فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

وزن انواع ورق های گالوانیزه با یک روش محاسبه می شوند. ورق گالوانیزه یکی از پرتقاضاترین محصولات فولادی می باشد که مقاومت بالایی در برابر مقاومت، خوردگی و زنگ زدگی دارد و برای هر کسی که با آن سر و کار دارد، شناخت و فرمول محاسبه وزن امری مهم به شمار می آید. مجموعه آهن اینفو همواره در تلاش برای ارائه بهترین محصولات فولادی با بالاترین کیفیت به خریداران عزیز می باشد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در بسیاری از موارد افراد برای محاسبه وزن محصولات گالوانیزه از جداول مخصوص وزن این فولاد استفاده می کنند، اما در مواقع بسیاری، ابعاد خریداری شده در این جدول وجود نداشته و خریدار باید محاسبه وزن را با استفاده از فرمول مخصوص انجام دهد. در محاسبه وزن ورق باید در نظر داشته باشید که بین ابعاد ورق، ضخامت و وزن آن ارتباط مستقیم وجود دارد. ابعاد ورق گالوانیزه در بازار با ضخامت 18/0 تا 6 میلی متر و عرض 100 تا 125 میلی متر به فروش می رسند.

محاسبه وزن ورق بسته به عرض، جنس، ضخامت و … متغیر می باشد. ورق روغنی با استفاده از مراحلی مانند چربی زدایی، غوطه ور شدن در حمام گالوانیزه، خشک شدن و اعمال پوشش روی بر سطح آن گالوانیزه می شود. به طور مثال یک شین گالوانیزه با داشتن ضخامت 1 میلی متر و عرض 1 متر، در حدود 8 تا 10 کیلوگرم وزن دارد.

همان طور که گفتیم ورق های فولادی طی فرایند های مختلفی و با اعمال پوشش روی به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند. با وجود این که چگالی روی به چگالی آهن نزدیک است، می توان در فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه از اختلاف کم این دو صرف نظر کرد و چگالی آهن را که در حدود 7.68 است، در نظر گرفت. لازم به ذکر است چگالی فلز روی نیز 7.14 می باشد. فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه به صورت زیر می باشد:

وزن ورق گالوانیزه = طول ورق (میلی متر) * عرض ورق (میلی متر) *ضخامت (میلی متر)* چگالی ورق (گرم بر سانتی‌متر مکعب)

چه عواملی سبب تغییر در قیمت ورق گالوانیزه می شوند؟

به طور کلی محصولات گالوانیزه از طریق اسیدشویی ورق گرم، انجام فرآیند نورد سرد و سپس پوشش دهی ورق های روغنی به وسیله فلز روی تولید می شوند. این فلزات دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت و آب هستند؛ به همین علت قیمت ورق گالوانیزه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به طور مثال قیمت فلزات روغنی تأثیر به سزایی در نرخ ورق گالوانیزه دارند؛ زیرا از پوشش دهی این محصولات تولید می شوند. همچنین نوسانات ارزی، کاربرد، خواص، میزان عرضه و تقاضا، ابعاد، ضخامت و … سایر عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه هستند. با یک مثال ساده می توان گفت هر چه میزان تقاضا برای این محصول بالاتر باشد، قیمت  آن روند صعودی تری خواهد داشت یا هر چه عرضه در بورس کالا برای ورق  های گالوانیزه بیشتر شود، با نرخ مناسب تری در مقایسه با موارد عادی می توان آن را خریداری کرد.

با این وجود می توان گفت ورق  گالوانیزه یک ورق اقتصادی و به صرفه است که کاربردهای زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهد. از جمله این کاربردها می توان به صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه و شاسی خودرو، تولید لوازم خانگی برای ساخت بدنه یخچال، فریزر و سایر لوازم، کابینت سازی، تولید لوله و پروفیل، ساخت شیت های رنگی برای کاربرد های لوازم خانگی و خودروسازی، تولید انواع فرمینگ ها و … اشاره کرد. منظور از فرمینگ های مختلف، عملیاتی است که بر روی ورق  گالوانیزه صورت گرفته و سبب تولید انواع فرم های شیروانی بر روی آن می گردد. کاربرد این محصولات بیشتر برای پوشش دهی سقف ها، دیوارها، نمای ساختمان، حصار دور زمین و … است.

