اندروید 15 بتا 2 منتشر شد، بررسی 13 ویژگی جدید!

گوگل در دومین روز از رویداد Google I/O 2024 اندروید 15 بتا 2 را برای دستگاه های سازگار منتشر کرد. معمولاً این شرکت نسخه جدید اندروید را در سخنرانی اصلی خود به نمایش می‌گذارد، اما امسال اعلامیه‌های اندروید را به روز دوم رساند و تمام اعلان‌های مرتبط با هوش مصنوعی را برای روز اول رویداد توسعه‌دهنده حفظ کرد.

این نسخه جدید چند هفته پس از انتشار اولین نسخه بتای اندروید 15 ارائه می شود. با این حال، هنوز برای دستگاه های گلکسی در دسترس نیست و سامسونگ برنامه One UI 7.0 بتای خود را اواخر امسال برای عموم باز خواهد کرد.

اندروید 15 بتا 2 با ویژگی‌های جدید عرضه شد

دومین نسخه بتا اندروید 15 چندین ویژگی جدید، امنیت بهتر و حفظ حریم خصوصی بهبود یافته را به ارمغان می آورد. بیشتر ویژگی های مهم در زیر ذکر شده است.

  1. فضای خصوصی

یکی از مهمترین ویژگی های جدید فضای خصوصی است. این شبیه به پوشه امن سامسونگ است که به کاربران اجازه می دهد برنامه ها و فایل های خصوصی را در یک فضای امن مخفی کنند. وقتی فضای خصوصی قفل است، برنامه‌های آن متوقف می‌شوند و در کشوی برنامه، منوی چندوظیفه‌ای (برنامه‌های اخیر) و منوی اشتراک‌گذاری (برگ اشتراک‌گذاری) ظاهر نمی‌شوند. اعلان‌های آن برنامه‌ها نیز متوقف می‌شوند.

  1. چندوظیفه ای بهتر در تلفن ها و تبلت های تاشو

گوگل روشی را برای پین کردن نوار وظیفه روی صفحه برای بهبود چندوظیفگی در دستگاه‌های صفحه بزرگ مانند تلفن‌های تاشو و تبلت‌ها پیاده‌سازی کرده است. این به کاربران اجازه می دهد تا به سرعت بین برنامه ها جابجا شوند.

کاربران می توانند App Pairs ایجاد کرده و آنها را به نوار وظیفه پین ​​کنند. ویژگی App Pairs چند سالی است که در گوشی های تاشو سامسونگ وجود دارد.

  1. تصویر در تصویر صاف تر (PiP)

اندروید 15 هنگام وارد شدن به حالت تصویر در تصویر، انتقال نرم‌تر را نشان می‌دهد. این نرمی در برنامه‌هایی که عناصر UI در بالای ویدیو قرار گرفته‌اند، به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و عناصر UI نامربوط در پنجره PiP پنهان می‌شوند.

  1. پیش نمایش ویجت شخصی

مشابه iOS، ویجت‌های اندروید اکنون می‌توانند پیش‌نمایش شخصی‌سازی شده را در منوی انتخابگر ویجت نمایش دهند. این به کاربر این امکان را می دهد که ببیند چگونه یک ویجت در زمان واقعی ظاهر می شود، حتی قبل از افزودن آن به صفحه اصلی.

  1. Predictive Back اکنون به طور پیش فرض روشن است

Predictive Back یک ویژگی نسبتاً جدید در اندروید است. پیش‌نمایش صفحه‌ای را ارائه می‌دهد که وقتی کاربر از ژست ناوبری برگشتی استفاده می‌کند، دستگاه به آن بازمی‌گردد. در اندروید 14 معرفی شد، اما به طور پیش فرض فعال نبود و کاربران برای فعال کردن آن باید به منوی تنظیمات Developers در دستگاه اندرویدی خود می رفتند. با Android 15، Predictive Back به طور پیش‌فرض روشن است.

  1. جلوه های ارتعاشی سفارشی برای اعلان ها

اندروید 15 اکنون به افکت‌های لرزش سفارشی اجازه می‌دهد تا کاربر بتواند بدون نگاه کردن به صفحه، انواع مختلف اعلان‌ها را تشخیص دهد.

  1. برنامه های بهداشتی و تمرینی بهتر

Health Connect API اکنون از دو نوع داده دیگر پشتیبانی می کند: دمای پوست و برنامه های آموزشی. بنابراین، برنامه‌های سلامتی و تمرینی که از Health Connect استفاده می‌کنند، می‌توانند داده‌ها را به طور موثرتری صادر، وارد کنند و استفاده کنند.

  1. ضمایر بهبود یافته در زبان های جنسیتی

در زبان‌های جنسیتی (مانند فرانسوی)، اندروید 15 به کاربران اجازه می‌دهد انتخاب کنند که چگونه می‌خواهند به آنها خطاب شود. این منجر به زبان و شناسایی بهتر کاربر توسط دستگاه می شود.

