درآمد ماینر‌ها و صرفه اقتصادی استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

سرمایه‌گذاری در بازار ارز‌های دیجیتال به روش‌های متنوعی انجام می‌شود و تنها محدود به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال و نوسان‌گیری از قیمت نیست. یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت کسب درآمدی در فضای ارز‌های دیجیتال، فرآیند استخراج ارز دیجیتال است. با عرضه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال بازار در سال 2009، استخراج ارز نیز به جهان معرفی شد و پس از گذشت بیش از 14 سال، استخراج ارز همچنان به طور گسترده انجام می‌شود و این امکان را برای سرمایه‌گذاران و استخراج‌کنندگان فراهم کرده است تا کسب درآمد داشته باشند.

با این حال قبل از سرمایه‌گذاری در ماینینگ ارز دیجیتال، باید با مزایا، معایب و ریسک‌های موجود در استخراج ارز آشنا باشید تا بتوانید با توجه به شرایط، از سرمایه خود در بازار ارز دیجیتال بهترین استفاده را کنید.

فرآیند استخراج ارز دیجیتال چیست؟

همان طور که در مقاله “بررسی مفهوم سختی شبکه در فرایند استخراج ارز دیجیتال” گفته شد، استخراج ارز فرآیندی است که افراد می‌توانند با کمک قدرت سخت‌افزار‌های رایانه خود معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند و با فعالیت در شبکه بلاک چینی، ارز‌های دیجیتال جدید تولید کنند. استخراج‌کنندگان در شبکه‌های بلاک چینی مانند شبکه بیت کوین، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و بلاک‌ها را به زنجیره اضافه می‌کنند و در ازای این فعالیت به عنوان پاداش از شبکه ارز دیجیتال دریافت می‌کنند؛ ارز‌های دیجیتالی که در ادامه می‌توان آن‌ها را به فروش رساند و کسب درآمد داشت.

چرا استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

استخراج ارز فرآیندی زمان‌بر و مصرف انرژی دستگاه‌های آن بالاست، به همین دلیل شبکه‌های بلاک چینی با تولید ارز‌های دیجیتال جدید و پاداش دادن آن‌ها به استخراج‌کنندگان، آن‌ها را به این فعالیت و ادامه استخراج ارز تشویق می‌کنند. در سال‌های ابتدایی برای استخراج ارز دیجیتال نیازی به دستگاه‌های پیشرفته نبود و حتی با قدرت پردازش رایانه شخصی نیز استخراج بیت کوین امکان‌پذیر بود. با این حال با گسترش استفاده از بلاک چین و محبوبیت بیت کوین، معادلات ریاضی پیچیده‌تر شدند و هم اکنون بدون استفاده از دستگاه‌های مخصوص استخراج ارز، امکان استخراج بسیاری از ارز‌های بازار همانند بیت کوین وجود ندارد.

این دستگاه‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند که منجر به افزایش هزینه‌های استخراج‌کنندگان می‌شود، به همین دلیل فرآیند استخراج ارز دیجیتال نیز ریسک‌های خود را دارد؛ زیرا اگر قیمت ارز دیجیتال سقوط کند یا قیمت انرژی مصرفی توسط دولت افزایش پیدا کند، ممکن است فرآیند استخراج علاوه بر اینکه سودی ایجاد نکند، بلکه باعث ایجاد ضرر برای سرمایه شما نیز شود. به همین دلیل سودآوری و صرفه اقتصادی از جمله مهم‌ترین موارد مورد بررسی قبل از سرمایه‌گذاری و آغاز فعالیت ماینینگ ارز‌های دیجیتال است.

صرفه اقتصادی استخراج ارز دیجیتال چگونه است؟

در حالی که امروزه استخراج ارز پیچیده‌تر شده است، اما همچنان یک فرآیند سودآور است و بسیاری از افراد یا حتی شرکت‌ها و سازمان‌ها به صورت گسترده استخراج ارز‌های دیجیتال محبوب بازار مانند بیت کوین را انجام می‌دهند. با این حال، سود استخراج ارز هم اکنون کاهش پیدا کرده است که به عوامل مختلفی بر می‌گردد. با بازار صعودی سال 2021، ماینینگ ارز دیجیتال نیز گسترش پیدا کرد و حتی در کشور ما نیز به یک بحران انرژی تبدیل شد و دولت مجبور شد تا مصرف انرژی استخراج رمزارز را کنترل کند.

