نقد و بررسی اپو Reno 10 Pro 5G

بازار گوشی‌های میان‌رده حرفه‌ای در چند ماه اخیر شاهد رشد قابل توجهی بوده و اگر این گزینه‌ها کافی نبودند، حالا Oppo Reno 10 Pro 5G جدید به لیست اضافه شده است.

در حالی که بیشتر رقبا هدف خود را ارائه عملکرد ارزشمند برای پولی که خرج می‌کنید می‌دانند، Oppo Reno 10 Pro 5G چند ترفند ویژه دارد تا در میان جمع برجسته شود. آیا این دستگاه ارزش خرید دارد؟ اینجا ما نقد کامل خود را ارائه می‌دهیم تا به شما در تصمیم‌گیری کمک کنیم. همراه چیکاو باشید.

قیمت Oppo Reno 10 Pro 5G در هند:

گوشی Oppo Reno 10 Pro 5G به یک گزینه حافظه عرضه شده است. این گوشی دارای 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است که با قیمتی 39,999 روپیه عرضه می‌شود.

طراحی و صفحه نمایش Oppo Reno 10 Pro 5G:

ردمی 10 پرو اپو در دو گزینه رنگی – خاکستری نقره‌ای و بنفش درخشان – عرضه شده است. رنگ بنفش درخشان نسبت به اکثر گوشی‌های اخیر با رنگ‌های سبز و سیاه کاملاً منحصربه‌فرد به نظر می‌آید. این گوشی دارای پنل پشتی منحنی و چارچوبی است. پشت شیشه‌ای ردمی 10 پرو اپو حس لوکسبودن را به ارمغان می‌آورد. به اضافه اینکه، ساختار نسبتاً نازک و سبک این گوشی نیز به این حس کمک می‌کند. ردمی 10 پرو ضخامتی حدود 7.89 میلی‌متر و وزنی حدود 185 گرم دارد. با این حال، گاهی اوقات به دلیل پوشش صاف پشت گوشی، ممکن ایت از دست خارج شود.

ویژگی های ظاهری، ترکیب رنگ‌ها و طراحی این گوشی هوشمند را شبیه گوشی‌های هوشمند بسیار گران‌تری می‌کند. روکش فلزی براق نیز عملکرد خوبی برای پنهان کردن اثر انگشت و لکه دارد. در حالی که پنل پشتی از شیشه ساخته شده، شاسی از جنس پلاستیک است. این گوشی دارای دکمه های پاور و صدا در لبه سمت راست است که اگر دست های نسبتا بزرگی دارید به راحتی قابل دسترسی هستند.

ردمی 10 پرو اپو در قسمت جلویی، دارای صفحه نمایش AMOLED 6.7 اینچی منحنی با وضوح Full-HD+ (2412 × 1080 پیکسل) و نسبت ابعاد 20.1:9 است.

یکی از ضعف های این دستگاه نصب یک بلندگو است. برای یک گوشی هوشمند با قیمت کمتر از 40,000 روپیه، داشتن یک سیستم دو بلندگوی خوب بسیار اساسی است و انتخاب تنها یک بلندگو توسط اپو در ردمی 10 پرو 5G توی ذوق می زند. علاوه بر این، هیچ جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز وجود ندارد. اما نکته امیدوار‌کننده‌تر این است که بلندگو از لحاظ صدا بسیار بلند است، اما تجربه‌ی صدای آن به اندازه‌ی کافی جذاب نیست.

از نظر امکانات مثبت، صفحه نمایش 120 هرتز ارائه‌دهنده‌ی روشنایی بالایی تا 950 نیت در زمان پخش محتوای HDR است. این گوشی از پخش HDR در YouTube پشتیبانی می‌کند، اما در زمان نگارش این متن، این امکان در Netflix وجود ندارد. این صفحه نمایش 10 بیتی زنده‌ای از حدود یک میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. اپو از شیشه AGC Dragontrail Star 2 استفاده کرده است که گفته شده دارای مقاومت به سقوط بهبود 20 درصدی نسبت به شیشه Corning Gorilla Glass 5 است.

