7 علت که جاروبرقی روشن می شود ولی مکش ندارد

جاروبرقی شما هم روشن می‌شود، اما مکش خوبی ندارد؟ یکی از رایج‌ترین مشکلات در مورد استفاده از جاروبرقی، نداشتن قدرت مکش کافی است. در اکثر این مواقع با رعایت نکات کوچک، مشکل برطرف شده و نیازی به تعمیر ندارد. اما اگر از جاروبرقی، درست مراقبت نکرده و به کم شدن مکش جاروبرقی بی‌توجه باشید موتور جارو آسیب دیده و می‌پرسید آیا موتور جاروبرقی تعمیر می شود؟ یا باید جاروبرقی جدید بخرم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مقاله قصد داریم 7 علت که جاروبرقی روشن می شود ولی مکش ندارد و نکاتی درباره نحوه مراقبت و نگهداری از جاروبرقی را ذکر کنیم. اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید کافیست در ادامه با ما همراه باشید و نکات اعلام شده در این مطلب را اجرا کنید.

عدم مکش درست جاروبرقی

این‌که قدرت مکش جاروبرقی بعد از چندین سال کمتر شود، جای تعجب ندارد، چون هر دستگاهی دارای عمر مفیدی است، البته با مراقبت و نگهداری درست، عمر مفید بالاتر می‌رود. در بیشتر موارد، کاهش قدرت مکش جاروبرقی کاملا طبیعی است و اگر چند نکته مهم را رعایت کنید، مشکل قدرت مکش حل خواهد شد.

در بعضی از مواقع هم، در اثر بی احتیاطی و استفاده نادرست یا هر علت دیگری، موتور جاروبرقی نیم سوز شده و قدرت مکش خود را ازدست می‌دهد؛ این‌گونه موارد تخصصی بوده و حتما باید توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود. در ادامه مهم ترین دلایل بروز مشکل عدم مکش درست جاروبرقی و دلایل کاهش قدرت مکش آن را بیان می‌کنیم.

دلایل کاهش قدرت مکش جاروبرقی

درصورت بروز مشکلات خیلی جدی، مثل صدای غیرعادی، خاموش شدن خودکار جاروبرقی و… بهتر است حتما با افراد باتجربه و حرفه‌ای تماس بگیرید. در بعضی از موارد هم، مشکل قدرت مکش جاروبرقی ناشی از فیلتر، کیسه و… است و نیازی به تعمیرکار نیست و خودتان می‌توانید، براحتی آن‌ها را حل کنید. دلایل کاهش قدرت مکش جاروبرقی عبارتند‌از :

1. مشکلات مربوط به لوله خرطومی

یکی از دلایل اصلی کم شدن مکش جاروبرقی، گرفتگی لوله خرطومی آن است. بعضی از زباله‌های کوچک و بزرگ، پرزفرش و مو و… می‌توانند باعث گرفتگی مجرای لوله خرطومی شوند و آن را مسدود کنند. اگر علت کم شدن مکش جاروبرقی ناشی از گرفتگی لوله خرطومی باشد، به راحتی قابل حل است. کافیست با جدا کردن لوله خرطومی و تمیز کردن آن، گرفتگی را برطرف کنید.

2. مشکلات مربوط به سر جاروبرقی

یکی دیگر از قطعاتی که می‌تواند در کاهش قدرت مکش جاروبرقی نقش داشته باشد، سر یا جاروی آن است. شکل خاص و وجود قوس و انحنا در سر جاروبرقی باعث تجمع پرز‌فرش و مو شده و به مرور زمان قدرت مکش جاروبرقی را کاهش می‌دهد. در این صورت، برای بر طرف کردن مشکل، بهتر است سر جاروبرقی را از لوله خرطومی جدا و آن را تمیز کنید، تا هیچ پرز و موی روی آن باقی نماند.

عدم مکش جاروبرقی به خاطر سرجاروبرقی و لوله خرطومی

3. نفوذ هوا

سیستم جاروبرقی طوری طراحی شده که برای مکش زباله، باید از نفوذ هوا به داخل آن جلوگیری شود و درواقع عدم نفوذ هوا باعث افزایش قدرت مکش جاروبرقی خواهد شد. ایجاد شکستگی یا ترک‌های کوچک و اشکال در بخش‌های داخلی دستگاه ، می‌تواند باعث نفوذ هوا به داخل جاروبرقی شود. برای برطرف کردن این مشکلات، بهتر است جاروبرقی توسط یک تعمیرکار، سرویس شود تا اشکالات را برطرف کند.

