حجم معاملات ارز دیجیتال در کشورهای مختلف چقدره؟

حجم معاملات به مجموع تمام قراردادها یا سهام‌هایی گفته می‌شود که در یک نماد معاملاتی انجام شده است. حجم معاملاتی را می‌توان برای هر نوع کالایی از جمله ارز دیجیتال به کار برد. این آمار در ارز دیجیتال نشان‌دهنده میزان فعالیت‌ تریدرها در بازار رمزارزها، و در بر گیرنده مقدار سهام مبادلاتی بین خریدار و فروشنده خواهد بود. زمانی که مبادلات رمز ارزها بیشتر می‌شود، حجم معاملات نیز به طبع آن افزایش می‌یابد.

این در حالی است که با کاهش مبادلات بین خریدار و فروشنده، معاملات نیز حجم کمتری خواهند داشت. در کشورهای مختلف، هر صرافی حجم معاملاتی مخصوص به خود را دنبال کرده و اطلاعات مربوط به خرید و فروش‌های انجام شده در مجموعه خود را منتشر می‌کند. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال بهتر است یک صرافی معتبر انتخاب کنید که در ادامه شرحی بر حجم معاملات این مجموعه‌ها می‌آوریم.

صرافی‌های داخلی

این اطلاعات هر روز و معمولا هر یک ساعت یکبار محاسبه می‌شوند و در انتهای فعالیت روزانه، اطلاعات فشرده و منسجمی از حجم معاملات آن روز منتشر خواهد شد. در ایران صرافی‌های مختلف حجم معاملاتی متفاوتی را ثبت می‌کنند که صرافی اکسکوینو نیز جزو این مجموعه‌ها بوده و میزان قابل توجهی از معاملات ارز دیجیتال در این صرافی انجام می‌شود. شما نیز می‌توانید خرید و فروش انواع ارز دیجیتال را از طریق سایت اکسکوینو انجام دهید.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد معاملات ارز دیجیتال در کشورهای مختلف صحبت کنیم و شرایط خرید و فروش رمزارزها را در چند کشور از جمله ایران، مورد بررسی قرار دهیم. اگر این مطلب برای شما نیز مفید است، ادامه مقاله را از دست ندهید.

حجم معاملات ارز دیجیتال نشان‌دهنده چیست؟

حجم معاملات به‌عنوان یک ابزار مفید، اطلاعات قابل توجهی را درمورد میزان فعالیت و نقدینگی بازار، به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. به‌عبارتی بالا بودن این حجم، نشان‌دهنده بالا بودن نقدینگی یک نماد معاملاتی خواهد بود و این موضوع یعنی بین خریداران و فروشندگان رابطه فعال‌تر و بهتری در جریان است. گاهی سرمایه‌گذاران در روند حرکتی بازار ارز دیجیتال یا سهام، دچار تردید می‌شوند که موجب می‌شود حجم معاملات در قراردادهای آتی افزایش پیدا کند.

این موضوع باعث می‌شود که قراردادهای آتی و همچنین آپشن سهام یا ارز دیجیتال نیز فعال‌تر شود. این روزها تریدرهای روزانه بزرگترین جامعه استفاده‌کننده از حجم معاملات به‌شمار می‌آیند. طبق بررسی‌هایی که موسسه مالی و بانکداری جی پی مورگان در سال 2017 انجام داده بود، سرمایه‌گذاران راکدی نظیر ETFها و همچنین حساب‌های سرمایه‌گذاری کمّی که با سرعت بالا اقدام به انجام معاملات الگوریتمی می‌کنند، 60% از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی بود که معامله‌گران محتاط که فاکتورهای فاندامنتالی را قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی یک سهام بررسی و ارزیابی می‌کنند، تنها 10% از این حجم را تشکیل می‌دادند.

کاربرد حجم معاملات ارز دیجیتال در کشورهای مختلف

تریدرهای بازار کریپتو از ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال بهره می‌برند. حجم معاملات یکی از بهترین و آسان‌ترین پارامترهای مورد استفاده توسط سرمایه‌گذاران برای ارزیابی بازار رمز‌ارزها محسوب می‌شود. این ابزار در طی بالا رفتن سریع قیمت، یا نزولی شدن سریع بهای ارز دیجیتال، یک راهنمای مهم برای تریدرها به‌شمار می‌آید، چرا که می‌توانند توسط آن معاملات خود را سازماندهی کرده و به سود بیشتری دست پیدا کنند. همچنین این حجم معاملاتی اگر بالا باشد موجب تغییر روند قیمت رمزارزها می‌شود و می‌تواند در تقویت ارزش سهام مد نظر تریدرها موثر واقع شود.

سطوح مختلف حجم معاملات یک راهنمای منحصربه‌فرد برای سرمایه‌گذاران است که بتوانند برای زمان ورود به بازار کریپتو، تصمیم بهتری را بگیرند. میانگین حجم معاملات در طول یک روز فعالیت، برای معاملات کوتاه و بلند مدت، توسط تریدرها دنبال می‌شود تا بتوانند بر اساس آن تصمیمات مالی هوشمندانه‌ای را اتخاذ کنند. همچنین این سرمایه‌گذاران می‌توانند حجم معاملاتی را با اندیکاتورهای تکنیکال تلفیق کرده و تحلیل‌های درستی را از بازار رمزارزها به دست آورند.

