چگونه کیف پول بیت کوین بسازیم؟

کیف پول بیت کوین یا bitcoin Wallet یک برنامه نرم افزاری و یا حتی سخت افزاری می باشد که می توان از آن برای نگهداری و مدیریت بیت کوین ها، استفاده کرد. در واقع از نظر فنی بیت کوین ها در هیچ کجا نگهداری نمی شوند؛ اما برای هر آدرس بیت کوین چیزی به نام کلید خصوصی وجود دارد که در کیف پول بیت کوین فردی که صاحب آن سکه ها می باشد، نگهداری می شود. همراه چیکاو باشید.

بیت کوین ارز دیجیتالی است که به صورت رمز گذاری شده در اختیار افراد قرار می گیرد. ارزش بیت کوین نسبت به ارز های فیزیکی به دلیل نیاز بیشتر آن به قدرت و نیرو هنگام استخراج، به شدت بالا می باشد و افراد برای نگهداری، ارسال و دریافت بیت کوین به یک حساب بانکی یا همان کیف پول نیاز دارند. داشتن این کیف پول برای انجام تراکنش های مختلف توسط ارز بیت کوین ضروری می باشد.

چرا به کیف پول بیت کوین نیاز داریم؟

از آنجایی که بیت کوین بر خلاف ارز های سنتی یک ارز دیجیتالی می باشد؛ در استفاده از آن نیز هدف های متفاوتی دنبال می شود و نمی توان آن ها را جایی نگه داری کرد، به همین دلیل از کلید های خصوصی برای دسترسی به آدرس عمومی شبکه بیت کوین و به عنوان امضایی برای تراکنش ها استفاده می شود. موارد مورد نیاز برای تکمیل یک تراکنش در شبکه این ارز، ترکیبی از کلید عمومی دریافت کننده و کلید خصوصی می باشد.

کیف پول بیت کوین برای نیاز های مشخص در شکل های مختلفی  وجود دارد که از نظر سادگی در استفاده، دسترس پذیری و امنیت با یکدیگر متفاوت اند.

انواع کیف پول بیت کوین

کیف پول کاغذی بیت کوین

در کیف پول های کاغذی برای دریافت بیت کوین مورد استفاده یک آدرس عمومی نوشته شده و یک کلید خصوصی که به فرد امکان خرج کردن و یا انتقال های بیت کوین های آن آدرس را می دهد. به طور معمول این اطلاعات به شکل کد های QR می شوند که به سادگی و با اسکن آن می توان کلید ها را برای انجام تراکنش به یک کیف پول نرم افزاری اضافه کرد. از طریق سرویس های  BitAddress وBitcoinpaperwallet  می توان کیف پول کاغذی بیت کوین را ساخت؛ این سرویس ها به کاربر امکان ساخت کاملا تصادفی آدرس بیت کوین و یک کلید خصوصی مخصوص به آن را می دهد. می توان سند ساخته شده را چاپ و به وسیله بعضی از سرویس های ضد سرقت آن را در برابر سوء استفاده ایمن ساخت، به همین دلیل است که کیف پول های کاغذی در برابر حملات هکر ها کاملا ایمن می باشند.

نگهداری نشدن کلید ها به صورت دیجیتالی، از اصلی ترین ویژگی های کیف پول کاغذی بیت کوین می باشد که این امر باعث ایمن سازی بیت کوین از حمله هکر ها می شود. از مهمترین نکات قابل توجه هنگام ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین اطمینان از نصب نبودن هیچ برنامه جاسوسی یا نظارتی روی سیستم می باشد.

کیف پول بیت کوین - چیکاو

افراد پس از ساختن کیف پول کاغذی بیت کوین دیگر به اینترنت نیازی نخواهند داشت، به طوری که می توانند پس از قطع اینترنت و در امنیت به ساخت کلید برای خود بپردازند و در آخر برای چاپ کردن آن نیز از چاپگری که به شبکه متصل نیست برای چاپ کردن آن استفاده کنند. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از کیف پول های کاغذی اطلاعات بسیار ارزشمندی روی یک تکه کاغذ چاپ می شوند، در نتیجه باید برای محافظت از این کاغذ نهایت دقت را انجام دهید.