تفاوت ورق گالوانیزه کاشان و تاراز

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان یکی از اولین و قدیمی ترین تولید کنندگان ورق گالوانیزه در کشور است که فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرده است؛ در صورتی که مجموعه تاراز از سال 1395 اقدام به تولید این محصولات کرده است. این اولین و مهم ترین تفاوت این دو تولید کننده با یک دیگر است.

سایر تفاوت های این دو مجموعه در فرآیند تولید فولاد گالوانیزه است که سبب تفاوت در سایر ویژگی های آن ها می گردد. در فرآیند تولید ورق گالوانیزه کاشان از کروم 6 ظرفیتی استفاده می شود؛ در صورتی که به کارگیری کروم در کارخانه تاراز از نوع 3 ظرفیتی می باشد. کارخانه امیرکبیر فولاد گالوانیزه را با اسپانگل یا گل های درشت بیشتر تولید می کند؛ در صورتی که شرکت تاراز این فلزات را بیشتر در نوع گل ریز و بدون گل عرضه می کند. جرم پوشش روی در مجموعه تاراز از 60 تا 270 گرم بر متر مربع می باشد. این ویژگی در کارخانه کاشان بنا به درخواست مشتری مطابق استاندارد JIS G ۳۳۰۲ و در محدوده ۹۰ تا ۲۷۵ گرم بر متر مربع است.

بررسی روند قیمت ورق گالوانیزه کاشان

امروزه استفاده از محصولات گالوانیزه در صنایع مختلف و کاربری های متنوع افزایش یافته است؛ در نتیجه به اهمیت نرخ آن در بازار آهن آلات اضافه شده است. با این وجود لازم است بدانید محصولات گالوانیزه کاشان به سه صورت رول، ورق مسطح و شیت های فرم دار عرضه می شوند.

با این وجود نرخ این محصولات جدا از عواملی مانند ابعاد، ضخامت، وزن، نوسانات ارزی و … میزان عرضه و تقاضا برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با بالا رفتن تقاضا و نبود مغایرت بین تقاضا و عرضه، قیمت ورق گالوانیزه کاشان امروز مانند سایر محصولات با روندی صعودی همراه بوده است. با این وجود نرخ این محصول با توجه به کیفیتی که ارائه می شود، مقرون به صرفه و اقتصادی می باشد. از سایر عوامل مؤثر بر نرخ محصولات کاشان می توان به تورم های اقتصادی، هزینه حمل و نقل، تغییرات بورس و … اشاره کرد.

عرض کلاف های گالوانیزه و شیت های مسطح در مجموعه فولاد امیرکبیر کاشان در حدود 600 تا 1250 بوده و عرض شیت های فرم دار بسته به عرض کلاف ورودی نوسان دارد. ضخامت کلاف خروجی نیز بین 25/0 تا 5/1 میلی متر است. همچنین در پایان باید گفت با تغییر روزانه قیمت ارز و هزینه مواد اولیه، نوسانات قیمت این محصول نیز موضوع عجیب و جدیدی نیست.

بررسی روند قیمت ورق گالوانیزه تاراز

مجموعه تاراز فولاد گالوانیزه را با کیفیت بسیار بالایی تولید و عرضه می کند. نرخ محصولات این مجموعه به عوامل مختلفی وابسته است. این کارخانه برای افزایش مقاومت شیت های گالوانیزه در برابر خوردگی، از آلیاژ گالوالوم یا آلوزینک استفاده می کند که سبب کاربرد بهتر آن ها در سقف های ساختمانی می شود. البته درست است که قیمت ورق گالوانیزه تاراز نیز مانند سایر تولید کنندگان با روندی صعودی مواجه شده است، اما کیفیت ورق های آن بالا می باشد و ویژگی هایی مانند سطح براق و صیقلی، فرم پذیری بالا، مقاومت بالا و ضخامت پایین، قابلیت جوشکاری و رنگ پذیری را نیز به خود اختصاص می دهد.

با این وجود با توجه به ایجاد نوسانات ایجاد شده در کشور در خصوص توافقات، تورم ها و بالا و پایین شدن ارز، وضعیت بورس، عرضه و تقاضا، این موضوع امری عادی به شمار می آید، اما در مقایسه با سال قبل روند صعودی تری را در پیش گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. کریمی می گوید

    ینی برای اینکه قیمت ورق کرکره ای رو دربیارم باید اول خود ورق گالوانیزه به صورت ورق شده را حساب کنیم؟

  2. نجفی می گوید

    قمیت ورق گالوانیزه روزانه تغییر میکنه یا هفتگی؟