بررسی مفهوم سختی شبکه در فرایند استخراج ارز دیجیتال

فرایند استخراج ارز دیجیتال یکی از بنیادی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیم در بیت کوین و بلاک‌چین است. البته این فرایند یک مفهوم بسیار گسترده بوده و خود شامل مفهوم‌های ثانویه مهم‌تری است. سختی شبکه یکی از مهم‌ترین مفاهیم در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال است که باید به آن توجه زیادی شود.

اگر شما هم اهل سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باشید به احتمال بسیار زیادی با پرسش منظور از سختی شبکه استخراج ارزهای دیجیتال چیست مواجه شوید. پی‌بردن به مفهوم کامل و دقیق سختی شبکه در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد زمان و چگونگی تولید بلاک‌ها در شبکه اطلاعات کاملی به دست آورید. در ادامه این مقاله در رابطه با مفهوم سختی شبکه در فرایند استخراج کریپتو‌کارنسی‌ها به توضیحات کاملی می‌پردازیم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه در مورد سختی شبکه در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال صحبت کنیم، ابتدا بهتر است اطلاعات مفید و مختصری در مورد خود فرایند استخراج ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار دهیم. در ساده‌ترین حالت فرایند استخراج ارزهای دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که توسط آن ارز بیت کوین و سایر ارزها تولید و تراکنش‌های شبکه آن‌ها تایید می‌شود. در حالت کلی در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال تراکنش بین کاربران (طرفین) تایید شده و در آخر به دفتر کل عمومی بلاک‌چین افزوده می‌شود.

منظور از سختی شبکه یا سختی استخراج ارز دیجیتال چیست؟

در فرایند ایجاد هر بلاک در شبکه تمامی ماینرها با یکدیگر سخت رقابت می‌کنند تا با انجام محاسبات پیچیده بتوانند فرایند استخراج را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. این محاسبات پیچیده شامل تابع هش بوده و ماینرها برای ایجاد هر بلاک در شبکه باید تابع هش آن را بیابند. سختی شبکه در شبکه‌هایی که از سیستم گواه اثبات کار POW بهره‌ می‌برند استفاده می‌شود. این اصطلاح یک واحد اندازه‌گیری شاخص در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال است.

اساس کلی مفهوم سختی شبکه در استخراج کل ارزهای دیجیتال یکسان است، به بیانی روشن‌تر این مفهوم در فرایند استخراج هر ارز دیجیتال تفاوتی ندارد. وظیفه اصلی سختی شبکه استخراج ارز دیجیتال در حقیقت ثابت نگه داشتن میانگین زمان ایجاد شده هر بلاک در شبکه ارز است. Mining Difficulty یک تابع کنترل شده بوده و تلاش می‌کند تا تعداد کوین‌های مورد نیاز در بازه زمانی مشخصی تولید شوند.

وظیفه اصلی سختی شبکه

وظیفه اصلی سختی شبکه نشان دادن میزان سختی یافتن تابع هش هر بلاک در مدت زمان مشخص است. میزان سختی تابع هش هر یک از بلاک‌ها سختی شبکه نام دارد. به بیانی روشن‌تر سختی پارامتری است که نشان می‌دهد برای اضافه شدن یک بلاک جدید به شبکه بلاک‌چین به چه مدت زمانی نیاز است. یکی از نکات بسیار جالب در مورد سختی شبکه این است که با افزایش این پارامتر ماینرها نیز به سخت‌افزار بهتری نیاز خواهند داشت.

علت اهمیت بسیار زیاد سختی شبکه

سختی شبکه یا همان Network Difficulty متغیر ارزهای دیجیتال را در برابر افزایش یا کاهش ماینرها منعطف می‌کند. در صورت نبود سختی شبکه تعداد ماینرها به صورت صحیح کنترل نشده و با افزایش آن‌ها میانگین مدت زمان ساخت هر بلاک افزایش می‌یابد، همچنین ممکن است تعداد ماینرها کاهش یافته و میانگین مدت زمان ساخت هر بلاک نیز کاهش یابد. مشکل تورم و استخراج ارز دیجیتال به شکل بی‌رویه و غیر اصولی از جمله مشکلاتی است که در نبود سختی شبکه به وجود می‌آید.

