هوش مصنوعی AlphaFold 3 جدید Google Deepmind می‌تواند پروتئین‌ها، DNA و RNA را مدل‌سازی کند

Google Deepmind با همکاری Isomorphic Labs مدل جدیدی از هوش مصنوعی AlphaFold 3 را توسعه داده است. به گفته این شرکت، AlphaFold 3 یک “مدل انقلابی” است که می تواند ساختار و تعاملات همه مولکول های حیات را با “دقت بی سابقه ای” پیش بینی کند.

بیایید به جزئیات بپردازیم.

با مدل هوش مصنوعی AlphaFold 3، این شرکت قصد دارد درک دنیای بیولوژیکی و کشف دارو را تغییر دهد.

Isomorphic Labs به طور فعال با شرکت های داروسازی همکاری می کند تا از قابلیت های AlphaFold 3 در مقابله با موانع طراحی دارویی عملی استفاده کند. هدف توسعه “درمان های تغییر دهنده زندگی” جدید برای بیماران است.

مدل جدید AlphaFold 3 AI بر پایه های AlphaFold 2 بنا شده است که در سال 2020 پیشرفتی اساسی در پیش بینی ساختار پروتئین ایجاد کرد.

AlphaFold 3 یک لیست ورودی از مولکول ها را می گیرد و ساختار سه بعدی جمعی آنها را ایجاد می کند و ارتباط متقابل آنها را نشان می دهد. این بیومولکول‌های بزرگ، از جمله پروتئین‌ها، DNA و RNA، و همچنین مولکول‌های کوچک یا لیگاندها را مدل‌سازی می‌کند که بسیاری از داروها را در بر می‌گیرند.

علاوه بر این، AlphaFold 3 می‌تواند تغییرات شیمیایی را در این مولکول‌ها شبیه‌سازی کند که عملکرد سالم سلول‌ها را کنترل می‌کنند، که وقتی مختل شود می‌تواند منجر به بیماری شود. قابلیت‌های AlphaFold 3 ناشی از معماری و آموزش نسل بعدی آن است که اکنون تمام مولکول‌های زندگی را پوشش می‌دهد.

پس از پردازش ورودی‌ها، از یک شبکه انتشار، شبیه به شبکه‌های تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی برای کنار هم قرار دادن پیش‌بینی‌های خود استفاده می‌کند.

غول فناوری گفت: «پیش‌بینی‌های AlphaFold 3 از برهمکنش‌های مولکولی از دقت تمام سیستم‌های موجود فراتر می‌رود. این شرکت همچنین ادعا کرد که مدل AlphaFold 3 AI 50٪ دقیق تر از بهترین روش های سنتی در بنچمارک PoseBusters بدون نیاز به اطلاعات ساختاری است و AlphaFold 3 را به اولین سیستم هوش مصنوعی تبدیل می کند که از ابزارهای مبتنی بر فیزیک برای پیش بینی ساختار زیست مولکولی پیشی می گیرد.

منبع digit
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.