اپل هوش مصنوعی روی دستگاه را با استارتاپ فرانسوی به ارمغان می‌آورد

طبق گزارش‌ها، اپل یک استارتاپ هوش مصنوعی فرانسوی (AI) را خریداری کرده است که با فناوری بینایی رایانه روی دستگاه کار می‌کند.  Datakalab مستقر در پاریس در پایان سال گذشته توسط سازنده آیفون خریداری شد.

گفته می شود که این حرکت به جاه طلبی های غول فناوری برای آوردن ویژگی های هوش مصنوعی به آیفون و سایر دستگاه های آن مربوط می شود. جالب اینجاست که این اولین شرکت هوش مصنوعی نیست که توسط اپل در این دوره خریداری می شود. ماه گذشته، گزارش دیگری ادعا کرد که غول فناوری یک استارتاپ کانادایی هوش مصنوعی به نام DarwinAI را نیز خریداری کرده است.

این اطلاعات از مجله تجاری فرانسوی Challenges می آید که ادعا می کند معامله خرید Datakalab در 17 دسامبر 2023 نهایی شده است. در حالی که مبلغی که اپل برای خرید این استارتاپ هزینه کرده مشخص نیست، بر اساس اطلاعیه ای به کمیسیون اروپا، غول فناوری اکنون 100 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد. شایان ذکر است، شرکت هوش مصنوعی در سال 2017 توسط برادران خاویر و لوکاس فیشر تأسیس شد.

با توجه به صفحه LinkedIn Datakalab، این شرکت کار خود را به عنوان “روشی جدید برای فشرده سازی شبکه های عصبی بینایی کامپیوتر” توصیف می کند. در بخش درباره خود، بیشتر توضیح می دهد که روی «فشرده سازی و انطباق برای استقرار بینایی رایانه ای جاسازی شده که سریع، مقرون به صرفه و دقیق است» کار می کند. این شرکت هوش مصنوعی 9 مقاله تحقیقاتی منتشر کرده است و سه اختراع در انتظار دارد.

مارک گورمن از بلومبرگ چندین بار گزارش داده است که غول فناوری می خواهد هوش مصنوعی روی دستگاه بسازد. کار Datakalab، عمدتاً در بینایی کامپیوتری، بر ساخت ابزارها و سیستم‌های روی دستگاه نیز متمرکز بود. علاوه بر این، بخش بینایی کامپیوتر مهم است زیرا می تواند به اپل در مقایسه با رقبای خود برتری دهد. OpenAI اخیراً مدل بینایی خود را راه‌اندازی کرده است و بیشتر ویژگی‌های هوش مصنوعی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند (به جز Google Lens) ویژگی‌های متمرکز بر بینایی را ارائه نمی‌دهند.

طبق گزارش ها، اپل اوایل سال جاری شرکت هوش مصنوعی کانادایی DarwinAI را نیز خریداری کرد. این استارتاپ همچنین با اجزای هوش مصنوعی روی دستگاه کار می کرد. بر اساس این سرمایه‌گذاری‌های گزارش‌شده، واضح است که سازنده آیفون سرمایه‌گذاری زیادی برای رسیدن به مهلت شایعه شده خود در 10 ژوئن، زمانی که انتظار می‌رود این شرکت از iOS 18 رونمایی کند، و احتمالاً ویژگی‌های هوش مصنوعی جدیدی که روی آن کار می‌کرده است، انجام دهد.

منبع gadgets360
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.