دانستن سختی شبکه برای آگاهی از مدت زمان میانگین ایجاد بلاک‌ها بسیار مهم بوده و با افزایش ماینر در شبکه سرعت تولد بلاک افزایش یافته و در نهایت سختی این شبکه کاهش می‌یابد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که سختی استخراج از این منظر مهم است که در صورت ثابت بودن سختی استخراج با افزایش یا کاهش تعداد ماینرها شبکه ارز دیجیتال به‌گونه‌ای به تعادل می‌رسد که هر بلاک تنها در 10 دقیقه ساخته شود.

چگونگی عملکرد سختی شبکه در فرایند ماینینگ کریپتو کارنسی‌ها

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، سختی شبکه در استخراج تمامی ارزها یکسان است، به همین دلیل سختی استخراج بیت کوین را بررسی می‌کنیم؛ در حالت کلی پارامتر سختی شبکه در فرایند استخراج ارز دیجیتال بیت کوین هر دو هفته یکبار آپدیت می‌شود. این آپدیت هر بار معادل 2016 بلاک بوده و منجر به افزوده شدن بلاک جدید به شبکه بلاک‌چین بیت کوین در عرض 10 دقیقه می‌شود. هدف اصلی ماینرها همواره تولید اعداد تصادفی به منظور ایجاد هش‌هایی کمتر از هش‌های هدف (Target Hash) است. در حقیقت با افزایش میزان سختی استخراج هش هدف کاهش می‌یابد.

عوامل موثر در سختی شبکه (Mining Difficulty)

هش هر بلاک یکی از موثرترین عوامل در سختی شبکه استخراج ارز دیجیتال است. این تابع در واقع با عملکرد یک طرفه خود اطلاعات (تراکنش‌ها) اشخاص را دریافت کرده و در نهایت خروجی را با یک عبارت حاوی اعداد با حجم ثابت تولید می‌کند.

اساس کار بسیاری از ارزهای دیجیتالی که از استخراج یا همان فرایند ماینینگ استفاده می‌کنند، حل کردن و حدس زدن مسئله‌ای تحت عنوان هش هر بلاک از شبکه است. در اصل سختی شبکه عامل کنترل‌کننده در شبکه است که مانع از فعالیت بیش از اندازه ماینرها برای تولید بلاک‌ها (تولید هر بلاک در کمتر از یک دقیقه) می‌شود. در واقع این فاکتور ماینرها را وادار می‌کند تا در یک بازه زمانی محدودی هر بلاک را تولید کنند.

کدام یک از ارزهای دیجیتال سختی استخراج دارند؟

شاید بعد از خواندن این مطالب برای شما هم این پرسش پیش بیاید که کدام ارزها سختی استخراج دارند؟ بعد از بیت کوین دومین ارز برتر جهان یعنی اتریوم سختی استخراج دارد. ارز مونرو از معدود ارزهایی است که در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته و در بین 20 ارز برتر مارکت کپ جهانی قرار گرفته است. این ارز از جمله رمز ارزهای محبوب برای استخراج و ماینینگ است.

سخن آخر

دانستن مفهوم و طرز کار میزان سختی شبکه در فرایند استخراج ارز دیجیتال به شما دیدگاهی بهتر، علمی‌تر و تخصصی‌تر در رابطه با فرایند ماینینگ ارزها ارائه می‌دهد. میزان سختی شبکه یک شاخص برای اندازه‌گیری مدت زمان لازم برای یافتن تابع هش هر بلاک یا حل کردن هر بلاک در شبکه است. به تعریفی ساده‌تر میزان سختی استخراج تعیین‌کننده این است که یک ماینر به زایا چند دقیقه یا چند ثانیه می‌تواند یک بلاک را به بلاک‌های موجود در شبکه بیفزاید. برای نمونه بالا بودن سختی شبکه بلاک‌چین ارز بیت کوین باعث می‌شود تا به قدرت محاسباتی بیشتری برای تایید تراکنش‌های وارده در این بلاک‌چین نیاز باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.