خروج یک میلیارد دلار BTC از صرافی ها ! بازار صعودی یا تله گاوی؟

در تاریخ نگارش این پست (2 نوامبر) داده‌های پلت‌فرم‌ گلس‌نود (Glassnode)، از خروج نزدیک به ۱ میلیارد دلار بیت کوین در طی ۲۴ ساعت اخیر از صرافی‌ها خبر می‌دهد؛ موضوعی که می‌تواند نشانه‌ای از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به تداوم روند صعودی قیمت بیت‌کوین باشد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در طی ۲۴ ساعت گذشته، تقریبا ۶۱۲.۳ میلیون دلار بیت کوین وارد صرافی‌ها شده است. در مقابل، میزان ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین نیز از صرافی‌های ارز دیجیتال خارج شده است. به این ترتیب، خروج خالص بیت کوین از صرافی‌ها در این مدت، حدود ۹۳۶.۵ میلیون دلار بیت کوین بوده است. این تحرک و جابه‌جایی بزرگ بیت‌کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال موجب کاهش عرضه‌ در گردش طلای دیجیتال شده است. حال این موضوع نشانه ادامه روند صعودی بازار است یا تله گاوی در کار است؟
در ادامه در رابطه با تله گاوی و خرسی در بازار های مالی، کنترل احساسات برای جلوگیری از دچار شدن فومو و متحمل شدن ضرر های مالی صحبت خواهیم کرد.

تله گاوی

تله گاوی پدیده‌ای در ترید در بازار‌های مالی است که در آن سرمایه‌گذاران با این گمراه می‌شوند که فکر کنند روند بازار در حال افزایش ( صعودی) است، در حالی که در واقعیت، بازار در آستانه‌ی یک روند نزولی جدی است. در زمینه معاملات ارز‌های دیجیتال، زمانی که به نظر می‌رسد قیمت یک ارز دیجیتال در حال افزایش است، اما ناگهان قیمت (به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت) کاهش می‌یابد و در نتیجه سرمایه‌گذاران متحمل ضرر می‌شوند، تله گاوی رخ می‌دهد. احساس امنیت کاذب ایجاد شده توسط تله گاوی می‌تواند منجر به تصمیمات سرمایه‌گذاری عجولانه یا بدتر از آن منجر به فومو شود و منجر به زیان‌های قابل توجهی برای معامله گران بی‌تجربه شود.(در رابطه با فومو در ادامه صحبت خواهیم کرد)

یکی از ویژگی‌های کلیدی تله گاوی روند نادرست مارکت است. زمانی که به نظر می‌رسد قیمت یک دارایی، در این مورد یک ارز دیجیتال، در حال افزایش است، یک تله گاوی ایجاد می‌شود و سرمایه‌گذاران را به این باور می‌رساند که افزایش ادامه خواهد یافت. این احساس امنیت کاذب توسط یک جهش کوتاه مدت قیمت ایجاد می‌شود که یک روند صعودی گمراه‌کننده ایجاد می‌کند. با این حال، طبعا این روند پایدار نیست و قیمت ارز دیجیتال یا آن دارایی (مثل دلار یا سهام) در نهایت کاهش خواهد یافت که منجر به زیان قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خواهد شد.

روند کاذب بازار را می‌توان با تجزیه و تحلیل عملکرد قیمت ارز دیجیتال شناسایی کرد. معامله گران می‌توانند از ابزار‌های تحلیل تکنیکال مختلف مانند خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت و میانگین متحرک  برای ارزیابی روند واقعی بازار استفاده کنند. علاوه بر این، معامله گران همچنین می‌توانند با نگاه به حجم معاملات، تعیین کنند که آیا این روند با تقاضای واقعی بازار همخوانی دارد یا فقط یک جهش موقت قیمت است؟
اگر می خواهید در دام تله گاوی نیوفتید و با ویژگی ها و نحوه تشخیص آن آشنا شوید، مقاله تله گاوی چیست مجله تخصصی پارسیان کریپتو را مطالعه کنید.

تله خرسی

تله خرسی ارز دیجیتال یا Bear Trap یک الگوی تحلیل تکنیکال است که نشان می‌دهد ممکن است به طور بالقوه یک روند صعودی در بازار‌های مالی تغییری به سمت یک روند نزولی بازگشت داشته باشد.

