نقش اندیکاتورها در تحلیل روند بازار

تشخیص درست روند قیمت در بازارهای مالی، نقطه قوت تریدرهای حرفه‌ای در این بازار است چرا که با این تشخیص درست می توانند به راحتی در جهت روند معاملات موفقی را انجام دهند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

از طرف دیگر علت عدم موفقیت بسیاری از افراد تازه کار در این است که نمی توانند روند بازار را به درستی تشخیص دهند و یا هنگامی روند را تشخیص می دهند که دیگر دیر شده است. در این نوشته قصد داریم نقش اندیکاتورها در تحلیل روند بازار را بررسی کنیم تا با رمز موفقیت معامله گران حرفه ای در بازارهای مالی آشنا شویم.

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتور یکی از ابزارهای بسیار مهم در تحلیل تکنیکال است که معامله گران به وسیله آن می توانند نقاط ورود به معامله و خروج از آن را پیدا کنند. در واقع می توان گفت اندیکاتورها، شاخص هایی تکنیکال هستند که با توجه به متغیرها (ورودی هایی) مثل قیمت یا حجم، در انواع تحلیل ها به معامله گران کمک می کنند. از معروف ترین اندیکاتورها می توان به مک دی، RSI، ایچیموکو،ATR  و مووینگ اوریج اشاره کرد.

تحلیل قیمت با آن همه عدد در بازه های زمانی مختلف کاری بسیار دشوار و پیچیده است. اندیکاتورها با استفاده از فرمول های ریاضی مشخصی بخشی از کار تحلیلی معامله گران را به عهده می گیرند و بدین طریق کار معامله گری و تحلیل قیمت تا حد زیادی آسان تر می شود.

 هر چند یاد گرفتن اندیکاتورها ساده به نظر می رسد اما استفاده کاربردی از آن ها به هنگام انجام معاملات، به تجربه و تخصص خاصی نیاز دارد.

کاربرد اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از مهم ترین کاربردهای اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال استفاده از آن ها برای تشخیص جهت روند در بازار است. اندیکاتورهای زیادی وجود دارند که معامله گران با استفاده از آن ها روند بازار را به سرعت تشخیص می دهند.

از جمله اندیکاتورهایی که در دسته تشخیص روند قرار می گیرند می توان به اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اوریج اشاره کرد.

نوع دیگری از اندیکاتورها وجود دارند که به آن ها اسیلاتور گفته می شود. این اندیکاتورها میزان شتاب حرکت یا مومنتوم را نمایش می دهند که از معروف ترین آن ها می توان به اندیکاتور مک دی اشاره کرد.

بعضی از اندیکاتور نوسانات قیمت را به خوبی نشان می دهند و ما با استفاده از آن ها می توانیم بفهمیم چه زمانی نوسانات قیمت بیشتر و چه زمانی کمتر بوده است. از معروف ترین اندیکاتورهای این دسته می توان به ATR اشاره کرد.

کاربرد دسته دیگری از اندیکاتورها نشان دادن حجم و رابطه آن با قیمت است. با استفاده از این اندیکاتورها هم می توان جهت روند قیمت را تشخیص داد. از مهم ترین اندیکاتورهای این دسته می توان به اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV‌ اشاره کرد.

هر چند اکثر این اندیکاتورها سیگنال خرید و فروش صادر می کنند ولی نمی توان به تنهایی از سیگنال آن ها برای انجام معاملات استفاده کرد. به جای آن می توانید با استفاده از ترکیب اندیکاتورها با یکدیگر و ساخت یک استراتژی معاملاتی مستحکم، معاملات خرید و فروش خود را انجام دهید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که در مورد اندیکاتورها می توان به آن اشاره کرد، قابلیت استفاده از آن ها در همه بازارهای مالی از فارکس و بورس گرفته تا معاملات آتی و ارزهای دیجیتال است.

به عبارت دیگر فرقی نمی کند که کدام یک از بازارهای مالی را برای فعالیت انتخاب کرده باشید. از آن جایی که همه نمادهای معاملاتی نمودار قیمت دارند می توانید در تحلیل روند آینده‌ی قیمت از همه انواع اندیکاتورها استفاده کنید.

