هر آنچه باید درباره جراحت و میزان دیه بدانید

در لغت جراحت عبارتست از زخمهای ایجاد شده در بدن بوسیله‌ی آلات جرح. جنایت بر غیر جان آدمی بر سه قسم است: ایراد جراحت، جنایت براعضا و جنایت برمنافع بدن مانند دیدن و شنیدن. ایجاد کردن هر یک از این جراحات متضمن پرداخت دیه به فرد اسیب دیده می‌شود. فرض کنید شما در این شرایط قرار دارید آیا می‌دانید دیه کبودی صورت چه قدر است؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

براساس دیه سال ۹۹ میزان دیه کبودی مشخص شده است و در ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی میزان دیه کبودی صورت آمده است که معادل سه هزارم دیه کامل است. همچنین در ماده ۷۷۷ قانون مجازات اسلامی درباره میزان دیه سایر اعضای بدن که میزان کبودی آن‌ها کمتر است نیز صحبت شده است که بر اساس آن، در صورت کبودی کمتر مقدار آن یک و نیم هزارم دیه کامل است، البته میزان دیه کبودی بر اساس اینکه در کدام یک از قسمت بدن رخ داده و چقدر می‌تواند نمایان باشد، متفاوت است.

شاید یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است این باشد که چگونه می‌توان دیه مورد نظر را مطالبه کرد که در پاسخ به این سوال باید گفت برای مطالبه دیه ابتدا باید شکایت کرد. پس از آن پرونده به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می‌شود تا بازپرس پرونده پس از بررسی میزان آسیب، او را به پزشکی قانونی ارجاع دهد و در نهایت کارشناسان پزشکی قانونی میزان دقیق آسیب و دیه را مشخص می‌کنند.

اگر شما به عنوان یک شهروند به طور مثال دچار نزاع خیابانی شده‌اید و قصد دارید دیه خود را از فرد مقابلتان مطالبه کنید ولی اطلاعات کافی در این زمینه ندارید نگران نباشید. شما مخاطبین عزیز به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت احقاق اطلاعات کافی را در زمینه دیه کبودی صورت به دست آورید.

مسلما زیبایی صورت موضوع مهمی برای هر فردی می‌تواند باشد. به همین دلیل، هنگامی که زیبایی صورت یا چهره فرد دچار نقص می‌شود، مشکلات متعددی برای فرد پیش می‌آید؛ اعم از اینکه ممکن است مخارج زیادی به وی تحمیل شود تا نقص زیبایی صورت خود را بر طرف کند؛ علاوه بر این، در صورت شدید بودن آسیب، ممکن است مشکلات روحی و روانی نیز برای فرد ایجاد گردد.

آیا شما از نرخ جدید دیه زیبایی صورت در سال 1400 با خبر هستید؟

همان طور که می‌دانید دیه یکی از انواع مجازات‌های تعریف شده در قانون مجازات‌های اسلامی است و در مواردی که به هر دلیل، امکان قصاص وجود نداشته باشد، پرداخت آن واجب می‌شود. بخیه نیز یکی از همین مواردی است که می‌تواند منجر به پرداخت دیه شود. بخیه می‌توان بر اثر عوامل مختلفی مانند نزاع، تصادف و غیره شکل بگیرد. جالب است بدانید که مبلغ دیه بخیه، بستگی به شدت زخم و همچنین جای جراحت دارد. به عبارتی دیگر، مبلغی که برای دیه سر و صورت باید پرداخت شود، کاملا با بخیه دست و یا جاهای دیگر بدن تفاوت دارد.

همان طور که اشاره کردیم دیه بخیه، اصلا به تعداد بخیه‌ها بستگی ندارد؛ بلکه مهم‌ترین فاکتورها در تعیین آن، نوع جراحت و محل زخم است. به همین دلیل است که محاسبه دقیق مبلغ دیه بخیه، نیاز به بررسی‌های تخصصی و دقیق پزشکی و قانونی دارد. در صورتی که در ارتباط با انواع مختلف دیه بخیه سوال یا ابهامی دارید، کافی است به اینجا مراجعه کنید و در بخش نظرات، سوالات و ابهامات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.