درک تله خرسی برای معامله‌گران بسیار مهم است زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا روند معکوس‌های احتمالی را شناسایی کرده و استراتژی‌های معاملاتی خود را بر این اساس تنظیم کنند. با آگاهی از بِر ترپ ها، معامله گران می‌توانند از اشتباهات پرهزینه جلوگ یری کنند و خطرات آن‌ها را به حداقل برسانند. علاوه بر این، درک تله‌های خرس می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد احساسات بازار ارائه دهد و به معامله‌گران کمک کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. به طور خلاصه، درک خوب تله‌های خرس می‌تواند سود زیادی برای معامله‌گران در جستجوی سودآوری و موفقیت در بازار‌های مالی داشته باشد.

فومو به چه معناست

فومو به معنای واهمه و ترس از دست رفتن موقعیت و یا سرمایه و به دنبال آن تقویت سندروم اضطراب است. فومو یک واکنش احساسی بی‌جا است که باعث می‌شود تا افراد به محض شنیدن تلاطم و هیجان در بازار، دست و پای خود را گم کرده و دارایی‌های خود را با ضرر هرچه تمام تر به فروش می‌رسانند.

افرادی که درگیر هیجان احساسی و اختلال فومو در بازارهای ارز دیجیتال می‌شوند تصور می‌کنند که اگر در زمان مناسب نسبت به فروش اقدام نکنند ممکن است ضررهای زیادی متحمل شوند. گاهی اوقات حرف و حدیث دوستان و آشنایان نیز، در افراد اختلال فومو، تاثیر خود را می‌گذارد و آنها به فروش با ضرر ترغیب می‌شوند.

اگر بخواهیم ویژگی کلی افراد دارای سندروم فومو را مورد بررسی قرار دهیم این دو کلمه، معرف کامل آنها است. (سود پایین، زیان بالا) یک عبارت اختصاصی است که به این افراد داده می‌شود. در برخی مواقع، ضرر و زیان افراد به حدی بالا است که آنها برای جبران خسارت و ضررهایی که متحمل شده‌اند دست به جبران می‌زنند غافل از اینکه امکان دارد بیشتر غرق شوند. تنها راه حل برای خلاصی از این شرایط، خارج شدن از وضعیت فومو است. لازم به ذکر است که با مراجعه به سایت کوین مارکت کپ و بررسی شاخص های ترس و طمع می توان از احساسات بازار با خبر شد. اگر در رابطه با این وب سایت اطلاعات کاملی ندارید حتما مقاله کوین مارکت کپ چیست پارسیان کریپتو را مطالعه بفرمایید.

فومو یا Fear of Missing Out با القای استرس و اضطراب به افراد سرمایه گذاران ابتدایی و حرفه‌ای را درگیر می‌کند. فومو در بازار ارز دیجیتال نیز، مشکلاتی برای افراد به وجود می‌آورد. به بیان ساده‌تر، اگر فردی به فومو دچار شود، قدرت تصمیم گیری و انتخاب را از دست می‌دهد. این فرد تصمیم خود را بر پایه موج و هیجانات بازار انجام می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر مشاهده کند همسایه او در خرید خود سود مضاعفی به دست آورده است مدام با خود زمزمه می‌کند”حنما من از او عقب ماندم” سپس بدون توجه به شرایط، روحیه، سرمایه و … خود اقدام به خرید می‌کند که شاید نتیجه مطلوبی برایش نداشته باشد.این افراد اگر در پلتفرم‌های مختلف هم عضو باشند که وضع بدتر خواهد شد زیرا با هر موجی از عقاید اعضای گروه که در جهت خرید یا فروش است .

اقدام به پیروی از آنها می‌کنند. بازارهای جهانی بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال این افراد را به وفور مشاهده می‌کنند. در حالت کلی، افرادی که درگیر Fomo در بازار ارز دیجیتال هستند به این موضوع اعتقاد پیدا کرده‌اند که خودشان توانایی تصمیم گیری و اجرا ندارند. این افراد معتقدند که هر چه در خرید یا فروش تاخیر و تعلل کنند، عاقبت کار نامناسب بوده و باعث از بین رفتن سرمایه می‌شود.

همین عقاید باعث می‌شود تا افراد درگیر فومو بسیار سریعتر تصمیم گرفته و این تصمیمات اشتباه راه را برای زیان آوری و خطا هموارتر می‌کند. هیچ کس از تاثیرات مخرب فومو در امان نیستند، مگر اینکه دانش و آگاهی کافی در زمینه بازارهای دیجیتالی داشته باشند.

اگر می خواهید با مفهوم فومو در بازار های مالی کاملا آشنا شوید و راه های دچار نشدن به فومو را بیاموزید، پارسیان کریپتو مقاله کاملی به همراه ویدئو آموزشی برای شما عزیزان آماده کرده است. با مراجعه به مقاله فومو چیست به اطلاعات فوق دست یابید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.