چگونه یک رزومه استاندارد بنویسیم؟

رزومه یکی از مهم‌ترین ابزارها برای استخدام است و در صورتی می‌توانید از آن بهره ببرید، که بتوانید آن را مطابق با استانداردها آماده کنید. اما یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در نوشتن رزومه، اطلاعاتی است که باید در آن قرار دهید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها و مدارک شما باید به گونه‌ای در رزومه آورده شوند که به شما کمک کنند برای مصاحبه شغلی انتخاب شوید. به جای اینکه که سوابق شغلی را پشت سر هم لیست کنید و به دستاوردهای خود اشاره نکنید، باید سراغ آوردن اطلاعاتی بروید که با شرح شغلی مطابقت دارند و همچنین توانایی‌های شما را ثابت کنند.

اگر از قبل رزومه‌ای آماده کرده باشید و آن را با رزومه جدید و حرفه‌ای خود مقایسه کنید، تفاوت را متوجه خواهید شد. اما برای نوشتن رزومه حرفه‌ای و استاندارد چه مراحلی را باید طی کنید؟

در این مقاله ما را همراهی کنید تا با مراحل نوشتن رزومه استاندارد آشنا شوید و بتوانید رزومه‌ای حرفه‌ای آماده کنید و با کمک آن شانس استخدام خود را افزایش دهید.

1. اطلاعات شخصی و شغلی خود را جمع‌آوری کنید

قبل از شروع به نوشتن رزومه و حتی ساخت رزومه در سایت های رزومه ساز، تمام اطلاعاتی که باید در آن گنجانده شود را جمع‌آوری کنید. زمانی که تمام اطلاعات را از قبل آماده کنید، نوشتن، ویرایش و قالب‌بندی رزومه بسیار آسان‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌توانید به جزئیات بپردازید.

قبل از شروع، فهرستی از اطلاعات تماس خود، همه مشاغل، تحصیلات، دوره‌های آموزشی، گواهینامه‌ها، مهارت‌ها و سایر مدارک خود را تهیه کنید.

2. رزومه خود را بنویسید

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کردید، باید به ترتیب زیر فهرست شوند. در این مرحله نباید نگران فونت و طرح‌بندی رزومه خود باشید. تنها کاری که باید بکنید این است که تمام اطلاعات را در رزومه خود قرار دهید. زمانی که تصویری کامل از رزومه خود و اطلاعات درون آن داشته باشید، ویرایش و آماده کردن نهایی آن راحت‌تر می‌شود.

زمانی که تمام اطلاعات را در قالب رزومه خود قرار دادید، می‌توانید اندازه و نوع فونت، فاصله و قالب‌بندی را به رزومه خود اضافه کنید. اطلاعاتی که باید در رزومه خود قرار دهید، شامل موارد زیر می‌شود:

سرفصل رزومه

نام کامل (به عنوان مثال، محمد محمدی)

آدرس محل زندگی (این مورد اختیاری است و می‌توانید در رزومه نیاورید)

کد پستی شهر

آدرس ایمیل (از ایمیل کاری خود استفاده نکنید)

شماره تلفن (شماره‌ای که از در دسترس بودن آن اطمینان دارید مانند شماره همراه)

آدرس شبکه‌های اجتماعی (به عنوان مثال، آدرس لینکدین)

خلاصه یا هدف رزومه

آوردن خلاصه یا بیانیه رزومه، امری اختیاری است. اما خوب است بدانید که مدیران استخدام زمان کمی برای خواندن رزومه می‌گذارند و این فرصت را دارید تا با اشاره به مهم‌ترین مهارت‌ها، مدارک تحصیلی و همچنین سوابق کاری مرتبط با شرح شغلی، شانس دیده شدن رزومه خود را افزایش دهید. در صورتی که در این بخش اطلاعات درست و مرتبطی را وارد کنید و در نوشتن آن دقت کنید که کوتاه باشد، می‌توانید به راحتی نظر خوانندگان رزومه را جلب کنید.

سوابق کاری

سابقه کاری مهم‌ترین جزء رزومه شماست. تمام کارفرمایان به دنبال این هستند که ببینند شما کجا کار کرده‌اید، مدت زمان همکاری شما با شرکت‌ها چقدر بوده است و چه مسئولیت‌هایی در هر نقشی داشته‌اید. آنها به دنبال این هستند که ببینند تجربه‌ی کاری شما با آنچه آنها از کارمند آینده‌ی خود می‌خواهند، مطابقت دارد یا خیر.

