حذف پلاک‌های دندان با دستگاه واترجت

در روابط اجتماعی هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه‌ی یک لبخند زیبا و سالم تاثیرگذار باشد. اما توصیه برای مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها تنها به بحث پیرامون زیبایی محدود نیست؛ چرا که نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد حفره‌ و نیز از دست دادن دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. خمیر دندان، نخ، مسواک برقی و دستی، واترجت دندان، مراجعه به دندانپزشکی و… همگی از جمله راه‌ها برای محافظت از سلامت و زیبایی دندان و لثه‌ی شما به شمار می‌آيند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دستگاه واترجت، آب با فشار زیاد را در بین فواصل بسیار کم میان دندان‌ها، نفوذ می‌دهد و جرم و مواد باقی مانده را حذف می‌کند. کارکرد واترجت و نخ دندان تقریبا شبیه یکدیگر است. در فرآیند پاک‌سازی توسط واترجت، از جریان آب فشار بالا جهت زدودن ذرات غذا، باکتری‌ها و پلاک‌های بین دندان‌ها و زیر خط لثه استفاده می‌شود.

همانطورکه مسواک برقی کودک داریم، دستگاه واترجت را کودکان نیز می‌توانند استفاده کنند. شما می‌توانید با مشورت افراد آگاه از قیمت واترجت مطلع شوید و بهترین نوع را برای کودک وخودتان خریداری کنید.

باید بدانید که بیماری لثه بر سلامت قلب اثر منفی دارد. باکتری‌های حاصل از بیماری لثه می‌تواند وارد جریان خون زنان باردار شده و سلامت جنین را به خطر بیندازد. در زمان تولد نارس بودن و وزن کم نوزادان از جمله اثرات مخربی است که باکتری‌های بیماری‌های لثه در یک زن باردار برجای می‌گذارد.

حداقل دو بار مسواک زدن دندان‌ها در روز با خمیر دندان‌های دارای فلوراید بسیار مفید است. البته مسواک زدن منظم جهت پاک‌سازی ذرات غذا، پلاک و باکتری‌های باقی مانده کافی نیست. چراکه تارهای برس مسواک به اندازه لازم کوچک نیستند تا امکان نفوذ به فضای باریک بین دندان‌ها را داشته باشند. به همین خاطر توصیه دندان‌پزشکان استفاده از نخ دندان یا دستگاه واترجت در کنار خرید مسواک برقی است.

واترجت دندان چیست؟

واتر جت به‌عنوان وسیله‌ای کوچک و دستی شناخته می‌شود که با جریان و فشار بالای آب پلاک و ذرات غذا را از روی دندان شما حذف می‌کند. این دستگاه با هدایت یک جریان آب به سمت شکاف بین دندان‌های شما باعث شل شدن و حذف پلاک‌ها، جرم و باکتری و ذرات غذای گیر کرده می‌شود. واترجت در کاهش التهاب و خونریزی لثه نیز نقش دارد.

این دستگاه روشی تضمینی برای تمیزی دندان‌ها و در نتیجه بهبود سلامت دهان و دندان است. با این همه، استفاده درست از دستگاه واترجت جهت جلوگیری از آسیب دیدن دندان یا لثه ضروری است.

کودکان با کمک دستگاه واترجت، مسواک برقی کودک و دهان‌شویه می‌توانند از سنین کم مراقبت از سلامت دهان و دندان را یاد بگیرند.

شرایط استفاده از واترجت

  • برای دندان‌هایی که دارای براکت ارتودنسی هستند.
  • دندان‌هایی که آسیب دیده‌اند و با تاج یا همان کلاهک روکشی ترمیم شده‌اند.
  • افرادی که بریج یا پل دندان ثابت دارند.
  • داشتن دندان ایمپلنت در دهان.
  • در عین حال، استفاده از واترجت دندان برای آن دسته از افراد که نمی‌توانند از نخ دندان استفاده کنند، پیشنهاد می‌شود.

فواید استفاده از دستگاه واترجت خانگی

  • استفاده‌ی آسان‌تر واترجت در مقایسه با نخ دندان دستی.
  • دسترسی راحت‌تر به تمام نقاطی که با استفاده از نخ سخت است.
  • پاک‌سازی راحت فاصله‌ی میان دندان‌ها از پلاک.
  • حذف ذرات خوراکی باقی مانده در میان دندان‌ها.
  • پایداری احساس تازگی و خنکی در دهان.