از کدام اندیکاتورها برای تشخیص روند بازار استفاده می شود؟

هر چند اندیکاتورها دسته بندی متفاوتی دارند ولی با استفاده از بیشتر آن ها می توان کار تشخیص روند بازار را انجام داد. در ادامه بهترین اندیکاتورهای تشخیص روند و نحوه کار با آن ها را توضیح می دهیم.

اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اوریج

مهمترین و در عین حال ساده ترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال مووینگ اوریج است که با حروف اختصاری MA  نمایش داده می شود. در این اندیکاتور از قیمت بسته شدن کندل ها (قیمت پایانی یا Close) در یک دوره زمانی خاص، میانگین گرفته می شود و به صورت یک خط در نمودار نشان داده می شود.

اندیکاتور مووینگ اوریج چهار نوع  مختلف دارد که هر کدام از آن ها از فرمول متفاوتی برای نمایش دادن میانگین قیمت استفاده می کنند.   

اندیکاتور مک دی یا همگرایی واگرایی

این اندیکاتور که با حروف اختصاری MACD‌ نوشته می شود، علاوه بر نشان دادن شتاب و مومنتوم قیمت برای تشخیص روند بازار هم استفاده می شود. یک نکته جذاب این که از این اندیکاتور در نوسان گیری نیز استفاده می شود.

در اندیکاتور مک دی از دو نوع مووینگ اوریج با بازه های زمانی متفاوت استفاده می شود. به همین دلیل است که در مک دی دو خط با رنگ های مختلف می بینیم.

در صورتی که این خط ها یکدیگر را رو به بالا قطع کنند، سیگنال خرید صادر می شود و در صورت کراس شدن این خطوط رو به پایین سیگنال فروش صادر می شود. علاوه براین مک دی دارای دو ناحیه به نام های اشباع خرید و فروش است که معامله گران با استفاده از آن ها می توانند تشخیص دهند روند صعودی یا نزولی در حال پایان یافتن است.

اندیکاتور آر اس آی یا شاخص قدرت نسبی

اندیکاتور RSI یکی دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که با وجود قرارگیری در دسته اسیلاتورهای نمایش دهنده مومنتوم، برای تشخیص روند از آن استفاده می کنند. همچون سایر اسیلاتورها این اندیکاتور نیز دارای دو منطقه به نام اشباع خرید و فروش است. نحوه کار کردن افراد مختلف با RSI‌ متفاوت است. بعضی ها از مناطق اشباع استفاده کرده بعضی دیگر به خط میانی آن دقت می کنند، برخی دیگر هم خطوط روند را روی نمودار RSI رسم می کنند.

اندیکاتور باند بولینگر یا Bollinger Band

اندیکاتور بولینگر باند یکی از مهم ترین اندیکاتورهایی است که به وسیله آن می توان شروع یک روند را شناسایی کرد. این اندیکاتور از یک خط که نوعی میانگین متحرک است و دو خط دیگر در کنارش به عنوان دو انحراف معیار تشکیل شده است. این دو خط در واقع باند بالایی و پایینی نمودار را تشکیل می دهند و زمانی که به هم فشرده می شوند می توان منتظر تغییر در روند قیمت بود.

نقش اندیکاتورها در تحلیل روند بازار بسیار حیاتی است به طوری که اکثر معامله گران برای تشخیص جهت روند از آن ها استفاده می کنند. اندیکاتورها از جمله ابزارهای پرکاربردی هستند که در بیشتر استراتژی های معاملاتی حتی پرایس اکشن نیز استفاده می شوند.

حتی هستند کسانی که فقط با استفاده از یک اندیکاتور در بازارهای مالی معاملات موفقی انجام می دهند. پس می توان این طور نتیجه گرفت در صورت یادگیری اندیکاتورها به صورت حرفه‌ای، کارهای زیادی می توانیم با آن ها انجام دهیم.

منبع: https://amoozesh-boors.com/fa/article/forex

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.