  •         مشاغل و دوره‌های کارآموزی که داشته‌اید را به ترتیب زمانی معکوس، از آخرین موقعیت‌ها تا اولین مشاغل فهرست کنید.
  •         برای هر موقعیت شغلی اطلاعاتی مانند عنوان شغل، شرکت، مکان، تاریخ استخدام و فهرستی از مهم‌ترین دستاوردها برای هر شغل را بیان کنید.
  •         اگر شاغل هستید، زمان شغلی فعلی شما باید حال باشد و برای مشاغل گذشته خود، از زمان گذشته استفاده کنید.

کار داوطلبانه

اگر تازه فارغ‌التحصیل شدید و سوابق کاری چندانی ندارید و یا در میان موقعیت‌های شغلی خود شکاف دارید، می‌توانید به کارهای داوطلبانه اشاره کنید و آنها را فهرست کنید.

تحصیلات

مرحله بعد، به وارد کردن اطلاعات دوره تحصیلی مربوط می‌شود. اگر چند سالی است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید، فقط باید مدرک‌های کسب‌شده را فهرست کنید که اولویت با آخرین مدرک است.

اگر دانشجو هستید یا به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، بخش تحصیلات در رزومه شما باید بالاتر از بخش سوابق کاری قرار بگیرد. اشاره به مدارک تحصیلی باید به ترتیب زمانی معکوس باشد و ابتدا جدیدترین و البته مهم‌ترین مدرک تحصیلی باشد. نام دانشگاه، مدرک تحصیلی و تاریخ فارغ‌التحصیلی را در این بخش ذکر کنید.

اینکه آیا معدل خود را در رزومه خود وارد کنید یا خیر، بستگی به مدت فارغ‌التحصیلی شما دارد و اینکه معدل شما چقدر است.

گواهینامه‌ها

بخش بعدی رزومه شما شامل هر گونه گواهینامه‌ای می‌شود که در دوره تحصیل و کار به دست آورده‌اید.

جوایز و دستاوردها

از ذکر جوایز و دستاوردهایی که به دست آورده‌اید، خجالت نکشید. این موارد به کارفرما نشان می‌دهند که شما فردی مناسب برای موقعیت شغلی هستید و دستاوردها هستند که به شما اعتبار می‌دهند.

مهارت‌ها

این بخش از رزومه شامل مهارت‌هایی می‌شود که شما دارید و مستقیما با شغلی که برای آن درخواست می‌کنید مرتبط هستند. کارفرمایان در این بخش معمولا به دنبال مهارت‌هایی هستند که در شرح شغلی به آنها اشاره کرده‌اند. نزدیک‌ترین توانایی‌های خود را در اینجا و با استفاده از بولت بیاورید.

علایق شخصی

اگر علایق شخصی دارید که به شدت با موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید مرتبط هستند، آنها را در این بخش فهرست کنید. در صورتی که تجربه کاری زیادی ندارید، این بخش می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید تخصص خود را در آن زمینه نشان دهید.

3. قالب رزومه را انتخاب کنید

در میان قالب‌های رزومه، سه مدل قالب وجود دارد که اصلی‌ترین مدل‌ها در نوشتن رزومه استاندارد هستند. قالبی که انتخاب می‌کنید به سابقه شغلی و مهارت‌های شما بستگی دارد.

  •         زمانی: این قالب، پرکاربردترین قالب نوشتن رزومه است و سابقه کاری شما را که ابتدا با جدیدترین شغل شروع می‌شود، نشان می‌دهد. فرمت زمانی رایج‌ترین قالب رزومه‌نویسی حتی در سایت های رزومه ساز انگلیسی است.
  •         کاربردی: اگر سابقه کاری ضعیفی دارید، می‌توانید از قالب رزومه کاربردی استفاده کنید که بر مهارت‌ها و تجربه شما تمرکز دارد.
  •         ترکیبی: این قالب رزومه ترکیبی از رزومه کاربردی و زمانی است و مهارت‌ها و سابقه کاری شما از یک درجه اهمیت در این قالب برخوردار هستند.

