استرس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد

استرس یکی از مهم‌ترین مشکلات بشر امروزی است که تمام زندگی فردی و اجتماعی را تحت شعاع قرار می‌دهد. متاسفانه امروزه عوامل استرس‌زا نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است که تاثیرگذاری خود را در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد. استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی سیستم ایمنی بدن است. هر چقدر که میزان استرس فرد بالا باشد، به همان اندازه نیز بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌گیرد. به همین علت شما باید سعی کنید که استرس و اضطراب را به طور کلی از خود دور کنید و در راه رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلف کمک بگیرید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تاثیر مخرب استرس بر فیزیولوژی حفاظت بدن

برای اینکه بدن به حیات خود ادامه دهد، باید به طور مداوم با عوامل بیماری مبارزه کند. فیزیولوژی حفاظت همواره همانند یک ارتش در بدن عمل می‌کند و هرگونه میکروب را نابود می‌کند. حال فرض کنید که این لشکر به هر دلیلی توان خود را از دست بدهد. در این شرایط میکروب‌ها می‌توانند انواع بیماری‌ها را در بدن به وجود بیاورند. سلول‌های T نقش بسیار مهمی در حفاظت از بدن دارند. این سلول‌ها به باکتری یا ویروس می‌چسبند و مانع بروز بیماری می‌شوند. نکته جالب این است که تعدادی از این سلول‌ها اطلاعات ویروس را ذخیره می‌کنند تا در دفعات بعدی راحت‌تر با آن مقابله کنند.

وقتی که شما استرس و اضطراب شدید را تجربه می‌کنید، سلول‌های T نیز عملکرد قوی اولیه خود را از دست می‌دهند. در این وضعیت بخش بزرگی از توان بدن برای مبارزه با بیماری از بین می‌رود. وقتی که فرد تنش‌های استرس‌زا را پشت سر می‌گذارد، سیستم ایمنی نیز تمرکز بیشتری بر حذف بیماری‌ها خواهد داشت. با این توصیفات همواره تلاش کنید که خود را از تمامی عواملی که برای شما استرس ایجاد می‌کنند دور کنید تا آرامش خاطر بیشتری را تجربه کنید.

استرس چیست و چه انواعی دارد؟

داشتن یک تعریف درست از استرس باعث می‌شود که بهتر با این پدیده آشنایی پیدا کنید. متخصصان معمولا استرس را به دو فرم روانی و فیزیکی تقسیم‌بندی می‌کنند. اضطراب جسمی زمانی پیش می‌آید که یک عامل جسمی آن را ایجاد کرده باشد. به طور مثال ممکن است که وزن فرد منجر به بروز استرس گردد. همچنین عادات غذایی نیز احتمال دارد این نوع از استرس را برای شما به وجود بیاورند. معمولا مبتلا شدن به بیماری‌های مختلف نیز سطح استرس فرد را به شدت افزایش می‌دهد. در تمامی این موقعیت‌ها سیستم ایمنی بدن تحت تاثیر قرار گرفته و تضعیف می‌شود.

حالت دوم این است که فرد دچار استرس روانی شود. به طور مثال بیکار شدن یا یک شکست عشقی می‌تواند جزو استرس‌های روانی دسته‌بندی شود. فشار مالی نیز یکی دیگر از عوامل بروز استرس روانی است. متاسفانه استرس روانی فشار بیشتری به سیستم ایمنی بدن وارد می‌کند. به همین علت تا جایی که امکان دارد از این عامل فاصله بگیرید زیرا عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به دست آوردن مهارت‌‌های سلامت روان می‌تواند در این شرایط بسیار مفید باشد پس از این فرصت نیز استفاده کنید.

بررسی درمان‌پذیری استرس و اضطراب

خوشبختانه تحقیقاتی که تا امروز انجام شده نشان می‌دهد که استرس با راه‌های مختلفی قابل درمان است. بخش زیادی از استرس‌های انسان در زندگی ناشی از افکار یا عادت‌های اشتباه است. به طور مثال هر ساله بسیاری از افراد به دلیل اضافه وزن خود استرس دارند. حال آن‌که با تغییر دادن عادت‌های غذایی می‌توان به راحتی بر این مشکل غلبه کرد. یکی دیگر از عوامل بروز استرس افزایش سن است. بسیاری از مردم وقتی وارد سنین بالا می‌شوند امید به زندگی خود را از دست می‌دهند. معمولا ظهور بیماری‌ها در سنین بالا بیشتر است که همین امر موجب استرس می‌شود.