4. مشکلات مربوط به کیسه جاروبرقی

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باعث عدم مکش درست جاروبرقی می‌شود، کیسه جاروبرقی است. برای جلوگیری از مشکلات عدم مکش به علت اشکال در کیسه جاروبرقی، اولین قدم، استفاده از کیسه مناسب و استاندارد برای جاروبرقی است. در صورتی‌که کیسه به‌درستی در جای خود قرار نگیرد هم، ممکن است باعث نفوذ هوا به داخل دستگاه شده و قدرت مکش جاروبرقی را کاهش دهد.

همچنین پر شدن کیسه جاروبرقی هم باعث کاهش قدرت مکش آن می‌شود، همواره مراقب باشید تا با کیسه پراز زباله و گرد و غبار، از جاروبرقی استفاده نکنید، این کار علاوه بر کاهش قدرت مکش جاروبرقی، ممکن است به موتور هم آسیب بزند.

5. گرفتگی فیلتر جاروبرقی

یکی از موارد دیگری که باعث افزایش طول عمر جاروبرقی می‌شود، تمیز کردن یا تعویض فیلتر آن است. پرز و گرد و غبار باعث کثیفی فیلتر شده و مسیر عبور هوا را مسدود کرده و قدرت مکش جاروبرقی را کاهش می‌دهد. تمیز کردن یا شستشوی فیلتر‌های قابل شستشو، باعث افزایش قدرت مکش جاروبرقی شده و از خرابی‌های دیگر هم جلوگیری خواهد کرد. از طرفی به بالا رفتن عمر و راندمان دستگاه کمک می‌کند.

6. مشکلات ناشی از خرابی موتور

در صورت وجود اشکال در موتور جاروبرقی، طبیعتا  جاروبرقی به درستی عمل نمی‌کند و حتما باید تعمیر شود. در صورتی‌که موتور جاروبرقی، دارای صدای غیرعادی باشد (صدای آن کم و زیاد ‌شود) یا دستگاه در حین کار بصورت خودکار خاموش ‌شود، داغ کند و بوی سوختگی ‌بدهد، به احتمال زیاد موتور جاروبرقی دچار مشکل شده و باید توسط تعمیرکار تعمیر شود.

7. تنظیمات نادرست دستگاه

جاروبرقی‌ها دارای تنظیمات مختلف برای افزایش یا کاهش قدرت مکش هستند. یعنی برای هر سطح می‌توان مکش را روی درجه دلخواه تنظیم کرد. ممکن است به هر علتی این تنظیمات به هم خورده یا روی کمترین درجه تنظیم شده باشد. در نتیجه به تنظیم آن می‌توانید به راحتی مشکل را برطرف کنید.

در این مقاله سعی کردیم دلایل اصلی کاهش قدرت مکش جاروبرقی و راه‌های برطرف کردن آن‌ها را به شما آموزش دهیم. همچنین نکاتی درباره نحوه مراقبت و نگهداری درست از جاروبرقی را بیان کردیم تا به کمک آنها بتوانید برای مدت بیشتری از دستگاه استفاده کنید.

پرسش های متداول در مورد مکش جاروبرقی

سوال) در حین جاروزدن یه توپ پینگ پونگ رفت داخل خرطومی و نمیتونم درش بیارم میشه راهنمایی کنید؟

برای خارج کردن این توپ می‌توانید شلنگ و دسته جاروبرقی را جداکنید سپس به کمک یک شلنگ توپ را به بیرون هدایت کنید.

سوال) جنس پاکت هم میتونه تو مکش دستگاه تاثیرگذار باشه؟

جنس پاکت به مکش دستگاه ربطی ندارد. جنس پاکت به در ظرفیت جمع کردن زباله ها، پاره شدن حین جمع آوری زباله و آسیب زدن به موتور وابسته است.

سوال) به نظر من تعویض به موقع فیلتر هم خیلی در بالا بردن مکش جاروبرقی موثره. من خودم هر سه ماه یکبار فیلتر جاروبرقی بوش رو عوض میکنم و الان بعد از 5 سال جاروم مثل روز اولشه.

بله درسته ، تعویض فیلتر هم در بالا بردن قدرت مکش دستگاه بسیار تاثیرگذار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.