جف بزوس در مدار زمین ایستگاه فضایی خصوصی ایجاد می‌کند

شرکت «بلو اوریجین» (Blue Origin) جف بزوس در روز دوشنبه جزئیات تازه‌ای از طرح خود را برای ساخت یک ایستگاه فضایی خصوصی به نام «اوربیتال ریف » (Orbital Ree) در مدار زمین، منتشر کرد که با مشارکت چند شرکت فضایی ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به فضا فرستاده شود. همراه چیکاو باشید.

این ایستگاه فضایی می‌تواند برای حداکثر ۱۰ نفر به عنوان یک «پارک تجاری با کاربری مختلط» در فضا قابل سکونت باشد و همچنین یک مرکز تفریحی عجیب و غریبی برای گردشگران فضایی خواهد بود.

این ایستگاه فضایی به گونه‌ای طراحی شده است که تقریباً به اندازه ایستگاه فضایی بین المللی حجم قابل سکونت داشته باشد. شریک اصلی این شرکت برای این ایستگاه فضایی، شرکت «سیرا اسپیس» (Sierra Space)، یکی از شرکت‌های تابعه پیمانکار هوافضا «سیرا نوادا» (Sierra Nevada) است که شرکت‌های بوئینگ، ردوایر اسپیس (Redwire Space) و جنسیس اینجینیرینگ (Genesis Engineering) نیز بخشی از این پروژه عظیم هستند.

مایک گلد، معاون اجرایی ردوایر به CNBC گفت: «ما تازه در حال درک مفاهیم فوق‌العاده‌ای هستیم که تحقیق، توسعه و ساخت ریزگرانش می‌تواند نه تنها برای کاوش در جهان و اکتشافات مهم باشد، بلکه زندگی روی زمین را نیز بهبود می‌بخشد.»

شرکت بلو اوریجین «سیستم‌های کاربردی» و «ماژول‌های اصلی» ایستگاه فضایی را فراهم می‌کند و قصد دارد از موشک نیو گلن خود برای پرتاب اوربیتال ریف استفاده کند.

سیرا اسپیس در حال کمک به زیستگاه LIFE (Large Integrated Flexible Environment) (محیط انعطاف‌پذیر یکپارچه بزرگ؛ اساساً یک ماژول ایستگاه فضایی بادی) است و قصد دارد از فضاپیمای Dream Chaser خود برای حمل و نقل محموله و خدمه به ایستگاه و از آن به زمین استفاده کند.

ردوایر اسپیس  که در ماه سپتامبر عرضه عمومی شد، عملیات بارگذاری ایستگاه را اجرا می‌کند و ساختارهای قابل استقرار می‌سازد. ردوایر اسپیس همچنین قصد دارد از اوربیتال ریف برای تحقیق، توسعه و ساخت ریزگرانش استفاده کند. بوئینگ ماژول متمرکز بر علم مداری ریف را خواهد ساخت و عملیات ایستگاه را اجرا خواهد کرد و همچنین مهندسی تعمیر و نگهداری را انجام خواهد داد. این غول هوافضا همچنین قصد دارد از کپسول Starliner خود برای انتقال خدمه و محموله به ایستگاه استفاده کند. همچنین جنسیس اینجینیر نیز سیستم «سفینه فضایی تک نفره» خود را که این شرکت به عنوان جایگزینی برای لباس فضایی توصیف می‌کند، مشارکت خواهد داد.

ایستگاه فضایی خصوصی - چیکاو

در طی انجام یک کنفرانس با خبرنگاران، مدیران شرکت‌های این تیم از مشخص کردن میزان سرمایه‌گذاری هر یک در اوربیتال ریف خودداری کردند. برنت شروود، نایب رئیس شرکت بلو اوریجین، گفت که این تیم قرار نیست «رقم خاصی» در مورد هزینه ایستگاه فضایی اوربیتال ریف بدهد و افزود که ارقام مالی از نظر تجاری حساس هستند. همانطور که قبلاً CNBC گزارش داده بود، شرکت بزوس بیش از یک سال است که به دنبال ساخت یک ایستگاه فضایی است.

  • چشم انداز بزوس: زندگی و کار در فضا

اوربیتال ریف کاملاً در مرکز دیدگاه بزوس قرار دارد و بخش مهمی از ایده‌های بلندپروازانه فضایی جف بزوس برای آینده است که شامل اقامت و کار میلیون‌ها نفر و انتقال کارخانه‌های صنعتی به فضا برای حفظ کره زمین می‌شود.

بزوس پس از کناره گیری از سمت مدیرعاملی آمازون در تابستان گذشته، شخصاً مشارکت خود را در بلو اوریجین افزایش داده است و شاهد این بوده است که موشک نیو شپرد زیرمداری این شرکت دو پرواز موفقیت آمیز برای حمل خدمه و مسافر به مدار زمین را داشته است.

چشم انداز بزوس: زندگی و کار در فضا - چیکاو

  • گرم شدن مسابقه ایستگاه فضایی

بلو اوریجین قصد دارد برای یکی از قراردادهای مورد انتظار ناسا برای برنامه Commercial LEO Destinations  در مناقصه شرکت کند، اما شرکت بزوس در این مناقصه تنها نیست. فیل مک‌آلیستر، مدیر پرواز فضایی تجاری ناسا، ماه گذشته به CNBC گفت که این برنامه «تقریباً ده‌ها پیشنهاد» از شرکت‌های مختلف برای قرارداد دریافت کرده است.

با توجه به این که ایستگاه فضایی بین‌المللی قطعا تا سال ۲۰۳۰ بازنشسته خواهد شد، سازمان ناسا نیز قصد دارد برای ادامه فعالیت‌های خود و همچنین کاهش هزینه‌های موجود از یک ایستگاه فضایی خصوصی استفاده کند که می‌تواند سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی در بر داشته باشد.

گرم شدن مسابقه ایستگاه فضایی - چیکاو

اکنون شرکت بلو اوریجین باید بتواند با چندین شرکت خصوصی دیگر که در زمینه ساخت ایستگاه فضایی در مدار زمین فعال هستند رقابت کند. برخی از این شرکت‌ها حتی قصد دارند تا در مدار زمین مراکزی ایجاد کنند که حتی بتوانند پذیرای گردشگران فضایی باشند.

منبع Cnbc
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.