قوانین اداره مهاجرت ترکیه برای دانشجویان

بر اساس قوانین اداره مهاجرت کشور ترکیه تمام دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور باید مجوز اقامت ترکیه باهدف تحصیل داشته باشند. برای دریافت این مجوز قوانین خاصی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

قوانین اداره مهاجرت ترکیه در خصوص اجازه اقامت دانشجویی

دانشجویان خارجی که می‌خواهند به‌منظور تحصیل به ترکیه بروند باید مجوز اقامت دانشجوی خارجی را در درخواست خود برگزینند. اتباع خارجی که در دانشگاه‌های ترکیه یا مراکز آموزش زبان وابسته به این دانشگاه‌ها تحصیل خواهند کرد، باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ورود به این کشور برای اقامت اقدام کنند. توصیه می‌شود در این خصوص از وکیل مهاجرت به ترکیه نیز راهنمایی‌های لازم را بگیرند.

طبق مواد 38 و 41 قانون اتباع خارجی و حمایت بین‌المللی 6458 برای افرادی با مشخصات زیر اجازه اقامت صادر می‌شود:

  • دانشجویان خارجی که در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا، کارشناسی یا کاردانی در هر موسسه آموزش عالی مستقر در ترکیه در حال تحصیل هستند.

طبق قوانین اداره مهاجرت ترکیه سایر بستگان دانشجو از جمله والدین وی، حق اقامت را نخواهند داشت. در ضمن اگر مجوز تحصیل دانشجوی خارجی کمتر از یک سال باشد، مدت مجوز اقامت نمی‌تواند از مدت تحصیل بیشتر شود.

چنانچه در رابطه ‌با اقامت ترکیه نیاز به مشاوره تخصصی دارید وکلای ما در رویال مهاجرت آماده حل مشکلات شما خواهند بود.

نحوه دریافت مجوز اقامت کشور ترکیه برای دانشجویان خارجی

افراد دانشجو برای دریافت این مجوز باید در مقطع کارشناسی ارشد، دکترا، کارشناسی یا کاردانی در ترکیه پذیرفته شوند. این دسته از افراد باید با نامه پذیرش از دانشگاه برای درخواست ویزای تحصیلی به سفارت ترکیه در کشور خود مراجعه کنند.

به‌طورکلی برای دانشجویان خارجی ویزای یک‌ماهه صادر می شود. فرد پس از ورود به ترکیه با این ویزا، باید در مدت یک ماه ثبت‌نام دانشگاه را تکمیل کرده باشد و برای اجازه اقامت اقدامات لازم را انجام دهد. دانشجویان خارجی پس از تکمیل ثبت‌نام دانشگاه خود باید از طریق سامانه E-Residence نوبت بگیرند و مراحل درخواست را در تاریخ مقرر تکمیل کنند.

اجازه اقامت یک ساله برای دانشجویان صادر می‌شود. پس از تکمیل فرآیند درخواست، 90 روز طول می‌کشد تا اجازه اقامت، ارائه یا رد آن، مورد تصمیم قرار گیرد. در صورت مفقود شدن مدارک در حین درخواست، این مدارک به اطلاع متقاضی می‌رسد و تکمیل آنها در 15 روز باید انجام شود. مجوز اقامت دانشجوی خارجی توسط اداره کل مدیریت مهاجرت تهیه و از طریق پست به آدرس وی ارسال خواهد شد.

تمدید مجوز اقامت برای دانشجویان

دانشجویان خارجی برای ورود و خروج در ترکیه در طول اجازه اقامت خود نیازی به اخذ ویزا ندارند. افرادی که دوره اجازه اقامت ترکیه آنها به پایان می‌رسد باید 60 روز قبل از پایان دوره مجوز و تحت هر شرایطی قبل از انقضا آن برای تمدید درخواست دهند. با دانشجویان خارجی بیش از این مدت برخورد قانونی خواهد شد.

فهرست افرادی خارجی که ثبت‌نام خود را کامل نکرده‌اند، از دانشگاه اخراج شده‌اند، به درخواست خود با دانشگاه قطع ارتباط کرده‌اند یا افراد فارغ‌التحصیل، به ادارات پلیس ارسال می شود. به‌موازات این اطلاعیه‌ها، مجوز اقامت این دسته از افراد لغو خواهد شد.