اصول استفاده از حجم معاملات

با بررسی حجم معاملات ارز دیجیتال در کشورهای مختلف، اطلاعات مفیدی از قبیل قدرت یا ضعف یک روند حرکتی در بازار کریپتو را به ما می‌دهد. یک تریدر همیشه تمایل دارد که با حرکات قوی‌تر همراه شود و در روندهای نزولی و ضعیف، در پی معکوس شدن این روند باشد. دستورالعمل‌هایی که در ادامه آمده‌اند برای تصمیم‌گیری صحیح برای زمان ورود به بازار مناسب هستند.

1- تایید روند

2- اشباع حرکت و همچنین حجم معاملات

3- نشانه‌های صعودی

4- معکوس شدن قیمت

5- بریک اوت و فیک اوت

6- تاریخ حجم معاملات

این دستورالعمل‌ها با توجه به حجم معاملات پایه‌ریزی شده و هر کدام از آن‌ها در تشخیص روند صعودی یا نزولی بازار ارز دیجیتال نقش مهمی دارند.

معاملات ارز دیجیتال در کشورهای مختلف

در کشورهای مختلف برای خرید و فروش ارز دیجیتال، قوانین و مقرارت خاصی پایه‌ریزی شده که مخصوص همان کشور است. اکثر کشورها راهکارهای مختلفی برای مالیات بر درآمد با به‌عبارتی مالیات بر سود حاصل از رمزارزها ارائه کرده‌اند و رویکردهای خاصی نسبت به سایر دولت‌ها دارند. در این بخش قصد داریم معاملات ارز دیجیتال را در برخی از کشورها مورد بررسی قرار دهیم و درمورد قوانین معاملات در این کشورها بحث کنیم.

1- ایران

در ایران برای معاملات ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هیچ قانونی تصویب نشده است. البته این موضوع مانع از خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران نشده معاملات در این بازار، جرم محسوب نمی‌شود. اما اگر در این حوزه، کلاهبرداری شود، قطعا توسط پلیس فتا پیگیری خواهد شد. به طور کلی استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان روشی برای پرداخت، در ایران ممنوع است، ولی  معاملات آن‌ها هیچ ممنوعیتی نداشته و جرم به‌شمار نمی‌آید.

2- آمریکا

ایالت متحده آمریکا، جایگاه اکثر سرمایه‌گذاران مطرح ارز دیجیتال و شرکت‌های بلاکچین است، با این وجود این کشور هنوز چارچوب مقرراتی خاصی را برای سرمایه‌های دیجیتالی طراحی و اعمال نکرده و هر ایالت برای انجام معاملات ارز دیجیتال در مورد مقرارت این فعالیت جداگانه تصمیم‌گیری می‌کند. برخی از ایالت‌ها در آمریکا شرایط مقرراتی مطلوبی را برای رمزارزها فراهم کرده‌اند، این در حالی است که برخی ایالات نیز محدودیت‌هایی را برای این معاملات در نظر گرفته‌اند. آمریکا بیشترین تریدرها، صرافی‌ها، شرکت‌های مخصوص استخراج ارز دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را داشته و در نتیجه حجم بالایی از معاملات ارز دیجیتال در این کشور انجام می‌شود.

3- کانادا

کانادا به سرمایه‌گذاران خود اجازه انجام معاملات و استفاده نامحدود از ارزهای دیجیتال را داده و برای این معاملات، به‌عنوان تجارت خدمات پولی، قوانین خاصی را در نظر می‌گیرد. قانون‌گذاران کانادا به شرکت‌هایی که در معاملات خود از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند اعلام کرده که در مرکز تجزیه و تحلیل معاملات و گزارش‌های مالی این کشور ثبت‌نام کنند. این شرکت‌ها باید سوابق خود را ثبت و فعالیت‌های مشکوک را گزارش دهند. در کانادا به تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال مالیات تعلق می‌گیرد، در حالی‌که خود این رمزارزها به‌عنوان وجه قانونی معتبر نیستند. یک نکته دیگر در مورد معاملات ارزهای دیجیتال در کانادا این است که اکثر بانک‌های این کشور، اجازه خرید ارز دیجیتال با کارت‌های اعتباری را به مردم نمی‌دهند. بانک‌هایی نظیر مونترال و تورنتو دومینیون، این محدودیت را اعمال کرده است.

4- اتحادیه اروپا

برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای دارایی‌های رمزنگاری شده خود قوانین ملی تعیین کرده‌اند ولی درکل چارچوب قانونی خاصی در اتحادیه اروپا شکل نگرفته‌ است. ولی در سال 2022 اولین قانون برای معاملات بازار کریپتو تصویب شد که در آن مکانیسم حفاظت از مشتری در اولویت قرار داشت.

5- انگلستان

در این کشور ارزهای دیجیتال قانونی هستند در حالیکه خودپردازهای آن‌ها غیرقانونی اعلام شده و تعطیل شده‌اند. این کار برای حفاظت از مشتریان و جلوگیری از کلاهبرداری انجام شد. انگلستان نیز در سال 2020 ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی اعلام کرد در حالیکه این رمزارزها را پول قانونی در نظر نمی‌گیرد. در این کشور نیز باوجود شرایط مناسبی که برای معاملات ارز دیجیتال وجود دارد، حجم معاملات به نسبت سایر کشورها بالا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.