علت ریزش و یا افزایش قیمت ارزهای دیجیتال را چطور متوجه شویم؟

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرنوسان و البته پرسود در بین بازارهای مالی جهان است و هرساله افراد بسیاری با هدف به‌دست‌آوردن سود مناسب و چند برابر کردن پولشان وارد آن می‌شوند. با این حال در این بازار، در کنار سود ضرر هم وجود دارد و گاهی قیمت ارز دیجیتال پایین می‌آید و حتی ریزش می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که با آگاهی و دانش کافی وارد بازار شوید. یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید دانش خود درزمینهٔ ارزهای دیجیتال را افزایش دهید، بررسی تغییرات قیمت آن‌ها و فهمیدن دلایل آن افزایش‌ها و ریزش‌هاست. در ادامه قصد داریم راه‌هایی را برای فهمیدن علل ریزش و افزایش قیمت ارز دیجیتال بیان کنیم. پس اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید و یا قصد ورود به این بازار را دارید، تا پایان همراه ما باشید.

 عوامل مهم در تعیین ارزش یک رمزارز

اگر بخواهیم به‌درستی به دلایل بالا رفتن و پایین آمدن قیمت ارز دیجیتال پی ببریم، در ابتدا باید متوجه شویم که چرا ارزهای دیجیتال ارزش دارند و چه عواملی در تعیین ارزش یک رمزارز تأثیرگذار هستند ؟رمزارزها برخلاف ارزهای فیات (واحدهای پولی معمولی مانند ریال، دلار و یورو) توسط هیچ دولت خاصی پشتیبانی نمی‌شوند. حمایت دولت‌ها می‌تواند اعتماد فعالان بازار به آن رمزارز را افزایش دهد و باعث افزایش تقاضا برای آن رمزارز و بالارفتن قیمت آن شود. بااین‌حال، از آنجایی که رمزارزها غیرمتمرکز هستند، ارزش خود را از چیزهای دیگری مانند عرضه و تقاضا، هزینه تولید (ماین‌کردن)، دردسترس‌بودن در صرافی‌های مختلف، رقابت، دولت و مقررات تعیین‌شده توسط آن می‌گیرند. مورد اصلی اثرگذار بر روی قیمت رمزارزها، میزان عرضه و تقاضای موجود برای آن‌هاست.

تاثیر عرضه و تقاضا روی قیمت ارزهای دیجیتال

مانند هر محصول دیگری، قیمت ارز دیجیتال هم به میزان عرضه و تقاضا وابسته است. هر زمان که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، قیمت آن رمزارز افزایش می‌یابد. هر ارز دیجیتالی برنامه‌های خود برای استخراج و سوزاندن را اعلام می‌کند. بعضی از رمزارزها مانند بیت کوین، میزان عرضهٔ ثابت و مشخصی دارند. تعداد کل بیت کوین‌ها در جهان، ۲۱ میلیون است. البته همهٔ این ۲۱ میلیون تا الان استخراج نشده‌اند. رمزارزهای دیگری مانند اتریوم، حداکثری برای میزان عرضه ندارند و بعضی از آلت کوین‌ها هم هر چند وقت یک بار، مقداری از آن رمزارز را “می‌سوزانند” تا میزان عرضه از یک حدی بیشتر نشود. سوزاندن مقداری رمزارز به معنای فرستادن آن‌ها به آدرسی در بلاکچین است. به‌گونه‌ای که دیگر قابل‌برداشت نباشد.

سیاست‌های پولی هر رمزارز متفاوت از دیگری بوده و میزان عرضهٔ آن‌ها ثابت نیست. در برخی موارد، این تفاوت‌ها از تفاوت در الگوریتم‌های استخراج آن‌ها صورت می‌گیرد و در بعضی موارد هم تیم سازنده با سوزاندن مقداری رمزارز، میزان عرضهٔ آن را کاهش می‌دهد.

تقاضا نیز می‌تواند با شناخته‌شدن یک پروژه و یا افزایش سوددهی آن اتفاق بیفتد. پذیرش گستردهٔ یک رمزارز به‌عنوان سرمایه‌گذاری نیز میزان تقاضا برای آن را افزایش داده و در عین حال میزان عرضهٔ آن را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال در اوایل سال ۲۰۲۱، پس از این‌که سرمایه‌گذاران حقوقی شروع به سرمایه گذاری و خرید بیت کوین کردند، نرخ تقاضا برای این رمزارز افزایش یافت و قیمت آن بالاتر رفت.