دلیل این افزایش محبوبیت واضح بود، بیت کوین در مدت کوتاهی موفق شد تا از 20 هزار دلار به بیش از 60 هزار دلار رشد داشته باشد و این رشد قیمتی سود بسیار خوبی را نصیب استخراج‌کنندگان آن کرد. با محبوبیت استخراج ارز در سراسر جهان شاهد کمبود کارت گرافیک بودیم و قیمت کارت گرافیک‌ها افزایش پیدا کرد. با این حال، از سال 2022 بازار نزولی شروع شد و با کاهش شدید قیمت بیت کوین، بسیاری از استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال نیز با مشکلاتی مواجه شدند.

تجهیزات استخراج علاوه بر هزینه‌های مصرف برق و انرژی، ممکن است از کار بیوفتند یا به تعمیر نیاز داشته باشند. تعمیر و جایگزین کردن این دستگاه‌ها می‌تواند هزینه‌های جانبی برای شما به همراه داشته باشد و سود شما را کاهش دهد. با این حال راه‌حل‌هایی برای این چالش‌ها نیز ارائه شده است؛ امروزه استخر‌های استخراج رمزارز متنوعی فعالیت دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا توان پردازشی خود را با دیگران شریک شوید و به صورت گروهی ماینینگ ارز دیجیتال را انجام دهید.

فرآیندی که می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند و برای استخراج‌کنندگان انفرادی و کوچک مناسب است. در این استخر‌ها، ارز‌های دیجیتال تولید شده و پاداش گرفته شده در میان تمام اعضای گروه براساس میزان فعالیت آن‌ها پخش می‌شود و سهم سود خود را دریافت می‌کنند. هرچند نکات قابل توجهی نیز در این فرآیند وجود دارد و معمولا برخی کارمزد‌ها و هزینه‌های اضافه برای افراد فعال در استخر‌ها ایجاد می‌شود که می‌توانند در سود نهایی تأثیرگذار باشند.

جمع‌بندی

با وجود بازار نزولی ارز‌های دیجیتال طی یک سال گذشته، استخراج ارز‌های دیجیتال همچنان فرآیند و فعالیتی سودآور و محبوب است و بسیاری در سطح جهان به این ماینینگ مشغول هستند. استخراج رمزارز در کشور ما نیز قانونی شده است و علاقه‌مندان می‌توانند با دریافت مجوز‌ها، فعالیت قانونی استخراج ارز را آغاز کنند. ماینینگ ارز ممکن است برای بازگشت سرمایه به زمان زیادی نیازمند باشد و مهم است در این روش سرمایه‌گذاری صبر داشته باشید، اگر ارز دیجیتال استخراج شده شما از ارز‌های محبوب و معتبر بازار مانند بیت کوین باشد در نهایت بهترین فرصت برای فروش و کسب درآمد ایجاد خواهد شد و می‌توانید به سود هنگفتی دست پیدا کنید.

استخراج ارز دیجیتال ممکن است در ابتدای مسیر بسیار پیچیده و دشوار به نظر برسد، اما گزینه سرمایه‌گذاری جذابی برای علاقه‌مندان است و شما نیز می‌توانید با بررسی شرایط شخصی خود و میزان سرمایه در اختیار، سرمایه‌گذاری در این زمینه را آغاز کنید. در نهایت لازم به ذکر است که فریب کلاه‌برداری‌های پیرامون ماینینگ ارز دیجیتال را نخورید، یکی از روش‌های پراستفاده کلاه‌برداری و سرقت دارایی‌ها در این زمینه استخراج ابری ارز دیجیتال نام دارد؛ سرویس‌های آنلاینی که از کاربران پول و حق اشتراک می‌گیرند تا برای آن‌ها ارز استخراج کنند و سپس سهم آن‌ها را پرداخت کنند.

اکثر این سرویس‌ها کلاهبرداری هستند و تنها به هدف سرقت دارایی‌های شما ایجاد شده‌اند؛ بنابراین معتبرترین و بهترین راه استخراج ارز دیجیتال هم اکنون خرید و استفاده از دستگاه‌های مخصوص استخراج است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.