با 5 برند کابل شبکه در دنیا آشنا شوید

با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه‌ی ارتباطات و شبکه، استفاده‌ی گسترده از شبکه محلی (LAN) بازهم به چشم می‌خورد. گاهی سرعت شبکه اینترنت پاسخ‌گوی نیاز ما نیست و به همین دلیل است که استفاده از شبکه اترنت همچنان رواج دارد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 کابل شبکه، زیربنای تشکیل یک شبکه است. به همین دلیل، توجه به برند کابل شبکه از نکات بسیار مهم برای داشتن یک شبکه خوب است.

نقش کابل شبکه در دنیای ارتباطات

کابل شبکه همان قسمت اصلی و در اصطلاح خشت اول تشکیل یک شبکه است. اگر در انتخاب این بخش حساسیت و توجه کافی نباشد، به دنبال آن سایر تجهیزات شبکه نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد. کابل شبکه نقش یک رابط را بین دستگاه‌های مبدا و مقصد در شبکه دارد. اطلاعات با استفاده از کابل شبکه با سرعتی خاص که بستگی به استاندارد کابل دارد، منتقل می‌شوند. در صورت انتخاب اشتباه برند کابل شبکه، ممکن است کابل کیفیت لازم را برای شبکه‌ی ما نداشته باشد و در انتقال اطلاعات مشکل به‌وجود بیاید. در ادامه همراه ما باشید تا با 5 برند کابل شبکه در دنیا آشنا شوید.

مشخصات هر کابل شبکه

کابل شبکه از نظر ساختار، نوع عملکرد، کیفیت، محل استفاده و بسیاری از ویژگی‌های دیگر به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس برند کابل شبکه است که در عنوان آخر مقاله به آن می‌پردازیم. اما قبل از آن به سراغ توضیح مختصری از سایر دسته‌بندی‌های کابل شبکه می‌رویم.

دسته بندی انواع کابل شبکه

کابل شبکه با تنوع گسترده‌ای که در ویژگی‌های خود دارد، به روش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه با برخی از این روش‌ها آشنا خواهید شد.

شیلد و فویل: شیلد و فویل دو جزء از کابل هستند که از ورود نویز و تداخلات الکترومغناطیسی و تاثیرات مخرب بر اطلاعات و داده‌ها جلوگیری می‌کنند. رشته‌های باریک فلزی، در هم تابیده شده و یک لایه شیلد را به‌وجود می‌آورند که این شیلد دور کل کابل یا دور هر زوج تابیده شده قرار می‌گیرد. فویل نیز یک لایه آلومینیومی نازک است که آن هم کل کابل یا هر زوج به هم تابیده شده را در برمی‌گیرد. حال بر اساس داشتن یا نداشتن شیلد و فویل و همچنین محل قرار گرفتن آن‌ها، کابل‌های شبکه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. FFTP، FTP، STP، SFTP، UTP و… از انواع کابل شبکه بر اساس شیلد و فویل هستند.

جنس رسانا: منظور از جنس رسانا همان مغزی کابل است. از پرکاربردترین مغزی‌های کابل می‌توان به مغزی تمام مس (CCC) یا مغزی آلومینیوم با روکش مس (CCS) اشاره کرد. مس یک رسانای عالی برای انتقال اطلاعات است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. اما استفاده از مس برای متراژهای بالا به‌دلیل پرهزینه بودن مناسب نیست. از این‌ رو گاهی به‌جای مس از آلومینیوم با روکش مس استفاده می‌شود که هزینه‌ی کمتری‌ هم دارد.

نوع روکش: از عوامل مهم دیگر در ساختار یک کابل، نوع روکش به کار رفته در آن است. روکش همان خارجی‌ترین لایه‌ی کابل است که از تمام کابل محافظت می‌کند. بنابراین جنس روکش اهمیت بالایی دارد. PVC، LSZH و PE از انواع روکش کابل به‌شمار می‌روند که هرکدام ویژ‌گی‌های خاص خود را دارند. PVC یک روکش معمولی برای کابل‌ها به‌حساب می‌آید که انعطاف‌پذیری بالا و قیمت مناسبی دارد. روکش LSZH از جمله روکش‌های گران‌قیمت است که به دلیل کم دود و بدون هالوژن بودن، برای فضاهایی که تهویه مناسب ندارند، مناسب است. روکش PE نیز با مقاومت در برابر آفتاب، رطوبت، دما، گردوغبار و… برای استفاده در فضاهای بیرونی استفاده می‌شود.