در هنگام اسکرول کردن از رابط کاربری هیچ مشکل بزرگی را تجربه نکردم، زمانی که تنظیم نرخ تازه‌سازی به حالت تبدیل خودکار قرار داشت. با این حال، برخی از مشکلات مربوط به نرم‌افزار وجود داشت که در بخش بعدی به آنها پرداخت خواهیم کرد.

مشخصات و نرم افزار Oppo Reno 10 Pro 5G

ردمی 10 پرو 5G از چیپست Snapdragon 778G به همراه GPU Adreno 642L بهره می‌برد. این گوشی دارای باتری 4,600 میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع 80W SuperVOOC است. از جمله امکانات ارتباطی آن می‌توان به Wi-Fi 6، بلوتوث 5.2، دو سیم‌کارته، فرستنده مادون قرمز (IR emitter) و غیره اشاره کرد. ردمی 10 پرو 5G در هند از 14 باند 5G پشتیبانی می‌کند.

از نظر نرم‌افزاری، ردمی 10 پرو 5G با سیستم عامل ColorOS 13.1 جدید اپو، بر پایه اندروید 13 اجرا می‌شود. ColorOS اپو در طول سال‌ها تکامل یافته است و یکی از گزینه‌های محبوب برای سفارشی‌سازی و تنظیمات شخصی است. ردمی 10 پرو همچنان به کاربران اجازه می‌دهد تا پس‌زمینه‌ها را تغییر داده، اندازه و شکل نمایشگر جلویی را تنظیم کنند، شکل و اندازه آیکون‌ها را تغییر دهند و غیره.

همچنین این گوشی از پشتیبانی از تم Material You اندروید 13 بهره می‌برد که رنگ‌های سیستم و رابط کاربری را با رنگ‌های پس‌زمینه هماهنگ می‌کند. همچنین، اپو به کاربران اجازه می‌دهد که از گزینه‌های رنگ برجسته برای رابط کاربری و آیکون‌های سیستم در برنامه تنظیمات انتخاب کنند. جزئیات بیشتر در مورد ColorOS 13.1 در نقد Oppo Reno 10 Pro+ 5G ما به اشتراک گذاشته شده است.

اگرچه ColorOS 13.1 با ویژگی‌های زیادی به‌همراه است، اما از تبلیغات و توصیه‌های برنامه‌ها از طریق رابط کاربری رنج می‌برد، به طور مثال در صفحه تنظیمات ابتدایی، در گوشه‌های پنجره برنامه‌ها و صفحه اصلی، یا توصیه‌های برنامه‌ها در برنامه مرورگر پیش‌فرض. همچنین، تعدادی از بازی‌ها و برنامه‌های تجارتی‌تر از پیش نصب شده‌اند. بازار برنامه‌ها، فروشگاه برنامه‌های اپو، نیز با ارسال چندین اعلان، به شما پیشنهاد نصب برنامه‌های خاصی می‌دهد.

اپو به نظرات کاربران گوش داده و اعلام کرده که برنامه‌های ناخواسته‌ای که هنگام نخستین تنظیم گوشی اجازه‌ی نصب می‌خواهند، در نسخه‌ی نرم‌افزاری بعدی حذف خواهند شد تا تجربه‌ی بهتری ارائه دهد. با این حال، پوشه‌های پیشنهادی برنامه‌ها Hot Games و Hot Apps، که فولدرهای پیشنهادی اپو هستند، همچنان در دسترس خواهند بود. کاربران می‌توانند این فولدرها را با رفتن به بازار برنامه‌ها، رفتن به بخش عمومی، لمس تنظیمات در گوشه‌ی بالا و سپس غیرفعال کردن تاگل‌های Hot Apps و Hot Games، مخفی کنند.