واترجت؛ موثر در حذف پلاک و جرم

پلاک دندان هر روز بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود و تا موقعی که شخص نسبت به تمیز کردن دندان اقدام نکند، در آنجا باقی می‌ماند. مسواک یکی از گرینه‌ها برای از بین بردن تجمع جرم و پلاک روی دندان است، اما بهترین گزینه نیست. بررسی‌ها نشان داده‌اند که واترجت در حذف پلاک دندان موثرتر بوده و فشار آب آن باعث می‌شود تا پلاک و باکتری‌های مضر راحت‌تر از بین بروند. چنانچه پلاک دندان را برای مدت طولانی پاکسازی نکنید، احتمال ابتلا به التهاب لثه و خرابی دندان بیشتر می‌شود.

انواع واترجت

اگر برای خرید دستگاه واترجت خانگی به بررسی قیمت واترجت پرداخته‌اید، پس باید با انواع آن نیز آشنا شوید. چهار نوع کلی از این دستگاه وجود دارد که عبارتند از: کانتر، بی سیم یا باتری دار، نخ دندان دوش، و نخ دندان شیر آب.

  • کانتر: سنگین ترین نوع بوده و روی میز قرار می‌گیرد و به یک پریز برق نزدیک متصل می‌شود.
  • بی سیم یا با باتری : باریک، کوچک و قابل حمل بوده و برای مسافران عالی است.
  • نخ دوش : به سر دوش شما وصل شده تا بتوانید بعد یا قبل دوش از نخ دندان استفاده کنید.
  • فلوسر شیر آب: رایج ترین نوع بوده و با سیمی به جای سر دوش به حوضچه‌های آب وصل می‌شود.
  • واتر جت شارژی: این دستگاه‌ قابل حمل، باتری‌های قابل شارژ دارد و برای سفر مناسب است.
  • واتر جت ترکیبی: برخی از این دستگاه‌ها ترکیبی هستند از مسواک یا پاک کننده زبان و یک راه حل جامع برای مراقبت از دهان شناخته می‌شوند.

جمع‌بندی

برای آن که بتوانید بهداشت دهان و دندان، را به خوبی حفظ کنید، باید به فرآیند مراقبتی پایبند بوده و از انجام آن لذت کافی را ببرید. شما در کنار مسواک زدن، برای مراقبت از دندان و لثه به واترجت یا نخ دندان هم نیاز دارید. احساس تمیزی عمیق حاصل از واترجت برای اکثر افراد رضایت‌بخش است. باید بدانید، تاثیری که نخ دندان دستی و واترجت دندان در رفع پلاک‌های دندان دارد، حداقل است. آنچه این تمایز را پررنگ‌تر می‌کند، طرز استفاده و نیز عادت‌های شخصی جهت حفظ بهداشت دهان و دندان با این دو وسیله است.

برای بدست آوردن نتایج مطلوب‌تر بهتر است، استفاده از واترجت از دندان‌های عقبی شروع شده و به سمت دندان جلو ادامه یابد. این فرآیند پاک‌سازی را باید تا کامل شدن سطوح داخلی و خارجی دندان‌های بالا و پایین ادامه دهید. به این طریق، تمام دهان تمیز می‌شود. همچنین شما علاوه بر آب می‌توانید در مخزن دستگاه، دهان‌شویه نیز بریزید. در زمان استفاده از واترجت دندان، بهتر است دهان را بطور کامل ببندید تا آب خارج نشود.

توصیه دندانپزشکان، دو بار مسواک زدن در طول روز است.

البته برای پاک‌سازی کامل پلاک‌های دندانی، شما باید در کنار دو بار مسواک زدن در طی شبانه‌روز، دو مرتبه نیز از نخ دندان یا واترجت استفاده کنید.

با آگاهی کامل از مزایا و شرایط استفاده از واترجت و براساس عادات زندگی شخصی خود، می‌توانید بهترین روش مراقبتی از دهان و دندان را پیدا کنید. البته برای مشورت دقیق‌تر و گرفتن پاسخ سوال‌های تخصصی یا دغدغه‌هایتان، حتما با دندان‌پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهید.

در پایان باید بدانید، دستگاه‌های واترجت دندان یک راه‌حل موثر، جهت بهبود بهداشت دهان و دندان شناخته می‌شوند. باتوجه به خصوصیات دستگاه‌های واترجت استفاده منظم از آن، به شما در دستیابی به دندان‌های تمیز و لثه‌های سالم‌ کمک می‌کند. هنگام خرید دستگاه واترجت دندان در کنار بررسی قیمت واترجت حتما به نیازها و ترجیحات خودتان توجه کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.