افرادی که رابطه آنها با دانشگاه به هر دلیلی قطع شده است، باید ظرف 15 روز ترکیه را ترک کنند. دانشجویانی که از این کشور خارج نمی‌شوند باید ظرف 15 روز برای نوع دیگری از اقامت درخواست دهند. در غیر این‌صورت با این افراد برخورد قانونی خواهد شد. در صورت نیاز به تمدید اجاره اقامت توصیه می‌شود با یک وکیل مهاجرت به ترکیه مشورت کنید.

قوانین مهاجرتی ترکیه برای دانشجویان

قوانین اداره مهاجرت ترکیه برای تغییر دانشگاه

دانشجویان خارجی با مجوز اقامت ترکیه می‌توانند دانشکده یا گروه تحصیلی خود را تغییر دهند و درخواست ادامه تحصیل در مؤسسه آموزشی دیگری داشته باشند. در این‌ خصوص اگر دوره تحصیلی آن‌ها قطع نشود و به‌موقع درخواست دهند، مجوزهای اقامت فعلی آنها همچنان معتبر است.

اگر دوره اجازه اقامت دریافت‌شده کوتاه‌تر از دوره تحصیل در دانشکده، گروه یا دانشگاه جدید باشد، باید از تاریخ انقضای مجوز برای دوره تحصیلی باقیمانده درخواست تمدید کرد. دانشجویان خارجی که مایل به ادامه تحصیل در استانی متفاوت از استانی هستند که در حال‌حاضر در آن مشغول به تحصیل هستند، باید به اداره مهاجرت استان جدید اطلاع دهند.

این دسته از داوطلبان باید مجوز اقامت قبلی خود را لغو کنند و برای شرایط تحصیلی جدید خود درخواست اجازه اقامت بفرستند. باتوجه‌به پیچیدگی این مسائل کمک از یک وکیل مهاجرت به ترکیه توصیه می‌شود. شما عزیزان می‌توانید از خدمات رویال مهاجرت بهره ببرید.

حق کار دانشجویی بر اساس قوانین اداره مهاجرت ترکیه

دانشجویان خارجی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا، کارشناسی و کاردانی در صورت دریافت مجوز، حق کار را کسب می‌کنند. اما دانشجویان خارجی که در مقاطع کارشناسی و کاردانی ادامه تحصیلی می‌دهند باید یک سال از تحصیل خود را برای دریافت مجوز کار گذرانده باشند. افرادی که مجوز کار دارند نیز نیازی به اجازه اقامت ندارند.

برای شرایط مهاجرت کاری به ترکیه بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید با تیم مشاوره ما در رویال مهاجرت در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

اداره مهاجرت ترکیه برای تحصیل افراد خارجی در دانشگاه‌های این کشور قوانین خاصی وضع کرده است. افراد خارجی برای تحصیل در این کشور باید از این قوانین آگاهی داشته باشند و به آن‌ها احترام بگذارند. پایبندی به این قوانین باعث می‌شود تا با درخواست دانشجو مبنی بر اقامت ترکیه موافقت شود و در صورت نیاز بتوانند مجوز خود را تمدید کنند.

سوالات متداول

  1. آیا استخدام وکیل مهاجرت به ترکیه الزامی است؟

در این زمینه هیچ الزامی برای استخدام وکیل حقوقی اداری وجود ندارد. اما باتوجه‌به ساختار پیچیده قانون، توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی از وکلای خبره مشورت بگیرید.

  1. مجوز اقامت دانشجویی چیست؟

اجازه اقامت مورد نیاز اتباع خارجی که برای مقاصد آموزشی به ترکیه می‌روند، اجازه اقامت دانشجویی نامیده می‎‌‌شود.

  1. آیا خانواده شخصی که دارای مجوز اقامت دانشجویی است از حق اقامت بهره‌مند می‌شوند؟

فقط دانشجویی که درخواست داده است، مجوز اقامت دریافت می‌کند.

  1. آیا امکان کار در ترکیه با مجوز اقامت دانشجویی وجود دارد؟

دانشجویان خارجی دارای مجوز اقامت برای تحصیل در ترکیه باید برای اجازه کار اقدام کنند.

  1. مدت مجوز اقامت دانشجویی چقدر است؟

مدت مجوز اقامت دانشجویی با درنظرگرفتن دوره تحصیلی اتباع خارجی حداکثر برای یک سال قابل اعطا است. دانشجو حق دارد پس از اتمام این مدت درخواست تمدید کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.