چگونه بیماری ایدز تشخیص داده می‌شود؟

علم پزشکی با همه پیشرفت‌هایی که داشته است هم چنان نتوانسته راه درمانی مناسبی را برای ایدز پیدا کند. افرادی که در دسته گروه‌های پر خطر ابتلا به ایدز قرار گرفته‌اند می‌توانند با استفاده از آزمایش ایدز و سایر تست‌های مربوطه آن را شناسایی کرده و در اسرع وقت به منظور درمان آن اقدام کنند. هرچه زودتر بیماری ایدز تشخیص داده شود به همان مقدار کنترل و درمان آن آسان‌تر خواهد بود. اگر قصد تشخیص ایدز در خانه یا محل مورد نظر خود را دارید، ادامه مطالب را دنبال کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آزمایش ایدز چیست؟

بیماری ایدز با وارد شدن ویروس آن به داخل بدن و تأثیر گذاشتن بر سیستم ایمنی، شروع به تکثیر خود خواهد کرد. به محض ورود با حمله کردن به سلول‌های CD4 گسترش تعداد خود در آن‌ها موجب می‌شود تا پس از گذشت مدت زمانی سلول میزبان از بین رفته و در نهایت منجر به کاهش تعداد سلول‌های CD4 دستگاه دفاعی بدن خواهد شد.

کاهش تعداد سلول‌های ایمنی بدن باعث ضعیف شدن فرد شده و در این حالت او بیشتر مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های باکتریایی و ویروسی خواهد شد. در صورتی که فرد بیمار شناسایی نشده و تحت درمان قرار نگیرد به طور متوسط می‌تواند به مدت ۳ سال دوام آورد و جان او در خطر قرار خواهد گرفت.

انجام آزمایش ایدز با دریافت نمونه خون بیمار به منظور شناسایی ویروسی که موجب نقص ایمنی انسانی شده است تجویز می‌شود. این آزمایش تعداد آنتی‌بادی‌هایی که بدن در مبارزه با ویروس‌های موجود در خون فرد آلوده تولید می‌شوند را مشخص می‌کند. نتیجه مثبت آن به معنای ابتلای شخص بوده و این به پزشک معالج کمک می‌کند تا برنامه درمانی برای کمک به کنترل و کاهش روند آن را در پیش گیرد.

آزمایش ایدز بیشتر برای افرادی که رفتار‌های پرخطر داشته‌اند، به عنوان آزمایش بیماری‌های مقاربتی به کار برده می‌شود. در برخی موارد شخص مبتلا بدون اینکه بداند عاملی برای انتقال ویروس ایدز است، آن را به صورت ناخودآگاه از طریق برقراری رابطه جنسی پرخطر به فرد دیگری منتقل خواهد کرد. انجام تست ایدز در زمان مناسب علاوه بر شناسایی سریع کمک می‌کند تا روند بهبودی به خوبی انجام شود.

بهترین زمان برای انجام آزمایش ایدز

ممکن است افراد برای سال‌های طولانی بدون هیچ علائمی مبتلا به بیماری ایدز یا HIV باشند. با توجه به اینکه تنها راه شناسایی بیماری، انجام آزمایش ایدز است، بهتر است افرادی که در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند، تست را در اسرع وقت اجرا کنند:

  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند.
  • افرادی که شریک آن‌ها مبتلا به بیماری ایدز است.
  • افراد معتادی که از یک سوزن مشترک استفاده می‌کنند.
  • افرادی که از راه‌های پیشگیری قبل از رابطه جنسی استفاده نمی‌کنند.

در نتیجه می‌توان گفت با توجه به اینکه عفونت ایدز به طور متوسط بین ۱۸ تا ۴۵ روز شناسایی می‌شود، بهترین زمان برای انجام آزمایش HIV، چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا به ویروس است.

آزمایش بیماری های مقاربتی

تفسیر آزمایش ایدز چگونه انجام می‌شود؟

میزان پیشرفت بیماری و مدت زمانی که طول می‌کشد تا ویروس در بدن بیمار لانه گزینی کند در افراد مختلف متغیر خواهد بود. با این حال مثبت بودن نتیجه آزمایش ایدز نشان دهنده وجود آنتی‌بادی HIV در خون است. این افراد در نهایت مبتلا به بیماری ایدز خواهند شد. با توجه به اینکه شناسایی فرد مبتلا شده پس از وارد شدن ویروس بین سه تا شش ماه طول می‌کشد، لازم است تا تست به صورت مکرر برای افراد در معرض خطر انجام شود.

