آینده شغلی تعمیرات موبایل چگونه است؟ بررسی 0 تا 100

در این مقاله قصد داریم به بررسی آینده شغلی تعمیرات موبایل بپردازیم و ببینیم که آیا میتوان با سرمایه کم وارد این شغل شد و درآمد مناسب داشت؟  آیا آینده آن روشن است یا خیر؟ شغل تعمیرات موبایل نسبت به خیلی از حرفه‌های دیگر یک شغل و حرفه نوپا است و بیش از سی سال از ورود آن به بازار خدماتی کشور می‌گذرد. امروزه افراد زیادی در سراسر کشور با مراجعه به آموزشگاه تعمیرات موبایل شیراز یا در تهران، مشهد و سایر شهرها به یادگیری این حرفه می‌پردازند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

دلایل بهبود آینده شغلی تعمیرات موبایل

وقتی که گوشی‌های کشور برای اولین بار وارد بازار کشور شدند اولین تعمیرکاران موبایل افرادی بودند که بردهای الکترونیک را تعمیر می‌کردند، زیرا برد موبایل در روزهای اول بسیار به سایر بردهای الکترونیکی مثل یخچال، تلویزیون و.. شبیه بود. اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های تکنولوژی در بخش تلفن‌های همراه و هوشمندسازی آن‌ها، تکنولوژی الکترونیک در سایر بردهای الکترونیکی با تکنولوژی الکترونیک در برد موبایل متفاوت شد و نسبت به سایر بردهای الکترونیکی پیشرفت بسیاری کرد و باعث کوچک‌تر شدن قطعات، کاهش مصرف انرژی و ساخت آی‌سی‌هایی با بازدهی بسیار بالاتر و … برای بردهای گوشی موبایل شد.

با کوچک‌تر شدن این قطعات به دلیل مقاومت کمتر آنها در مقابل حرارت و تغییر تکنولوژی و قرارگیری پایه‌های آی‌سی منجر به کاهش مقاومت این قطعات در مقابل تعمیرات شد به همین دلیل تعمیرات برد موبایل با سایر بردهای الکترونیکی متفاوت شد و این موضوع باعث شد تا شاخه‌ی جدیدی در رشته‌ی الکترونیک ایجاد شود که همان حرفه تعمیرات موبایل می‌باشد.

با پیشرفت تکنولوژی؛ موبایل و تلفن‌های هوشمند، کم کم جای کامپیوتر‌ها و لپ‌تاپ‌ها را در تمام زمینه‌ها مثل وبگردی، ویرایش فیلم، صنعت بازی، تولید محتوا و… را گرفتند و روز به روز بر تعداد گوشی‌های هوشمند اضافه شد. همچنین با تغییرات وضعیت اقتصادی تمایل مردم به خرید گوشی‌های ارزان قیمتی که کیفیت و ساخت پایینی دارند افزایش پیدا کرد و همچنین همین موضوع باعث شد که تمایلشان را نسبت به خرید گوشی جدید از دست بدهند و به جای خرید گوشی جدید روی به تعمیر گوشی‌های خراب شده بیاورند.

تمام این موارد موجب شد که بازار تعمیرات موبایل روز به روز در حال گسترش باشد و نیاز بازار خدماتی به این شغل افزایش پیدا کند در نتیجه بعد از مدت کوتاهی آینده شغلی تعمیرات موبایل گسترش پیدا کند. همچنین یادگیری و آموزش تعمیرات موبایل در شیراز، تهران، اصفهان و سایر شهرها و استان‌های کشور بسیار فراگیر شود.

با سرمایه کم درآمد بالا داشته باشید

یکی از مواردی که به تمایل متخصصان الکترونیک به تعمیرات موبایل و در نتیجه گسترش شغل تعمیرات موبایل کمک بسیار زیادی می‌کند، کسب درآمد بالا با سرمایه کم است.

تجهیزات مورد نیاز برای شغل تعمیرات موبایل نسبت به تجهیزات مورد نیاز دیگر شغل‌ها قیمت مناسب‌تری دارد و شما حتی می‌توانید با تجهیزات ارزان تر کار خود را شروع کرده و بعد‌ها با کسب درآمد بیشتر تجهیزات بروزتری را تهیه کنید.

توانایی کسب درآمد با سرمایه کم باعث شده آینده شغلی تعمیرات موبایل تضمین شود زیرا افراد برای رقابت به جای سرمایه‌گذاری بیشتر تلاش می‌کنند که تخصص خود را در این حرفه افزایش دهند، همچنین آینده این شغل در اختیار افرادی قرار بگیرد که تخصصی بیشتری در این زمینه دارند و با یک آموزش تعمیرات موبایل اصولی رقبای خود در این بازار را کنار بگذارند.

به جرات می‌توان گفت آینده این شغل در اختیار کسی است که دوره تعمیرات موبایل را در یک آموزشگاه تعمیرات موبایل مناسب گذارنده باشد و در کنار آموزش اصولی مطالعه خود را نیز افزایش دهد، زیرا در این بازار تخصص داشتن و حرفه ای بودن حرف اول را میزند.