افراد مسن می‌توانند برای جلوگیری از استرس به فعالیت‌های مختلفی همچون تفریح، ورزش و خوش‌گذرانی بپردازند. انجام فعالیت‌های شاد و مفرح می‌تواند استرس آن‌ها را کاهش دهد. در چنین وضعیتی سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. اگر محیط کار یا زندگی شما پر از تنش‌های مختلف است، مسلما شما در معرض استرس هستید. به همین علت سعی کنید که فضایی پر از آرامش را برای خود ایجاد کنید. در این حالت سیستم ایمنی بدنتان نیز بهتر با بیماری‌های مختلف مقابله خواهد کرد.

تقویت سیستم ایمنی با درمان استرس

درمان استرس به شیوه‌های مختلفی ممکن است که هر کس با توجه به شرایط خود باید روش‌های مناسب را پیدا کند. یکی از دلایل افزایش استرس شنیدن اخبار مختلف منفی از شبکه‌های اجتماعی است. به همین علت اگر می‌خواهید به رختخواب بروید، سعی کنید که شبکه‌های اجتماعی را چک نکنید. در این حالت مسلما به دلیل نداشتن استرس خواب بهتری نیز تجربه می‌کنید. تمام تلاش خود را به کار ببندید تا یک برنامه غذایی سالم و مفید داشته باشید. خوردن غذاهای سالم علاوه بر کاهش استرس، سیستم ایمنی بدن شما را هم تقویت می‌کند. همچنین می‌توان ورزش را نیز در برنامه‌های شخصی خود گنجاند.

استرس فقط در بزرگسالان نیست بلکه کودکان نیز سطوح مختلفی از استرس را در زندگی خود تجربه می‌کنند. این استرس می‌تواند سیستم ایمنی کودکان را نیز تحت تاثیر قرار دارد. در چنین شرایطی باید تقویت سیستم ایمنی کودکان با تغذیه درست و مکمل‌های مفید صورت بگیرد. اگر ریشه استرس‌های شما دارای منشا روانی است، کمک گرفتن از یک مشاور می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. درمان درست و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به استرس را رفع کند. در آغاز ریشه بروز استرس را پیدا کرده و سپس برای درمان آن از بهترین راه استفاده کنید.

بهبود سیستم ایمنی آسیب دیده ناشی از استرس

حتما تا به حال در موقعیت‌ها و شرایط استرس‌زا قرار گرفته‌اید و می‌دانید که تا چه حد آزاردهنده است. افرادی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند. زمانی که بدن در معرض یک تنش فیزیکی یا عصبی است، تمرکز خود را بر سایر اعمال حیاتی بدن از دست می‌دهد. در واقع بدن سعی می‌کند که هر چه سریع‌تر عامل تنش‌زا را نابود کند. در این حالت به صورت ناخودآگاه سیستم ایمنی بدن شروع به ضعیف شدن می‌کند.

اگر تنش به سرعت برطرف شود، مساله خاصی به وجود نمی‌آید. با این حال طولانی شدن پروسه استرس باعث ظهور بیماری‌های متعدد در بدن می‌شود. برای حل این مشکل باید در اولین قدم زمینه‌های ایجاد استرس از بین برود. همچنین می‌توانید از مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید تا قدرت مبارزه با عوامل بیماری‌زا را داشته باشید. ایجاد عادت‌های مثبت در کنار مصرف مکمل می‌تواند شرایط بدنی ویژه‌ای را برای شما به وجود بیاورد. چنانچه کودکان از همان دوران بچگی با سبک زندگی سالم آشنا شوند، در بزرگسالی نیز به خوبی استرس‌های خود را مدیریت می‌کنند.

دریافت بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی

کنترل استرس برای بسیاری از افراد کار دشواری است. به همین علت خطر بزرگی در کمین این افراد است. ضعف سیستم ایمنی شرایط لازم برای بروز بیماری‌هایی جدید را فراهم می‌کند. برای اینکه بدن شما توان بالایی برای مبارزه با بیماری داشته باشد، مصرف مکمل تقویت سیستم ایمنی گزینه بی‌نظیری محسوب می‌شود. از آنجایی که میزان درخواست‌ها برای خرید این محصول افزایش پیدا کرده است، داروخانه‌ها دست به کار شده‌اند. داروخانه‌های آنلاین معتبر انواع مختلف مکمل‌های دارویی را با شرایط استثنایی به مشتریان خود عرضه می‌کنند. به همین علت بهتر است که از این فرصت استفاده کرده و مصرف مکمل‌ها را آغاز کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.