درمان ناباروری با آی یو آی

در این مقاله قصد داریم با روش درمانی ای یو ای اشنا شویم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آی یو آی چیست؟

آی یو آی یک روش درمانی برای زوجینی میباشد که با مشکل ناباروری و یا نازایی دست و پنجه نرم میکنند.

آی یو آِی روشی هست که امروزه دارای کاربرد گسترده در درمان ناباروری زوجین میباشد.

اکثر شماها که دارین این مقاله مفید را مطالعه می کنید احتمالا با ای وی اف هم آشنا هستید، روش ای یو ای در مقایسه با ای وی اف یا لقاح خارج از رحم روشی با هزینه کمتر میباشد.

انجام عمل آی یو آی به روش کلی اول اسپرم مرد را جمع میکنند و به کمک وسایل مخصوص این اسپرم هارو داخل رحم زن قرار میدهند.

برخی از زوجین با مطالعه روش های درمانی برای درمان ناباروری با روش های گوناگونی آشنا میشوند که به طور مثال میتوان به روش های آی وی اف IVF، میکرواینجکشن ICSI و… رو مطالعه کرده اند اکثرا این سوال رو میپرسند که ای یو ای IUI برای چه کسانی پیشنهاد میشود.

IUI برای چه کسانی پیشنهاد میشود؟

  1. تعداد کم اسپرم یا کم تحرک بودن اسپرم
  2. کم بودن مایع منی در مردان یا آقایان
  3. داشتن اندومتریوز پیشرفته(خیلی مهم)
  4. مشکلات تخمک گذاری در زنان
  5. و…

و بعضی از بیماران هم ترس دارند از عمل هایی همچون IUI ای یو ای ولی ترسی ندارد و دلیل ترس آنها این است که نمیدانند این عمل ها چگونه انجام میشود در صورت نحوه انجام این نوع عمل ها دیگر ترسی باقی نمیمونه ولی در صورت کلی کلمه عمل ترس را در دل همه ما به وجود می آورد.

مراحل آماده سازی بیمار در IUI

به طور کلی گفته می شود که 72 ساعت قبل از IUI نباید رابطه جنسی داشته باشند، اما اگر کاهش اسپرم علت آی یو آی باشد، باید 48 ساعت بین آخرین انزال و جمع آوری اسپرم فاصله باشد، اما اگر مشکلی وجود ندارد. او آی یو آی اسپرم، باید بیش از 24 ساعت قبل باشد. همچنین با آی یو آی مشکلی وجود نخواهد داشت. بعد از آی یو آی می توانید هر زمانی که بخواهید معاشرت کنید و در واقع بسیاری از پزشکان معاشرت بعد از آی یو آی را توصیه می کنند.

نحوه انجام دادن عمل آی یو آِی چگونه است؟

عمل ای یو ای زیر نظر پزشک انجام میشود و بدون بیهوشی انجام میشود.

روش ای یو ای در مجموع به عنوان یک روش خیلی ساده و بدون درد انجام میشود.

در روش ای یو ای IUI برای جداکردن اسپرم از ابزار خاصی برای شستن اسپرم انجام میدهند و با یک لوله باریک اسپرم هارو به رحم زن منتقل میکنند.

بعد از روش اگاهی از نوع عمل دیگر ترسی نمیمونه که بخواهیم ازش بترسیم، یکی روش میباشد یکی هم دکتر و یا متخصص نازایی که قرار است عمل رو انجام دهد که دکتر الهام پورمطرود به عنوان فلوشیپ نازایی بهترین دکتر به حساب می آید پس دیگر ترسی باقی نخواهد ماند.

حالا بعضی از بیماران سوالاتی راجع به هدف ای یو ای می پرسند، هدف ای یو ای خیلی واضح مشخص می باشد ای یو ای می اید اسپرم های سالم و قوی یا همان متحرک را به تخمک زن می رساند و احتمال باروری را افزایش میدهد.

خصوصیات اسپرم در ای یو ای باید چگونه باشد؟

اسپرم به صورت کلی ممکن است به دیواره رحم گیر کند و ممکن هم هست که عبور کند، ای یو ای اینجا وارد میشود و به صورت تضمینی اسپرم رو به تخمک می رساند.

و قابل ذکر است که در زمان ای یو ای دارو های تقویتی به خانم ها داده میشود.

فاکتور اصلی درصد موفقیت ای یو ای

  1. تعداد اسپرم
  2. فاکتور لوله
  3. کیفیت تخمک

تلقیح درون رحمی یا ای یو ای

در بالا اشاره شد ولی اینجا به طور کامل توضیح میدیم، ای یو ای همون لقاح داخل بدن میباشد و به تخمک اجازه میدهد که به طور طبیعی با اسپرم ترکیب شود و این نوع درمان یا عمل مشابه بارداری به طور طبیعی میباشد.

ای وی اف و میکرواینجکشن لقاح خارج از بدن و تزریق مستقیم به اسپرم انجام میشود، هنگامی که جنین آماده رشد شد ان را به رحم مادر انتقال میدهند.

تا اینجا رسیدیم که دیدیم که ای یو ای راه بسیار مناسب برای زوجینی است که دچار ناباروری و نازایی هستند که یکی از گزینه هایی که نسبت به گزینه های دیگه خیلی کم هزینه تر میباشد ولی باید این فاکتور رو هم در نظر گرفت که ای یو ای برای همه امکان پذیر نیست.

 

فقط برای کسانی مناسب است که نازایی به علت اختلال عملکرد تخمک گذاری، نازایی به دلیل مشکل در گردن رحم، نازایی به علت عامل رحمی، نازایی به دلیل اندومتریوز خفیف باشد میتوان به ای یو ای به عنوان یه روش برای درمان نازایی نگاه کرد به دنبال درمان از طریق ای یو ای روند.

بهترین متخصص نازایی در غرب تهران میخواهم بهتون معرفی کنم دکتر الهام پورمطرود متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی از دانشگاه علوم پزشکی در تهران میباشد.

دکتر الهام پورمطرود در زمینه تخصصی خدماتی مثل ای یو ای، ای وی اف، میکرواینجکشن، درمان اندومتریوز و خیلی خدمات دیگر زنان رو انجام میدهد و مختص به غرب تهران نمیباشد تمامی عزیزان از تمام دنیا میتوانند به این دکتر مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.