نکات مهم هارد های اکسترنال ضد ضربه و آب

متاسفانه مصرف کنندگان هارد درایو های ضد ضربه ، این باور غلط را در ذهن دارند که محصول آنها کاملا در برابر تمامی ضربات و شوک های هنگام استفاده مقاوم است. اما سوال اینجاست که نکات مهم هارد ضد ضربه چه چیزی است ؟ در ادامه با ما همراه باشید که بهترین ترفند های استفاده از این محصولات را در اختیار شما قرار دهیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آیا هارد های ضد ضربه واقعیت دارند ؟

بله ، خوشبختانه شرکت های معروف تولید کننده تجهیزات ذخیره سازی ،در صدد ایجاد محصولی با کیفیت و ایمن جهت نگهداری اطلاعات حساس و مهم ، درایو های قابل حمل ضد ضربه تولید و روانه بازار های ایران و جهان کرده اند. در این بین نیز فروشگاه های جانبی کامپیوتر همچون وبسایت فوبیست هارد های اکسترنال وریتی و وسترن دیجیتال را با ضمانت شرکت خدمات پس از فروش به صورت کاملا اینترنتی در اخیار مصرف کنندگان ایرانی قرار می دهند.  حال باید چه نکاتی را در زمان استفاده از این داریو ها رعایت کنیم ؟

1- تهیه کیف محافظ ضربه

درست است که هارد اکسترنال وریتی و سایر برند ها ، به صورتی ساخته شده اند که در برابر ضرباتی از قبل پرتاب از ارتفاع 1 متری و جلوگیری از نفوذ آب مقاوم باشند.  اما به مراقب بخاطر فرسایش لایه های محافظتی قدرت کاهش ضربات بسیار کم می شود و بهترین راه حل استفاده از کیف هارد می باشد که امنیت این محصول را تا 60% بالا می برد.

2- قیمت هارد اکسترنال ضد آب بالا است

در صورتی که میخواهید برای نگهداری از اطلاعات شخصی خود از درایو های ضد آب یا ضربه استفاده کنید باید این مورد را درنظر بگیرید که قیمت این محصولات تقریبا 20% از نوع عادی خود بالاتر می باشد و برای استفاده روزمره توصیه نمی شود.

ضمنن می توانید ، برای اطلاع از قیمت هارد اکسترنال به سراغ فروشگاه های معتبر همچون ؛ فو بیست ، تکنوسان و لیون کامپیوتر بروید و به هیچ عنوان وبسایت هایی که محصولات را بدون گارانتی به فروش میرسانند انتخاب نکنید.

3- هارد های ضد آب را بیش از 20 دقیقه در آب نگذارید

به نقل از مجله آی تی فو بیست بلاگ ، قرار دادن دیسک های ذخیره سازی قابل حمل که حتی دارای درجه IPX6 هستند در برابر مایعات بیش از 20 دقیقه میتواند ، خسارات جبران ناپذیری را وارد کند. متاسفانه در تبلیغات این زمان را کامل اشتباه در نظر گرفته و هارد درایو به مرور زمان دچار نفوذ مایعات و در نهایت سوختگی کامل می شود.

نکته : در صورتی که هارد شما قابلیت IPX6 را داشته باشد میتواند برای مدتی جلوی شستشوی خیلی سریع یا قطرات باران به خوبی محفوظ بماند و آسیب فیزیکی به آن وارد نشود.

4- تاثیر درجه های IPX در هارد ها

شرکت های تولید کننده محصولات ذخیره سازی ، جهت درجه بندی مقاومت محصولات خود از رتبه بندی میان 0 تا 6 در کنار حروف انگلیسی IPX استفاده می کنند و هرچه این مقدار بالاتر باشد ، به منظور مقاومت بسیار بالای هارد دیسک اکسترنال در برابر ضربه است ، که مهم ترین نکات درجه بندی هارد ضد ضربه را برای شما قرار داده ایم.

معرفی رتبه های محافظتی :

IP0X: عدم محافظ در برابر نفوذ و ضربات.

IP1X: مقاومت در برابر وسایلی تا 50 میلی متر و بسیار سبک.

IP2X: مقاوم در برابر اجسامی تا 12.5 میلی متر همانند یک خودکار.

IP3X: محافظت مناسب تا حدود 2.5 میلمتر از جمله ابزار های تعمیر کوچک.

IP4X: محافظت از اجسام بزرگتر از 1.5 میلی متر.

IP5X: مقاومت بالای هارد دیسک در برابر نفوذ گرد و غبار درون برد الکترونیکی وهد دستگاه.

IP6X: محافظت کامل در برابر نفوذ هرگونه ذرات خاک و غبار در شرایط آب و هوایی مختلف.

5 – پورت های هارد را به خوبی بپوشانید

در صورتی که هارد درایو شما از نوع ضد آب باشد ، معمولا پورت های یو اس بی آن به خوبی با لایه های ژله ای ماننده پوشیده شده اند. اما با این حال پس از مدتی استفاده این درپوش ها خراب می شوند.

اصولی ترین نکته در نگهداری هارد ضد آب این می باشد که درپوش ها را مجدد احیاء کنید و یا از کیف های فلزی که قابلیت جلوگیری از نفوذ مایعات را دارند استفاده کنید.چراکه کوچیک ترین مقدار آب در درگاه USB میتواند هنگام روشن شدن دستگاه آتش سوزی به بار آورد.

جمع بندی و نکات پایانی  

در این مطلب سعی شد بهترین روش و نکات استفاده از هارد دیسک های ضد ضربه را برای شما شرح دهیم ، اما برای آخرین نکته باید یاد آور شویم که به هیچ عنوان برای تست کردن مقاومت محصول خود ، آن را در برابر آب یا آسیب های فیزیکی قرار ندهید که خطر از دست رفتن اطلاعات شما را بسیار بالا می برد.

منبع : www.fo20.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. صادق محمدی می گوید

    واقعا مطلب مفیدی در مورد هارد های ضد ضربه نوشتید ،خسته نباشید. به نظر من برند های ای دیتا بهترین مدل هستن برای کسایی که میخوان هارد مقاوم بخرن اما این هارد وریتی فو بیست رو هم نگاه کردم به نظرم خوبه امکانات جالبی داشت .