عینک کار با کامپیوتر چیست؟

سلامت چشم برای هر انسانی مهم است و باید اقدامات لازم برای مراقبت از آن را انجام دهد. در دنیای امروز بسیاری از افراد با کامپیوتر سروکار دارند. اما واقعیت این است که کامپیوتر می تواند در طولانی مدت صدمات جدی به چشم ها وارد کند. خوشبختانه عینک هایی تولید شده است که تا حدی از صدمات نور کامپیوتر به قرنیه چشم محافظت کرده و احتمال بروز بیماری چشمی را کاهش می دهد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

نور آبی چیست؟

بلولایت یا نور آبی به نوری گفته می شود که در محدوده نور مرئی قرار داده و از انرژی برخوردار است. طول موج بلولایت بین 450 تا 495 است. در طیف نور مرئی، نور آبی بالاترین انرژی و کمترین طول موج را دارد. علاوه بر خورشید، دستگاه هایی مانند لامپ ال ای دی، فلورسنت، صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر از نور آبی برخوردار هستند. خوب است بدانید که انرژی زیاد نور آبی مشکلات و بیماری های زیادی برای بدن ایجاد می کند. این نور باعث اختلال در پروسه خواب نیز می شود.

نورآبی که روزانه از خورشید به بدن انسان می رسد، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این نور انرژی بدن را افزایش داده و هوشیاری انسان را بهبود می بخشد. همچنین با از بین بردن خواب آلودگی، باعث سرحال بودن و داشتن حس خوب در افراد خواهد شد. اما نور آبی مصنوعی که از تلفن های همراه و کامپیوتر به انسان می تابد بسیار مضر بوده و عملکرد بخش های مختلف بدن را مختل می کند. برای مثال نور آبی با بر سلول های تولیدکننده ملاتونین تاثیرگذاشته و میزان این هورمون را در بدن کاهش می دهد. ملاتونین در واقع هورمونی است که باعث ریتم خواب شبانه روز را ایجاد می کند.

پژوهش ها نشان داده تغییرات تولید ملاتونین در بدن زمینه ساز بیماری هایی مانند دیابت، چاقی و حتی سرطان خواهد شد. چشم انسان در حالت عادی قادر است 99 درصد اشعه فرابنفش را فیلتر کند. اما نور آبی فیلتر نمی شود و در نهایت به چشم ورود می یابد. شبکیه چشم از سلول های تشکیل شده است که نسبت به نور آبی حساس هستند. تماس طولانی مدت این سلول ها با نور آبی منجر به آسیب جدی آن ها خواهد شد.

اهمیت استفاده از عینک کار با کامپیوتر

در دنیای امروز که تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی داشته است، راهکار حذف استفاده از ابزارهایی مانند موبایل و کامپیوتر غیرممکن به نظر می رسد. بنابراین باید فکر دیگری برای حفاظت چشم در برابر این ابزار مفید و در عین حال آسیب زا داشت.

افرادی که روزانه مدت زمان طولانی را به صفحه نمایش کامپیوتر و لپ تاپ خیره می شوند باید از عینک های مخصوص کار با کامپیوتر استفاده کنند. البته برای نوجوانان توصیه شده است که تنها در مواقع لزوم از کامپیوتر استفاده کنند و ساعات طولانی را به رایانه و موبایل اختصاص ندهند. اما برای شاغلینی که مجبورند در طول روز ساعت ها مقابل کامپیوتر قرار بگیرند، استفاده از عینک کار بهترین روش حفظ سلامت چشم است. این عینک ها به صورتی تولید شده اند که از عبور نور آبی جلوگیری کرده و چشم ها را در برابر بلولایت حفظ می کنند.

مزایای استفاده از عینک کار با کامپیوتر چیست؟

همانطور که گفتیم نور آبی از طول موج کم و انرژی بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که نور آبی به سلول های گیرنده بینایی چشم می رسد انرژی زیادی به آن ها وارد می کند و به امر باعث فشار به چشم و اعصاب آن می شود. عینک کار با کامپیوتر قادر است به میزان قابل توجهی از این فشار کم کند.