  1. عمر باتری طولانی تر

اندروید 15 خدمات پیش زمینه را تغییر می دهد و عمر باتری دستگاه را بهبود می بخشد. خدمات پیش زمینه یک برنامه را فعال نگه می دارد تا بتواند برخی از عملیات ها را انجام دهد. با Android 15، فعالیت خدمات پیش زمینه به شش ساعت محدود می شود.

علاوه بر این، اندروید 15 برخی از الزامات را برای شروع خدمات پیش زمینه زمانی که برنامه در پس‌زمینه اجرا می‌شود، به همراه دارد. بنابراین، برنامه ها رفتار بهتری خواهند داشت و توسعه دهندگان برنامه دیگر نمی توانند از منابع سیستم سوء استفاده کنند. همه این تغییرات عمر باتری و کارایی گوشی های هوشمند و تبلت ها را بهبود می بخشد.

  1. راه اندازی سریعتر برنامه و عملکرد سیستم

اندروید 15 اکنون از اندازه صفحه 16 کیلوبایت پشتیبانی می‌کند و به برنامه‌های سنگین اجازه می‌دهد سریع‌تر شروع به کار کنند و در زمان‌های کاری با حافظه فشرده سریع‌تر پاسخ دهند. به عنوان مثال، برنامه دوربین در اولین راه اندازی 6.6 درصد سریعتر و در راه اندازی های متوالی 4.48 درصد سریعتر راه اندازی می شود. دستگاه به طور متوسط ​​می تواند 1.2 درصد سریعتر بوت شود.

پخش ویدیوها از طریق رمزگشا AV1 در دستگاه هایی که در سطح سخت افزاری از آن پشتیبانی نمی کنند کارآمدتر می شود. گوگل dav1d را رمزگشای پیش‌فرض برای پخش ویدیوی AV1 قرار داده است که تا 3 برابر کارآمدتر از رمزگشای قدیمی AV1 است.

  1. بهبود عملکرد بازی از طریق Vulkan

گوگل در حال معرفی یک لایه اختیاری برای اجرای OpenGL ES در بالای Vulkan است. آن ANGLE نامیده می شود و اجرای OpenGL را در اندروید استاندارد می کند. این امر سازگاری و عملکرد برخی از بازی ها را بهبود می بخشد. از سال آینده، راه پیش‌فرض برای اجرای OpenGL در اندروید و تنها راه دسترسی به OpenGL ES پس از سال ۲۰۲۶ خواهد بود.

  1. پشتیبانی از ایموجی های بیشتر از طریق Unicode 15.1

Google پشتیبانی از Unicode 15.1 را اضافه کرده است، به این معنی که شکلک‌های مربوط به خانواده بیشتری در Android 15 در دسترس خواهند بود. این نسخه جدید Unicode همچنین جهت‌گیری دقیق‌تری را برای شکلک‌ها به ارمغان می‌آورد.

  1. فونت های چینی، ژاپنی و کره ای بهبود یافته است

اندروید 15 از فونت متغیر برای زبان های چینی، ژاپنی و کره ای پشتیبانی می کند. NotoSansCJK نامیده می شود و فرصت های بیشتری برای تایپوگرافی خلاقانه ارائه می دهد. همچنین به طور پیش‌فرض از فونت هیراگانا ژاپنی (Hentaigana) پشتیبانی می‌کند، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در عین حفظ معانی و نکات ظریف اسناد ژاپنی باستان، استعداد خلاق‌تری را اضافه کنند.

با توجه به سبک برخی از فونت‌های شکسته، شروع یا پایان یک حرف می‌تواند با استفاده از فضای حرف قبلی یا بعدی تمام شود و در نتیجه حروف بریده شوند. اندروید 15 با اختصاص عرض اضافی به چنین حروفی و ​​افزودن بالشتک اضافی از چنین بریده شدنی جلوگیری می کند.

اندروید 15 بتا 2 برای گوشی های چند برند موجود است

هر سال که می گذرد، دستگاه های بیشتری از آزمایش بتا اندروید پشتیبانی می کنند. امسال، دوازده برند گوشی‌های هوشمند از اندروید 15 بتا 2 پشتیبانی می‌کنند. این برندها در زیر فهرست شده‌اند.

  • گوگل پیکسل
  • آنر
  • iQOO
  • لنوو
  • وان پلاس
  • OPPO
  • من واقعی
  • تیز
  • تکنو
  • Vivo
  • شیائومی

گوشی های هوشمند سامسونگ هنوز نمی توانند اندروید 15 بتا 2 را اجرا کنند و این شرکت کره جنوبی برنامه بتای خود را (برای One UI 7.0) اواخر سال جاری آغاز خواهد کرد. برنامه One UI 7.0 Beta ممکن است در سه ماهه سوم سال جاری آغاز شود و انتظار می رود که به روز رسانی پایدار One UI 7.0 در سه ماهه چهارم سال 2024 منتشر شود.

منبع sammobile
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.