بیت کوین فیزیکی

به طور معمول بیت کوین های فیزیکی با یک مقدار مشخصی از بیت کوین پر شده اند و هدف از این امر قابل خرج نبودن مقدار آن تا زمان پنهان بودن کلید خصوصی می باشد؛ مگر آن که برای دیدن کلید این مهر را مخدوش کنید.

اولین مدل های بیت کوین فیزیکی توسط کمپانی  Bitbill ارائه شده که شبیه به کارت های اعتباری می باشند؛ اما مدل های دایره شکلی از آن نیز ارائه شده اند. اولین نوع بیت کویین های فیزیکی به شکل سکه در سال 2011 توسط فردی به نام Mike Cadwell که به ارزهای رمزگذاری شده علاقه مند بود ساخته شد. کلید های خصوصی در این نوع بیت کوین، زیر یک هولوگرام انعطاف پذیر پنهان می شوند و از بین رفتن این لایه اثری روی سکه می گذارد که مشخص می کند شخصی قبلا ان را مخدوش کرده است. هنگامی که کد سکه وارد یک حساب شود، سکه ارز دیجیتالی خود را از دست خواهد داد.

از روش های ایمن و کاربردی برای انجام معاملات به صورت آفلاین برای نگهداری اعتبار استفاده از بیت کوین فیزیکی می باشد؛ اما در سال 2013  از سازنده این سکه های بیت کوین خواسته شد تا ساخت آن ها را متوقف کند زیرا کار او روشی برای انتقال پول به شمار می رفت.

کیف پول موبایلی بیت کوین

بیت کوین موبایلی برای معاملات مستقیم با افراد یا پرداخت قیمت کالا در فروشگاه ها برای کسانی که به صورت روزمره از بیت کوین استفاده می کنند، یک ابزار ضروری به حساب می آید. کیف پول موبایلی بیت کوین به صورت یک برنامه کاربردی روی موبایل اجرا می شود و کلید های خصوصی اشخاص را نگهداری می کند؛ همچنین به اشخاص اجازه پرداخت هزینه ها را به صورت مستقیم و از طریق گوشی موبایل می دهد. حتی امکان استفاده از قابلیت NFC  برای معاملات به بعضی از برنامه ها داده می شود در این صورت می توان بدون نیاز به اطلاع از آدرس یکدیگر و با نزدیک کردن دو گوشی می توان نقل و انتقالات بیت کوین را انجام داد.

طریق ساخت کیف پول بیت کوین

برای ساخت کیف پول بیت کوین، باید از وبسایت رسمی بیت کوین برنامه های کیف پول را مشاهده و با توجه به سیستم عامل خود یکی از موارد موجود را دانلود و نصب کنید. توجه داشته باشید که برای آموزش زیر از برنامه BITHER  در نسخه اندروید استفاده شده است. مراحل ساخت کیف پول بیت کوین را به ترتیب زیر انجام دهید.

1_  اپ را اجرا و روی آیکون + کلیک کنید.

2_ روی گزینه Generate در صفحه باز شده کلیک کنید.

3_ با نمایش پیغام روی گزینه OK کلیک کنید.

4_ پس از تعیین رمز عبور برای کیف پول بیت کوین خود روی گزینه OK کلیک کنید.

5_ در این مرحله عبارتی چند کلمه ای که در مواقع مورد نیاز برای بازیابی اکانت استفاده می شود، به شما نشان داده خواهد شد. از این کد اسکرین شات گرفته و روی گزینه  I have kept it safely کلیک کنید. توجه داشته باشید که این کد نباید در اختیار فردی جز خودتان قرار بگیرد.

پس از طی این مرحله ساخت کیف پول بیت کوین شما به اتمام رسیده و به شما امکان مبادله این ارز دیجیتال با آدرس ایجاد شده داده می شود. با کلیک روی اطلاعات حساب، آدرس کیف پول شما در بخش Detail نمایش داده می شود و امکان کپی کردن آن برای شما وجود خواهد داشت. آدرس کیف پول همچنین به صورت QR Code نیز قابل دسترس و ذخیره سازی خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. meysam می گوید

    سلام سپاس از مقاله خوبتون

  2. عاطفه می گوید

    مطلب بسیار خوبی بود ممنون از شما،
    ساختن کیف پول بیت کوین یکی از اصلی ترین کار ها در اول راه فعالیت در عرصه ارز های دیجیتال هست.