با این حال، به نظر می‌آید نیاز به بهبود و بهینه‌سازی وجود دارد، زیرا  حالت نمایش خودکار صفحه‌ی نمایش حتی زمانی که گزینه چرخش خودکار غیرفعال باشد، به‌طور خودکار تغییر می‌کند. گاهی اوقات هم لرزش‌های کوچکی را در هنگام بازگشت به صفحه اصلی احساس می شود. امیدواریم اپو این مشکلات را به زودی حل کند. به ردمی 10 پرو اپو قول داده‌اند که دو بروزرسانی اصلی اندروید و پشتیبانی امنیتی برای سه سال دریافت خواهد کرد.

عملکرد Oppo Reno 10 Pro 5G و عمر باتری

ردمی 10 پرو از چیپست میان‌رده Qualcomm Snapdragon 778G بهره می‌برد که در چند گوشی با قیمتی حدود 30,000 روپیه در هند دیده‌ایم. ردمی 10 پرو 5G به وضوح قوی‌ترین گوشی در این بازه قیمتی نیست. با این حال، در وظایف روزمره مانند اسکرول کردن در رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی، مصرف محتوا، بارگذاری برنامه‌ها و غیره، این چیپست هنوز هم می‌تواند کارها را به انجام برساند.

همچنین، بازی‌های عادی نیز قابل انجام است. Battlegrounds Mobile India (BGMI) از تنظیمات گرافیکی ‘HDR’ و نرخ فریم ‘Ultra’ پشتیبانی می‌کند. در حین بازی با تنظیمات بالاتر، برخی لرزش‌ها احساس می شود، اما با تنظیم گرافیک به حالت ”HD’، گیم‌پلی کمی بهتر می شود.

مدیریت رم نیز بسیار خوب است و برنامه‌ها از جایی که آنها را رها می کنید، ادامه خواهند یافت. ردمی 10 پرو همچنین از پشتیبانی تا 8 گیگابایت رم مجازی، که از حافظه داخلی 256 گیگابایتی امانت گرفته می‌شود، بهره می‌برد.

این گوشی 5,89,206 امتیاز در آزمون AnTuTu (نسخه 10) کسب کرد. در آزمون Geekbench 6، گوشی 1,013 امتیاز (آزمون هسته‌ی تنها) و 2,669 امتیاز (آزمون چند هسته‌ای) کسب کرد. اگرچه آزمون‌ها فقط یک معیار برای ارزیابی عملکرد گوشی نیستند، اما این نتایج نشان می‌دهند که عملکرد خام ردمی 10 پرو 5G بهترین ویژگی آن نیست.

اما در مورد عمر باتری، ردمی 10 پرو 5G اپو می‌تواند تمام روز را بدون نیاز به شارژ تا آخر دوام آورد. میانگین زمان نمایش صفحه (SoT) حدود 8 ساعت و 20 دقیقه بود. زمانی که بیش از دو ساعت از بازی‌ها استفاده شد، زمان نمایش صفحه حدود 6 ساعت و 50 دقیقه ثبت می شود. شارژر 80W SuperVOOC باتری را به طور کامل در حدود 29 دقیقه پر می‌کند.

دوربین های Oppo Reno 10 Pro 5G

ردمی 10 پرو 5G اپو از یک سه‌گانه دوربین در پشت استفاده می‌کند. این دوربین دارای یک سنسور اصلی سونی IMX890 با دقت 50 مگاپیکسل و پشتیبانی از استابیلیزاسیون تصویر اپتیکی (OIS) است. ردمی 10 پرو همچنین دارای یک دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسل و یک دوربین تله‌فوتو 32 مگاپیکسل با زوم اپتیکی 2X است. برای سلفی‌ها نیز از یک سنسور دوربین جلویی با دقت 32 مگاپیکسل استفاده شده است.

با دوربین اصلی، تصاویر با کیفیت خوب و رنگ‌های واقعیتی به ثبت می شود. عملکرد دامنه‌ی دینامیکی در اکثر موارد خوب است. بعضی‌وقت‌ها در نور سایه‌ها، تنظیم نوردهی بهینه نبود. تصاویر حالت شب نیز در بسیاری از سناریوها با نور مناسب ثبت می‌شوند و تقریباً بدون نویز هستند. از این روش نور گرفته‌شده‌است و جزئیات در سایه‌ها حفظ می‌شود. در کل عملکرد دوربین اصلی ردمی 10 پرو در نور کم، بهترین عملکرد را نسبت به رقبا در این بازه قیمتی ارائه می دهد.

