تأثیر اخبار کریپتو روی قیمت ارزهای دیجیتال چگونه است؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید می‌دانید که این بازار، نوسانات بالایی دارد و بارها و بارها صعودها و سقوط‌های قیمتی عجیب‌وغریبی را تجربه کرده است. بااین‌حال تغییرات قیمت ارز دیجیتال چندان هم غیرقابل‌پیش‌بینی نیستند و عواملی هستند که بر آن تأثیر می‌گذارند. یک فرد آشنا به بازار رمزارزها و تکنیک‌های تحلیل می‌تواند این تغییرات قیمت را پیش‌بینی کرده و از آن به نفع خود استفاده کند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت رمزارزها، اخبار است. اخبار چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه سیاسی می‌تواند بر قیمت رمزارزها تأثیرات زیادی بگذارد و در بیشتر اوقات نیز این تأثیرات در لحظه اتفاق می‌افتند. اگر بخواهید به‌درستی در بازار رمزارزها فعالیت کنید باید با اثرات اخبار بر قیمت آن‌ها آگاه باشید. در ادامه قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 گزارش‌های کمپانی‌ها

هنگامی که کمپانی‌ها اعلام می‌کنند که قصد دارند در تکنولوژی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند یا این رمزارز را به‌عنوان یک روش پرداختی برای کالاها و خدمات‌شان بپذیرند و یا حتی از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده کنند، ارزش این رمزارز و سایر ارزهای دیجیتال بالا می‌رود. در مقابل اعلامیه‌هایی مبنی‌بر اینکه دیگر از بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده نمی‌شود یا از رمزارزهای رقیب برای این کار استفاده می‌شود، می‌توانند بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین اثر منفی بگذارند. طبیعتاً هر چه کمپانی که این‌ها را اعلام می‌کند بزرگ‌تر باشد و گردش مالی بیشتری داشته باشد، تغییرات ارزش رمزارزها بیشتر خواهد بود. یکی از مثال‌های معروف در این زمینه کمپانی تسلا است. کمپانی تسلا در ماه مارس 2021 میلادی اعلام کرد که مشتریان برای خرید خودروهای برقی این شرکت می‌توانند از بیت کوین استفاده کنند؛ در پی این خبر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین پنج درصد افزایش یافت. چند ماه بعد که تسلا اعلام کرد به دلایل محیط زیستی دیگر بیت کوین را به‌عنوان یک شیوه پرداخت قبول نخواهد کرد ارزش بیت کوین تقریباً پنج درصد کاهش یافت.

 عملکرد اقتصادی خوب

ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری‌های پرریسک‌تری نسبت به سهام یا اوراق قرضه به‌شمار می‌روند. مانند دیگر سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، بیت کوین نیز زمانی که اوضاع اقتصادی خوب است بهتر عمل کرده و رونق بیشتری پیدا می‌کنند. زیرا در اوضاع اقتصادی خوب، سرمایه‌گذاران حاضرند در سرمایه‌گذاری‌های خود بیشتر ریسک کنند. برعکس این مسئله نیز درست است؛ در اوضاع اقتصادی نامناسب، برای مثال در دوران رکود، عملکرد ارزهای دیجیتال افت خواهد کرد؛ بنابراین باید مراقب خبرهایی که می‌توانند اقتصاد جهان را تحت‌تأثیر قرار دهند (مانند خبر جنگ بین دو کشور) باشید.

