قرارداد خرید گوشی موبایل چه نکات مهمی دارد؟

سبک زندگی دیجیتال و افزایش کاربرد اینترنت در بسیاری از جنبه‌های روابط فردی، اجتماعی و کاری ما، نیاز به در اختیار داشتن یک تلفن همراه هوشمند یا همان گوشی موبایل را روز به روز جدی‌تر می‌کند. به اندازه‌ای که دسترسی به این دستگاه‌های هوشمند نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز ضروری و لازم است. با همه گیری کوید 19، استفاده از دستگاه‌های ارتباط جمعی و به خصوص تلفن‌های هوشمند بسیار اهمیت یافتند. از طرف دیگر، مبلغ قابل توجهی که برای تهیه تلفن همراه هزینه می‌شود، باعث شده است که علاوه بر خرید تلفن همراه، خرید اقساطی یا معامله گوشی دست دوم نیز متداول شود. نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل ، قراردادی است که برای این معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل و نمونه قرارداد فروش اقساطی گوشی موبایل در حقیقت یک نوع قرارداد فروش کالا (روی لینک قبل بزنید) محسوب می‌شوند که در نظام حقوقی ما در گروه قراردادهای معین قرار خواهند گرفت. به این معنی که این شیوه از معامله در قانون تعریف شده است و برای آن قواعد و ضوابط خاصی را در نظر گرفته‌اند. بنابراین، آگاهی از اصول اولیه معاملات به شما این امکان را می‌دهد که نسبت به حقوقی که از آن برخوردارید، آگاه شوید و بتوانید با اطلاعات دقیق‌تری معاملات خود را انجام دهید.

اگر تمایل دارید که گوشی موبایل خود را بفروشید یا اگر کسب و کار شما در زمینه فروش و معامله انواع گوشی موبایل است، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله، نمونه قرارداد فروش گوشی موبایل را بررسی می‌کنیم و درباره نکات حقوقی آن توضیح خواهیم داد.

اهمیت و لزوم تنظیم نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل

آنچه که در عرف مشاهده می‌شود، بیانگر این مساله است که اگرچه پیش از این استفاده از قرارداد برای معامله تلفن‌های همراه چندان متداول نبود اما امروزه با افزایش ارزش ریالی گوشی‌های موبایل، هم فروشندگان و هم مشتریان تمایل دارند که برای خرید گوشی موبایل و به خصوص برای معامله گوشی‌های موبایل دست دوم، از قرارداد استفاده کنند. بعضی از مراکز فروش تلفن همراه با تهیه نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) مختص به مجموعه خود، شروطی را که لازم می‌دانند در متن قرارداد یادآوری کرده‌اند و به این شیوه، با مشتریان خود به منظور انجام معامله، توافق خواهند کرد.

از طرف دیگر، اشخاصی که تمایل دارند بدون واسطه تلفن همراه دست دوم خود را معامله کنند نیز نیاز به یک سند یا مدرک معتبر دارند که صحت معامله‌ای که میان آن‌ها انجام می‌شود را مشخص کند. برای این منظور بهترین راهکار استفاده از قرارداد خرید گوشی است. بنابراین، چه مغازه دار باشید و چه بخواهید به صورت شخصی، یک یا چند گوشی موبایل را معامله کنید، به نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل نیاز خواهید داشت.

قرارداد (روی لینک قبل بزنید) یک سند و مدرک معتبر قانونی است که در مراجع قضایی و مراجع حل اختلاف می‌توانید به آن استناد کنید و همچنین اگر شکایت یا اختلافی نیز ایجاد شده است، می‌توانید به واسطه این قرارداد، به آن شکایت رسیدگی کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی گوشی موبایل را چگونه بنویسیم؟

شیوه دیگری از معامله گوشی موبایل، فروش یا خرید اقساطی آن است. منظور از اقساطی این است که مبلغی که به عنوان ارزش گوشی موبایل در نظر گرفته شده است، به صورت مرحله‌ای و در تاریخ‌های مشخصی پرداخت می‌شود. برای انجام معامله خرید و فروش اقساطی گوشی موبایل، از فرم قرارداد فروش اقساطی موبایل استفاده خواهد شد. معامله گوشی موبایل به صورت اقساطی شرایط خاصی دارد که باید حتما در متن قراردادی که برای آن تنظیم می‌شود، به آن شروط اشاره کنید.

برای مثال، آنطور که در عرف رایج است، فروشندگان در شرایط خرید و فروش اقساطی موبایل، کارتون گوشی را تا پایان اقساط به خریدار تحویل نمی‌دهند یا اینکه انتقال مالکیت نهایی را به پایان اقساط موکول خواهند کرد. علاوه براین، اخذ ضمانت‌هایی مانند چک، سفته یا طلا نیز شرایط مختلفی را برای خرید موبایل اقساطی ایجاد می‌کند. این حساسیت زمانی بیشتر می‌شود که اشخاص حقیقی، بخواهند گوشی موبایل را به صورت اقساطی معامله کنند. یعنی این معامله میان اشخاصی برقرار شود که مغازه دار نیستند. به همین دلیل است که تاکید می‌شود تمام شروط و توافقاتی که در نظر دارید را به صورت مکتوب در فرم قرارداد فروش اقساطی موبایل بنویسید زیرا فرم قرارداد، در واقع سندی معتبر از معاملات شما است.

آیا می‌توانیم نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل را فسخ کنیم؟

چه در نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل و چه در انواع معاملات و قراردادها دیگر، مساله فسخ قرارداد از مسائل مهمی است که درباره آن سوالات زیادی پرسیده می‌شود. همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، معامله گوشی موبایل، در واقع یک عقد بیع است. عقد بیع نیز در گروه عقود لازم قرار می‌گیرد. به این معنی که طرفین معامله گوشی موبایل، امکان فسخ قرارداد را ندارند و نمی‌توانند بعد از انجام معامله، از انجام تعهدات خود سرپیچی کنند.

زمانی که نمونه قرارداد فروش گوشی موبایل را امضا می‌کنید، دیگر امکان فسخ آن را ندارید، مگر در مواقعی که قانون شرایطی را برای فسخ در نظر گرفته باشد یا اینکه طرفین قرارداد شروطی را برای فسخ قرارداد معین کنند. بنابراین، اگر تمایل دارید که بتوانید در شرایطی این قرارداد را فسخ کنید، لازم است که حتما در متن نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل به شروطی که در نظر دارید اشاره کنید. البته باید به این مساله نیز توجه شود که شروطی که با عنوان شروط فسخ قرارداد بیان می‌شوند، باید حتما پیش از ثبت در قرارداد، توسط خریدار و فروشنده تایید شوند.

محتوای نمونه قرارداد خرید گوشی موبایل

محتوای این قرارداد حاوی اطلاعات دقیقی درباره خریدار و فروشنده است و آن‌ها را به دقت معرفی می‌کند. در ادامه لازم است که جزئیات و اطلاعات گوشی موبایل نیز در متن قرارداد نوشته شود. زمان انجام معامله، شروط و تعهداتی که طرفین در نظر دارند، ضمانت‌ها، مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت مبلغ قرارداد، اقساطی یا نقدی بودن معامله، شرایط پرداخت اقساطی، مبلغ هر قسط و تاریخی که برای هر قسط در نظر گرفته می‌شود، از مهمترین مواردی هستند که باید در این قرارداد درباره آن توضیح دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. عطاالله می گوید

    سلام این قرارداد قابل فسخ هست یا نمیشه فسخش کرد؟

    1. عباسی می گوید

      قابل فسخ نیست مگر اینکه توی قرارداد حرف دیگه‌ای زده شده باشه.