دمای رنگ دوربین اولتراواید نسبت به دوربین اصلی تغییر می‌کند و تنها تراز کمی گرم‌تری دارد. بدون شک، جزئیات به ویژه در اطراف لبه‌ها کم است، اما دوربین کار خوبی را با رنگ‌ها و دامنه‌ی دینامیکی انجام می‌دهد.

شما همچنین یک دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی 2X هم دارید که در این بازه قیمتی به اندازه‌ی دیگر دوربین‌ها رایج نیست. واقعاً عملکرد دوربین تله‌فوتو لذت بخ ش و عالی است. شما جزئیات خوبی را می‌بینید و عملکرد دامنه‌ی دینامیکی نیز بسیار خوب است. دوباره، دمای رنگ در تصاویر تله‌فوتو کمی سردتر و اندکی متفاوت نسبت به نمونه‌های دوربین اصلی است.

تشخیص لبه‌ها در حالت پرتره عالی است. با این حال، حالت پرتره دوربین اصلی باعث می‌شود که پوست انسان کمی قرمز به نظر بیاید. از طرف دیگر، عملکرد حالت پرتره دوربین تله‌فوتو بسیار متعجب‌کننده است از نظر رنگ‌ها، تشخیص لبه‌ها و جزئیات. یک نکته‌ی قابل توجه این است که در حالت پرتره برای گرفتن تصاویر، تاخیر دکمه‌ی شاتر وجود دارد، بنابراین نیاز دارید گوشی را ثابت نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که موضوع تصویر حرکت نمی‌کند تا تا ایی صدای شاتر بشنوید.

دوربین جلویی کار خوبی انجام می‌دهد وقتی به درستی رنگ پوست را تحویل می‌دهد. تشخیص لبه‌ها در تصاویر حالت پرتره اوقاتی کار می‌کند و اوقاتی نه، زیرا الگوریتم گاهی به اندازه‌ی کافی دقیق نیست و گوش و موهایم را نیز حساس به تمیزی‌کردن تصویر می‌کند. تصاویر حالت پرتره در نور کم نیز موضوع را به خوبی نشان می‌دهد و میزان تاریکی مناسبی را ارائه می‌دهد، اما جزئیات کمی نرم هستند.

در حوزه‌ی ویدیو، ردمی 10 پرو اپو قادر به ضبط ویدیوهای تا 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین پشتی و 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه با دوربین جلویی است. تصاویر به دست‌آمده از دوربین پشتی، استحکام خوبی، جزئیات و نوردهی را ارائه می‌دهد. کیفیت ویدیو از دوربین جلویی به توان دینامیکی کمی آسیب می‌رساند.

نتیجه‌گیری

شاید ردمی 10 پرو اپو یکی از بهترین گوشی‌های طراحی شده باشد که در زیر 40,000 روپیه عرضه می شود. این گوشی نه تنها زیبا به نظر می‌آید بلکه همچنین ساختار بسیار خوبی دارد. گوشی برای نمایشگر باکیفیت و عمر باتری خوب امتیازهای بزرگی می‌گیرد. اما جایی که ردمی 10 پرو 5G اپو در مقابل رقابت کمی برتری دارد، سیستم دوربین چند منظوره‌اش است که همچنین دارای یک لنز تله‌فوتو با کیفیت خوب است.

با این حال، تنها زمینه ای که در آن مشکل دارد، تجربه نرم افزاری است که در حال حاضر با قیمت برتر مطابقت ندارد. این گوشی همچنین دارای رتبه IP نیست و فقط یک بلندگو دارد.

در مجموع، اگر به دنبال تلفنی هستید که دارای طراحی و نمایشگر درجه یک و دوربین همه کاره باشد، می توانید Oppo Reno 10 Pro 5G را خریداری کنید.

امتیاز دهید
منبع gadgets360
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.