درآمد اپل از بازی بیشتر از سونی، نینتندو، مایکروسافت و اکتیویژن است

محاکمه ضد انحصاری اخیر اپل نشان داد که این شرکت از صنعت گیم، نسبت به مایکروسافت ایکس باکس، شرکت نینتندو، اکتیویژن بلیزارد ( Activision Blizzard) و سونی  که سازنده دستگاه پلی استیشن است در سال ۲۰۱۹ سود بیشتری کسب کرده است. این امر به لطف کاهش ۳۰ درصدی تخفیف فروش بازی‌های است که از طریق اپ استور اپل امکان‌پذیر شده است. مفهوم این امر این است که شرکت مستقر در کوپرتینو علیرغم نداشتن حتی یک عنوان بازی مخصوص خود، به یک بازیگر اصلی در دنیای گیم تبدیل شده است که درآمد آن در صنعت گیم از مجموع درآمد شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی گیم بیشتر بوده است. همراه چیکاو باشید.

تجزیه و تحلیل وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) نشان می‌دهد که سود عملیاتی اپل از بازی به تنهایی در آن سال مالی ۸.۵ میلیارد دلار است که بیشتر از مجموع درآمد بازی‌های چهار شرکت دیگر در همان دوره است. با این حال، اپل در جریان محاکمه این گزارش را رد کرده و گفته است که این آمار درست نیست و بیشتر از واقعیت است.  

این شرکت با بیان این که حاشیه‌های سود عملیاتی مورد بحث در این گزارش بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مشترک متعدد مربوط به اپ استور تولید شده است، توضیح داد. در واقع، این تجزیه و تحلیل شامل تمام درآمد مربوط به بازی را شامل می‌شود اما تنها بخش کوچکی از هزینه‌های احتمالی را در نظر گرفته است.

 در گزارش قبلی که جامعه آماری سنسور تاور (Sensor Tower) ارائه داد، برای سودی که اپل از این طریق حاصل کرده، تخمین زده بود که به طور تقریبی از فروش بازی اپ استور ۱۵.۹ میلیارد دلار سود کرده است. طبق این گزارش ۶۹ درصد این سود به خاطر بازی‌های ویدیویی بوده است.

گوشی های اپل - چیکاو

با استفاده از محاسبه حاشیه سود عملیاتی اپل که در پرونده‌های دادگاه شرح داده شده است، اپ استور این شرکت تقریباً ۱۲.۳ میلیارد دلار سود عملیاتی در آن سال داشته است.

در جریان محاکمه، قاضی اعلام کرد که اپل تا حدودی به دلیل این واقعیت که بازار بازی‌های تلفن همراه به سرعت در حال رشد است، انحصار طلب نیست و این شرکت را از این اتهام تبرئه کرد.

 علاوه بر این، امثال مایکروسافت و انویدیا خدمات اشتراک بازی را که از طریق وب سایت‌ها قابل دسترسی است، تحت فشار قرار می‌دهند، بنابراین فروشگاه اپ استور را دور می‌زنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اپل از «سهم قابل توجهی که بیش از ۵۵ درصد می‌شود، و حاشیه سود فوق العاده بالا» دارد، برخوردار است، اما اپیک گیمز  (Epic Games) نتوانست اپل را به عنوان شرکتی «انحصارگر غیرقانونی» در بازار بازی اثبات کند. اپیک گیمز برای تجدیدنظر علیه این حکم اقدام کرده است.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.