تماس مکرر چشم با نور آبی خستگی چشم ها را افزایش می دهد. عینک مخصوص می تواند با جلوگیری از نور آبی باعث استراحت سلول های حساس به بلولایت شده و خستگی کار با کامپیوتر را کم کند.

برخی افراد مدتی پس از کار کردن با کامپیوتر احساس سردرد دارند. این امر به دلیل فشار زیاد به چشم و تحریک اعصاب آن است. تحت فشار قرار گرفتن اعصاب، ارسال تکانه به مغز را با اختلال مواجه کنند و این عارضه با سردرد هشدار می دهد.

خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر عارضه ای به نام خشکی چشم را به همراه دارد. خشکی چشم باعث صدمه جدی به بافت عنبیه و قرنیه شده و در مواردی نابینایی غیرقابل برگشت را در پی خواهد داشت. با استفاده از عینک کار با کامپیوتر چشم ها را از این عارضه دور کنید.

استفاده از عینک کار با کامپیوتر علاوه بر کاهش صدمات ناشی از ورود بلولایت به چشم ها، ریتم خواب و بیداری را بهبود می بخشد و هوشیاری را را افزایش می دهد.

انواع عینک های کار با کامپیوتر

از انواع عینک های کار با کامپیوتر می توان به عینک بلوکات و بلوکنترل اشاره کرد. هر یک از این عینک ها ویژگی هایی دارند که سبب شده عملکرد خوبی برای چشم داشته باشند و آن را از صدمات نور آبی حفظ کنند.

عینک بلوکات:

عینک بلوکات به عینک هایی گفته می شود که توانایی خنثی سازی نور آبی را داشته و از ورود آن به چشم ها جلوگیری می کند. در واقع عدسی عینک بلوکات فیلتری دارد که بلولایت را مسدود می کند و مانع از صدماتی مانند خستگی و فشار چشم، ریزش اشک، خواب آلودگی و.. می شود. افرادی که دائما از کامپیوتر یا تلفن هوشمند استفاده می کنند برای محافظت از چشم خود نیازمند استفاده از عینک بلوکات خواهند بود. برخی افرادی که از عینک های بلوکات استفاده می کنند ادعا دارند که این عینک رنگ سفید اشیا را با رنگ زرد انعکاس می دهد. البته این اتفاق کاملا طبیعی بوده و دلیل آن حذف نور آبی است.

عینک بلوکنترل:

نوع دوم عینک محافظت کننده از چشم در برابر نور آبی، عینک بلوکنترل است. این عینک نیز برای محافظت از چشم در برابر بلولایت ساخته شده و چشم را از آسیب جدی دور می کند. استفاده از این عینک به افرادی که برنامه نویس، تدوینگر، کارمند ادارات، گرافیست و… هستند پیشنهاد می شود. این عینک می تواند با تفکیک طیف مرئی ورود نور آبی را به چشم ها کم کرده و از عارضه های مرتبط با چشم جلوگیری کند.

تفاوت عینک بلوکات و بلو کنترل

از باورهای غلطی که در مورد عینک های بلوکات و بلوکنترل وجود دارد این است که این عینک ها در طولانی مدت باعث ضعیف شدن چشم خواهند شد. این تصور کاملا اشتباه است. در این عینک ها شماره لنز تغییر نکرده است و فرد با عینک دید کاملا عادی دارد. با این تفاوت که برخی از طول موج های طیف مرئی فیلتر شده اند تا صدمه ای به چشم ها وارد نکند.

تفاوت در کاربرد

باید بگوییم که این دو نوع عینک از لحاظ عملکردی یکسان هستند و تفاوت های جزئی با هم دارند. همانطور که از نامشان پیداست عینک بلوکات قابلیت مسدود سازی کامل نور آبی را دارد اما بلوکنترل حداکثر نور آبی را حذف می کند.

وقتی عینک بلوکات را روی چشم قرار می دهید، تقریبا هیچ چیز به دید عادی شما تفاوتی ندارد. این ویژگی در مورد عینک بلوکنترل نیز وجود دارد. اما همانطور که گفته شد عینک بلوکنترل درصدی از نور آبی را از خود عبور می دهد. این باعث می شود دید فرد با عینک بلوکنترل مقداری واقعی تر از عینک بلوکات به نظر برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.