ایلان ماسک در حال برنامه ریزی ابررایانه xAI با پردازنده گرافیکی NVIDIA است

طبق گزارش‌ها، ایلان ماسک در این ماه به سرمایه‌گذاران اطلاع داد که استارتاپ او، xAI، قصد دارد تا پاییز 2025 ابررایانه‌ای بسازد که از نسخه پیشرفته‌تر چت ربات Grok خود پشتیبانی می‌کند. بیایید به جزئیات بپردازیم.

این ابررایانه از ده ها هزار پردازنده گرافیکی NVIDIA H100 استفاده می کند و ساخت آن به میلیاردها دلار نیاز دارد.

پیش از این، ماسک اظهار داشت که نسخه سوم Grok به حداقل 100000 تراشه نیاز دارد – یک جهش قابل توجه از 20000 GPU که گزارش شده برای آموزش Grok 2.0 استفاده می شود.

در این ارائه، ماسک همچنین به سرمایه گذاران اطلاع داد که خوشه GPU برنامه ریزی شده حداقل چهار برابر بزرگتر از هر چیزی است که در حال حاضر توسط رقبای xAI استفاده می شود.

به نظر من، جاه طلبی ایلان ماسک برای ایجاد یک «گیگ فاکتوری محاسباتی» تعهد او به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی را برجسته می کند. ابرکامپیوتر برنامه ریزی شده با استفاده از ده ها هزار پردازنده گرافیکی NVIDIA H100، می تواند به طور قابل توجهی از استانداردهای فعلی صنعت پیشی بگیرد.

در اخبار مرتبط، ماه گذشته، xAI مدل Grok-1.5 Vision یا Grok-1.5V AI را معرفی کرد. Grok-1.5V اولین مدل چند وجهی این شرکت است. با Grok-1.5V، چت ربات هوش مصنوعی می تواند طیف گسترده ای از اطلاعات بصری، از جمله اسناد، نمودارها، نمودارها، اسکرین شات ها و عکس ها را درک کند.

به گفته این شرکت، عملکرد Grok-1.5V از همتایان خود در معیار جدید RealWorldQA xAI پیشی می‌گیرد. برای کسانی که اطلاع ندارند، معیار RealWorldQA xAI برای ارزیابی قابلیت‌های اساسی درک فضایی دنیای واقعی مدل‌های چندوجهی طراحی شده است.

در ماه‌های آینده، xAI قصد دارد در هر دو قابلیت در مدالیته‌های مختلف مانند تصاویر، صدا و ویدئو پیشرفت‌های قابل توجهی انجام دهد.

منبع digit
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.