تراشه جدید اسنپدراگون X کوالکام می تواند در لپ تاپ های سامسونگ استفاده شود

کوالکام از اسنپدراگون ایکس پلاس، یک پردازنده جدید مبتنی بر ARM که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده، رونمایی کرد. این لپ‌تاپ یک پله پایین‌تر از چیپ لپ‌تاپ پرچم‌دار این شرکت، اسنپدراگون ایکس الیت، قرار دارد که چند ماه پیش رونمایی شد و انتظار می‌رود در گلکسی بوک 4 اج آینده سامسونگ استفاده شود.

اسنپدراگون ایکس پلاس در لپ تاپ های ویندوزی مقرون به صرفه تر استفاده خواهد شد

Snapdragon X Plus یک تراشه 4 نانومتری با پردازنده 10 هسته ای است و از همان هسته های CPU Oryon استفاده شده در Snapdragon X Elite استفاده می کند. در لپ تاپ های مقرون به صرفه تری با سیستم عامل ویندوز استفاده خواهد شد. پردازنده آن در اسنپدراگون ایکس الیت به جای 3.8 گیگاهرتز 3.4 گیگاهرتز است. این می تواند معادل سری Core Ultra 7 اینتل باشد. با توجه به مشخصات محصول کوالکام، پردازنده گرافیکی Adreno یکپارچه Snapdragon X Plus دارای 3.8 TFLOPS قدرت است.

یکی از مواردی که در اسنپدراگون ایکس پلاس کاهش نیافته است، NPU آن است که همچنان 45 TOPS عملکرد را برای استنباط هوش مصنوعی روی دستگاه ارائه می دهد، مشابه Snapdragon X Elite. این تراشه را به عنوان یک تراشه هوش مصنوعی مطابق با حداقل نیاز Microsoft Copilot یعنی 40 TOPS واجد شرایط می کند.

با توجه به بهره وری انرژی تراشه، کوالکام ادعا می کند که اسنپدراگون ایکس پلاس عملکرد CPU را 10 درصد سریعتر از تراشه M3 اپل در هنگام کار با همان قدرت ارائه می دهد. در مقایسه با Intel Core Ultra 7 155H، تراشه اسنپدراگون با همان وات 37 درصد سریعتر است. انتظار می رود این تراشه در لپ تاپ هایی که در نیمه دوم سال جاری عرضه می شوند، ظاهر شود.

لپ تاپ سری گلکسی بوک 4 ممکن است از تراشه اسنپدراگون ایکس پلاس استفاده کند

در گذشته، سامسونگ در لپ‌تاپ‌های ARM خود از چیپ‌های برتر و میان‌رده اسنپدراگون کوالکام استفاده کرده است. از آنجایی که قبلاً فاش شده بود که Galaxy Book 4 Edge از Snapdragon X Elite استفاده می کند، ممکن است سامسونگ بتواند لپ تاپ مقرون به صرفه تری از سری Galaxy Book 4 را با اسنپدراگون X Plus عرضه کند.

منبع sammobile
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.