تست‌های مرتبط با آزمایش HIV

برای شناسایی بیماری ایدز، تست‌های مختلفی وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کار برده می‌شوند. هرچند در شیوه‌های غیر مستقیم نمی‌توان ویروس را تشخیص داد، اما قادر به شناسایی آنتی‌بادی‌های تولید شده علیه ویروس هستند. تست‌های مربوط با آزمایش ایدز عبارت‌اند از:

۱. آزمایش آنتی‌بادی و آنتی ژن ترکیبی

آنتی‌بادی‌ها نوعی از پروتئین‌ها هستند که با وارد شدن عامل عفونتی به داخل اندام‌ها توسط بدن تولید شده و وارد جریان خون می‌شوند. آنتی ژن‌ها با هدف فعال شدن سیستم دفاعی بدن به محض وارد شدن عفونت تولید می‌شوند.

هرچند این تست نمی‌تواند ویروس را به صورت مستقیم پیدا کند اما با شمارش تعداد آنتی‌بادی‌ها و آنتی ژن‌های ساخته شده توسط دستگاه ایمنی بدن در مواجهه با ویروس کمک می‌کند تا بیمار ۲۰ روز زودتر از انجام آزمایش غربالگری شناسایی شده و بهترین درمان برای او اجرا گردد.

ویروس با وارد شدن به سلول‌های بدن، یک دوره نهفتگی را سپری خواهد کرد. در طول مدت زمان این دوره، فرد مبتلا می‌تواند عاملی برای انتقال ویروس باشد هرچند شناسایی آن امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل است که در این آزمایش با شمارش تعداد آنتی‌بادی‌ها می‌توان از حضور بیماری آگاهی پیدا کرد.

تست آنتی‌بادی و آنتی ژن با دریافت نمونه خون یا بزاق دهان بدون نیاز به شرایط خاصی انجام می‌شود.

۲. آزمایش ایدز اسید نوکلئیت

آزمایش ایدز NAT با هدف بررسی ماده ژنتیکی ویروس در جریان خون انجام می‌شود. با دریافت نمونه خون، پزشک می‌تواند علاوه بر تشخیص بیماری میزان بار ویروس در بدن او را نیز شناسایی کند. با توجه به اینکه می‌تواند در کمترین زمان ممکن نسبت به سایر آزمایش‌ها، ویروس را شناسایی کند اما هزینه گزافی را بر عهده بیمار خواهد گذاشت. تنها در حالتی که شخص مشکوک به بیماری بوده و در معرض خطر ابتلا قرار داشته باشد، انجام این تست تجویز می‌شود.

۳. غربالگری پادتن

با وارد شدن ویروس ایدز به بدن، نوعی پروتئین بعد از ۸ هفته تولید می‌شود. تست غربالگری پادتن بر روی این پروتئین انجام شده تا بتواند با دقت بالا از طریق نمونه خون دریافتی بیماری ایدز را شناسایی کند.

۴. آزمایش سریع

این آزمایش با دریافت یک قطره خون از نوک انگشت فرد بیمار به دنبال آنتی‌بادی‌های تولید شده می‌گردد. میزان دقت این تست به اندازه آزمایش آنتی‌بادی خواهد بود با این تفاوت که دوره نهفتگی در آن بین ۱۸ تا ۹۰ روز است. شما می‌توانید با تهیه یک کیت، تشخیص ایدز در خانه را انجام داده و برای دریافت پاسخ آن را به آزمایشگاه تحویل دهید.

۵. تست سریع آب دهان

این تست برای افرادی که مدت زمان طولانی به ویروس ایدز مبتلا هستند، نتایج دقیق‌تری را به همراه خواهد داشت. شما می‌توانید با استفاده از یک کیت، تست را سریع و آسان در منزل انجام دهید. کیت را بین لثه و دندان خود بمالید تا نمونه آب بزاق شما جمع‌آوری شود و سپس نمونه را در اختیار کارشناس آزمایشگاهی قرار دهید.

آزمایش HIV

تشخیص ایدز در خانه با هومکا!

بسیاری از افراد به دلیل احساس شرمساری یا ترس از نگاه دیگران ممکن است از انجام آزمایش ایدز در آزمایشگاه‌ها به صورت حضوری خودداری کنند. سامانه هومکا شرایطی را فراهم کرده تا این افراد بتوانند با انجام نمونه‌گیری در محل به آسانی تشخیص ایدز در خانه را انجام دهند.

هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و شهرهای شیراز، قم، آمل، اصفهان، کرج، قزوین، اهواز، رشت، تبریز و مشهد و هم چنین تحت پوشش قرار دادن تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی تنها با مراجعه به سایت www.homeca.i یا تماس با شماره ۰۲۱۳۷۶۷۱ درخواست خود را ثبت کرده و تست ایدز خود را در منزل انجام دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.