 اخبار مرتبط با بانک‌های مرکزی

ارزهای دیجیتال از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کنند. این تکنولوژی به رمزارزها اجازه می‌دهند که غیرمتمرکز باشند و هیچ نهادی برای کنترل، نظارت و حتی دستکاری آن‌ها وجود نداشته باشد. بااین‌حال باوجود اینکه بانک‌های مرکزی جهان نمی‌توانند مستقیماً در ارزش قیمت ارز دیجیتال دخالت کنند، اما ممکن است تصمیماتی بگیرند که بر ارزش رمزارزها تأثیر بگذارد. در این بین بانک مرکزی آمریکا که فدرال رزرو نام دارد، بیشترین تأثیرگذاری را دارد. فدرال رزرو نرخ بهره و در نتیجه نرخ تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی اقتصاد آمریکا را کنترل می‌کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هرگاه فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را کاهش می‌دهد، قیمت بیت کوین و در نتیجه آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد و هر زمان که نرخ بهره افزایش می‌یابد، ارزش رمزارزها با کاهش روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین خوب است اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به بانک‌های مرکزی جهان به‌ویژه فدرال رزرو را زیر نظر داشته باشید.

 قوانین و مقررات وضع شده برای ارزهای دیجیتال

 یکی از عوامل مهمی که بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و به طبع سایر رمزارزها تأثیر می‌گذارد، قوانین و مقرراتی است که دولت‌ها وضع می‌کنند. برای مثال در ژوئن سال 2021 که چین استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد، قیمت بیت کوین با یک ریزش هشت درصدی مواجه شد. از طرفی قوانین مثبت نیز در این حوزه وجود دارد؛ برای مثال در سال 2021 رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی مبنی‌بر ایجاد نظارت و قوانین دولتی برای ارزهای دیجیتال صادر کرد که منجر به افزایش 9 درصدی قیمت بیت کوین شد. به‌طور کلی سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در فضایی مطمئن سرمایه‌گذاری کنند و وضع قوانین و مقررات در حوزه رمزارزها این شرایط را به وجود می‌آورد.

 اتفاقات و حوادث جهانی

همان‌طور که اخبار ژئوپلیتیک و اقتصادی می‌تواند بر بازارهای مالی مانند بازار سهام تأثیر بگذارد، بر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین و آلت کوین‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. برای مثال جنگ در اوکراین یکی از حوادثی بود که اقتصاد جهانی را ناپایدار کرد و باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، ریسکی که حاضر به پذیرش آن بودند را کاهش دهند؛ به همین منظور به‌طور کلی خرید ارز دیجیتال کاهش یافت و بازار رمزارزها با کاهش قیمت مواجه شد.

 ویژگی‌های شبکه‌های ارزهای دیجیتال

 یکی از مواردی که در یک صرافی ارز دیجیتال کمتر دیده می‌شود، اخبار مربوط به خود رمزارزها و تکنولوژی پشت آن‌هاست. در یک صرافی ارز دیجیتال شما می‌توانید نمودارهای مختلف یک رمزارز را ببینید؛ اما معمولاً به اخبار مربوط به تکنولوژی‌های پشت آن‌ها دسترسی ندارید. معمولاً بهبود شبکه یک رمزارز و برطرف‌کردن ایرادات آن یا استفاده از الگوریتمی بهینه‌تر، تأثیر مثبتی بر آن رمزارز خواهد گذاشت. بهتر است اخبار رمزارزهای مهم و همین‌طور رمزارزهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا علاقه‌مند هستید که سرمایه‌گذاری کنید را دنبال کنید؛ به‌این‌ترتیب از آخرین تغییرات مثبت و البته منفی یک رمزارز مطلع خواهید شد و می‌توانید تصمیمات لازم در رابطه با آن را اتخاذ کنید.

 بازار کریپتو؛ بازاری پرتلاطم که وابستگی زیادی به اخبار دارد

در این مقاله سعی کردیم به تأثیر اخبار در حوزه‌های مختلف بر قیمت ارز دیجیتال بپردازیم. بازار رمزارزها یک بازار به شدت پرتلاطم است که فعالیت در آن دانش زیادی می‌طلبد و باید آگاهی کافی را داشته باشید. اگر در این زمینه تجربه ندارید و با تحلیل بازار آشنا نیستید بهتر است از خرید ارز دیجیتال اجتناب کرده یا این کار را زیر نظر یک فرد متخصص و آگاه انجام دهید تا از سرمایه خود به خوبی مراقبت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.