استاندارد سرعت: این ویژگی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابل است که انواع مختلفی دارد. کابل‌ها بر اساس پهنای باند و سرعت انتقالی که دارند، در یک ثانیه مقدار متفاوتی داده را انتقال می‌دهند. از این نظر کابل‌ها به انواع Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند. اما معمولا برای شبکه‌های اترنت از کابل‌های Cat5e تا Cat7 استفاده می‌شود.

بررسی عملکرد 5 برند کابل شبکه

لگراند، نگزنس، بلدن، اشنایدر و دی لینک 5 برند کابل شبکه‌اند که در بازار تجهیزات شبکه رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بسیاری از خریداران در جست‌وجوی بهترین برند کابل شبکه‌ هستند، اما باید گفت که هرکدام از این برندها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه این مقاله به بررسی عملکرد این 5 برند کابل شبکه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کابل شبکه لگراند

یکی از پرفروش‌ترین محصولات پسیو شبکه، کابل شبکه لگراند است. برند لگراند در واقع برند برتر کابل شبکه به ‌حساب می‌آید. این شرکت انواع کابل شبکه UTP، SFTP و S/FTP را تولید و به بازار عرضه می‌کند. متراژ کابل‌های این برند 305 یا 500 متر بوده و بسته‌بندی آن به‌صورت حلقه‌ای، کارتنی یا رول باکس است. برخی از این کابل‌ها دارای تضمین گذراندن تست فلوک پرمننت یا چنل بوده و برخی که این تضمین را ندارند، با مغزی CCA هم تولید می‌شوند. روکش کابل‌های این برند PVC، LSZH یا PE+PVC است.

کابل شبکه نگزنس

از دیگر برندهای مطرح در زمینه تولید کابل شبکه، برند نگزنس است. این برند نیز تنوعی مانند برند لگراند دارد. انواع کابل شبکه از Cat5e تا Cat7 در بین محصولات این شرکت به چشم می‌خورد. بسته‌بندی‌های کارتنی، حلقه‌ای یا رول باکس با 305 یا 500 متر کابل از تولیدات این برند است. این شرکت از روکش PVC، LSZH، PE و PE+PVC برای کابل‌های خود استفاده می‌کند. کابلCat7 S/FTP نگزنس را می‌توان بهترین کابل شبکه موجود در بازار معرفی کرد. این برند در کنار کابل‌های با کیفیت خود، کیستون متناسب با کابل‌های خود نیز تولید می‌کند.

کابل شبکه بلدن

برند بلدن یک برند آمریکایی است که انواع کابل شبکه Cat5e UTP، Cat6 UTP و Cat6 SFTP را تولید می‌کند. بهترین کابل شبکه این برند از نوع Cat6 SFTP است. این برند محصولات خود را با روکش PVC و تنها با متراژ 305 متر به بازار تجهیزات شبکه عرضه می‌کند. تمام کابل‌های این برند بدون تست بوده و با مغزی CCA یا CCC تولید می‌شوند. بسته‌بندی آن نیز به‌صورت ‌حلقه‌ای و کارتنی است.

کابل شبکه اشنایدر

برند اشنایدر یک برند فرانسوی چندملیتی است که در زمینه‌ی مهندسی برق و تولید تجهیزات الکترونیکی فعالیت دارد. این شرکت انواع کابل شبکه Cat6 تا Cat7a را در متراژ 305 و 500 متر تولید می‌کند. روکش به‌کار رفته در محصولات این شرکت PVC یا LSZH بوده و انواع UTP و SFTP در بین آن‌ها به‌چشم می‌خورد.

کابل شبکه دی لینک

برند دی لینک، یک برند تایوانی است که انواع کابل شبکه UTP، STP و SFTP را با بهترین کیفیت تولید و به بازار تجهیزات شبکه عرضه می‌کند. این برند کابل‌های خود را با استاندارد طبقه‌بندی Cat5e تا Cat7 تولید می‌کند. کابل‌های این برند معمولا 305 یا 500 متری هستند. روکش کابل‌های دی لینک معمولا PVC است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.