اگر قالب رزومه کاربردی یا ترکیبی را انتخاب می‌کنید، اطلاعاتی را که وارد می‌کنید باید مطابق با آن بیاورید. در رزومه کاربردی، می‌توانید صلاحیت‌های شغلی خود را برجسته کنید. این در حالی است که در رزومه ترکیبی، ابتدا مهارت‌های شما و پس از آن سوابق شغلی شما ذکر می‌شود.

4. متن رزومه خود را قالب‌بندی کنید

در زمان انتخاب فونت برای رزومه، سراغ فونت‌های ساده بروید. در زمان انتخاب فونت استثنا نیز وجود دارد و در مشاغلی که با طراحی سروکار دارند مانند گرافیک، می‌توانید از فونت‌ها و طرح‌هایی استفاده کنید که با کمک آنها بتوانید مهارت خود را ثابت کنید.

فونت انتخاب کنید: فونت‌های ایران یکان و ایران سانس انتخاب خوبی هستند، زیرا خواندن رزومه شما برای مدیر استخدام آسان می‌کنند. حتما از یک فونت در تمام رزومه خود استفاده کنید.

اندازه و سبک فونت: سبک و اندازه فونت می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، می‌توانید از فونت بزرگ‌تری برای نام و عنوان‌های بخش‌های رزومه خود استفاده کنید. برای برجسته کردن جزئیات سوابق تحصیلی و شغلی خود نیز می‌توانید از حالت ایتالیک و بولد استفاده کنید.

از حالت بولت برای لیست کردن استفاده کنید: در صورتی که مهارت‌ها و دیگر موارد مانند دستاوردهای خود را به صورت بولت به رزومه اضافه کنید، راحت‌تر از قرار گرفتن در پاراگراف خوانده می‌شوند. هر جمله باید خلاصه‌ای کوتاه از مهم‌ترین دستاوردهای شما در هر موقعیت شغلی باشد.

5. رزومه را ذخیره کنید

نام فایلی را برای رزومه خود انتخاب کنید باید شامل نام خودتان باشد: نام رزومه‌ای که در ادامه مثال می‌زنیم، پیدا کردن و پیگیری رزومه شما توسط تیم استخدام را راحت‌تر می‌کند:

janeapplicantresume.doc

حتما رزومه خود را در حالت‌ها و فرمت‌های مختلف ذخیره کنید، مثلاً Microsoft Word، Google Docs یا PDF، تا بتوانید در زمان ارسال درخواست مطابق با خواسته کارفرما و شرکت، رزومه خود را ارسال کنید.

6. نسخه نهایی را تصحیح و چاپ کنید

قبل از اینکه رزومه خود را نهایی و ذخیره کنید، مهم است که آن را به دقت تصحیح کنید. پس از تصحیح، حتما یک نسخه از رزومه خود را چاپ کنید تا در ورق نیز ترتیب قرار گرفتن و نظم رزومه را مشاهده کنید. پس از نهایی شدن رزومه، چند نسخه از رزومه خود چاپ کنید و همراه خود به جلسه مصاحبه ببرید.

7. رزومه خود را برای هر شغلی که برای آن درخواست می‌دهید آماده کنید

این روزها شرکت‌ها از سیستم‌های ردیابی متقاضی یا ATS‌ برای ارزیابی رزومه‌ها استفاده می‌کنند و باید مطمئن شوید که رزومه شما از این سیستم‌ها گذر خواهد کرد. بنابراین، باید شرح شغلی را بخوانید و کلمات کلیدی درون آن را در رزومه خود بیاورید.

الزامات و نیازمندی‌های موجود در شرح شغلی مانند مهارت‌ها، خلاصه و هدف یا مشخصات را در رزومه خود بگنجانید. این کار فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما استفاده از کلمات و اصطلاحات مشابهی که کارفرما در شرح شغلی استفاده کرده به شما کمک می‌کند تا از عبور رزومه خود در این سیستم‌ها مطمئن شوید.

رزومه خود را به‌روز نگه دارید

هنگامی که رزومه خود را به پایان رساندید، برنامه‌ریزی کنید که به طور منظم آن را به‌روز نگه دارد. اگر به طور مداوم رزومه خود را با دستاوردها و مشاغلی که تغییر می‌کنند به‌روز نگه دارید، لازم نخواهد بود که برای هر موقعیت شغلی زمان زیادی بگذارید و رزومه خود را ویرایش کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.