 تأثیرات هزینهٔ تولید بر ارزش یک رمزارز

توکن‌های جدید ارزهای دیجیتال از طریق فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج به وجود می‌آیند. این کار نیاز به پردازش و درنتیجه سخت‌افزارهای کامپیوتری دارد. افرادی که می‌خواهند از طریق استخراج رمزارزها سودی به‌دست آورند، باید برای تجهیزات گران‌قیمت ماینینگ و همچنین برق هزینه کنند. هرچه رقابت برای استخراج یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، استخراج آن دشوارتر است، زیرا در فرایند ماینینگ، ماینرها برای حل یک مسئلهٔ پیچیدهٔ ریاضی، برای تأیید یک بلوک جدید در بلاکچین با هم رقابت می‌کنند. در این حالت هزینه‌های استخراج به دلیل به‌کارگیری دستگاه‌های پیشرفته‌تر ماینینگ بالاتر می‌رود.

با افزایش هزینه‌های استخراج، ارزش یک رمزارز بالاتر می‌رود. اگر افزایش ارزش ارز دیجیتال به‌اندازهٔ افزایش هزینه‌های استخراجش باشد، ماینرها راضی خواهند بود و تا زمانی که همچنان تقاضا برای آن رمزارز وجود داشته باشد، قیمتش بالاتر خواهد رفت.

 تأثیر صرافی‌ها بر قیمت رمزارزها

معمولاً رمزارزهای شناخته‌شدهٔ بازار در بیشتر جدول ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده توسط صرافی‌ها حضور دارند. اما برای رمزارزهای کمتر شناخته‌شده این‌طور نیست. اگر یک ارز دیجیتال در چندین صرافی عرضه شود، معمولاً اعتماد به آن رمزارز افزایش یافته و همچنین تعداد سرمایه‌گذاران آن نیز بیشتر می‌شود. در این صورت ارزش آن ارز دیجیتال نیز بالاتر می‌رود.

 تأثیرات پروژه‌های رمزارزها بر روی ارزش ارزهای دیجیتال

در حال حاضر در لیست ارزهای دیجیتال، هزاران نام به چشم می‌خورد و هرکدام از این‌ها پروژه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند. مطمئناً حضور برای رمزارزهای جدید دشوار شده‌است. اما هنوز هم اگر یک رمزارز با پروژه‌ای کاربردی وارد بازار شود و بتواند شبکهٔ کاربران خود را خلق کند، شانس موفقیت بالایی دارد. یک پروژهٔ خوب به خصوص اگر بتواند محدودیت‌های پروژه‌های رقیب را در پروژهٔ خود از بین برده و راه‌حلی برای آنان ارائه دهد، می‌تواند جایی برای خود در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کند. برای آگاهی بهتر از برنامه‌ها و پروژه‌های یک رمزارز، بهتر است وایت‌پیپر آن را مطالعه کنید.

 موارد متفرقه در تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند بر روی قیمت ارز دیجیتال تأثیر بگذارند. اما آوردن همهٔ آن‌ها در اینجا ممکن نیست. گاهی اوقات خبر پشتیبانی یک فروشگاه آنلاین از یک رمزارز باعث بالارفتن قیمت آن شود. گاهی هم تغییرات داخلی که در یک رمزارز اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث بالا و پایین‌رفتن ارزش آن رمزارز شود. به‌عنوان مثال اتریوم در حال ایجاد تغییراتی بر روی بلاکچین خود است و با این‌که این تغییرات مصرف انرژی ماینرها را کاهش داده و اتریوم را به یکی از رمزارزهای دوستدار محیط‌زیست تبدیل می‌کند، اما در عوض تجهیزات گران‌قیمت بسیاری از ماینرها، بلااستفاده خواهند شد.

کشف دلایل افزایش و کاهش ارزش ارزهای دیجیتال؛ کلید کسب سود در معاملات بعدی

در این مقاله سعی کردیم به مواردی که در ارزش یک رمزارز تأثیرگذار هستند بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. هنگامی که قیمت یک رمزارز افزایش یا کاهش می‌یابد، ممکن است به دلیل روند کلی بازار باشد و یا علت خاصی داشته باشد. در این صورت باید با بررسی موارد بالا، سعی کنید تا دلیل تغییرات قیمتی در آن رمزارز را شناسایی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.