آیا افزایش کیفیت ساخت باعث کاهش بازار این شغل می‌شود؟

کیفیت ساخت گوشی‌های برند مثل اپل، سامسونگ، شیائومی و.. در حال افزایش است و میزان خرابی آنها در حال کمتر شدن است به عنوان مثال وقتی سری اول گوشی شیائومی poco x3  یا سامسونگ a50 a71  و… معرفی شد این گوشی ها به خاطر کیفیت مونتاژ پایین، خرابی CPU ram  زیاد داشتند اما در سری جدید، گوشی‌های میان رده و حتی پایین رده به خاطر افزایش کیفیت ساخت خرابی کمتری دارند. لازم به ذکر است که این موضوع اصلا نگرانی بابت آینده شغلی تعمیرات موبایل به وجود نمی‌آورد زیرا خرابی گوشی ها بر اثر ضربه، آب خوردگی، شکستن صفحه نمایش، شارژر غیر استاندارد و… هنوز زیاد است و همین موارد باعث می‌شود علاوه بر بالا رفتن کیفیت ساخت برد گوشی، همچنان خرابی گوشی بر اثر موارد فیزیکی زیاد باشد.

مورد دیگر این است که قیمت صفحه نمایش گوشی بسیار بالا است و اکثر گوشی‌ها هنگامی که به صفحه نمایش آنها ضربه‌ای وارد می‌شود،  آسیب نمی بینند بلکه محافظ خود صفحه نمایش گوشی که به آن گلس (Glass) می‌گویند آسیب می‌بیند که می‌توان با دریافت دستمزد مناسب به جای تعویض صفحه نمایش گوشی با تعویض گلس گوشی هم به نفع مشتری عمل کرد هم دستمزد مناسبی کسب کرد.

این مورد برای دوربین گوشی هم صادق است؛ بسیاری مواقع دوربین گوشی بر اثر ضربه آسیب نمی‌بیند و این اتفاق برای محافظ گلس دوربین رخ می‌دهد. البته برخی درخواست‌ها مانند حذف frp سامسونگ ربطی به افزایش کیفیت ندارد و همواره بازار آن وجود دارد.

آپدیت طولانی مدت فرصت دیگری برای آینده شغل تعمیرات موبایل

سرمایه کم درآمد بالا

در گذشته وقتی یک گوشی پرچم‌دار را خریداری می‌کردید حداکثر سه سال آپدیت اندروید برای گوشی ارائه می‌شد و اگر سامسونگ s9 را خریداری می‌کردید ورژن اندروید این گوشی 8 بود و با سه سال آپدیت حداکثر تا اندروید 10 بیشتر آپدیت نمی‌شد و مشتری برای نصب برنامه‌های جدید اندرویدی که نیاز به نسخه جدید اندروید داشت باید به اجبار گوشی خود را بعد از گذشت سه سال عوض می‌کرد.

ولی امروزه رقابت بین شرکت‌ها باعث شده است که شرکت‌های سازنده گوشی برای ماندن در این بازار علاوه بر بالا بردن کیفیت، سرعت، دوربین و.. برای افزایش فروش و جلب مشتری‌های جدید به ترفندهای دیگری مانند افزایش مدت آپدیت گوشی روی بیاورند.

اگر بخواهیم یک مورد از این گوشی‌ها را نام ببریم می‌توان به گوشی سامسونگ s23 اشاره کرد که سامسونگ تا 7 سال آپدیت برای این گوشی ارائه می‌دهد یعنی گوشی از اندروید 15 تا اندروید 22 آپدیت می‌شود.

خوب سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که این موضوع چه ربطی به آینده شغلی تعمیرات موبایل دارد؟ در جواب باید گفت که آپدیت طولانی مدت باعث می‌شود که تمایل فرد برای تعویض گوشی کاهش یابد و مشتری به جای تعویض گوشی در این چند سال، قطعات مصرفی همچون باتری گوشی را تعویض کند. زیرا هر چقدر هم که کیفیت برد گوشی افزایش پیدا کند، عمر باتری گوشی را نمی توان زیاد افزایش داد. عمر یک باتری موبایل به طور متوسط 2 الی 3 سال است و به خاطر بسته بودن گوشی‌های امروزی و عدم دسترسی به باتری، مشتری مجبور است برای تعویض باتری سراغ یک تعمیرکار موبایل برود و همین مورد آینده شغلی تعمیرات موبایل را تضمین می‌کند.

نتیجه گیری

در مجموع آینده شغلی تعمیرات موبایل روشن است و هر روز در حال گسترش می‌باشد؛ با افزایش فروش گوشی‌های هوشمند چالش‌های بازار این شغل نیز در حال افزایش است و روز به روز نیاز این بازار به متخصصان آموزش دیده اصولی افزایش می‌یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.