نقش رولر سرامیکی در صنعت

هر تولید کننده ای تمایل دارد از ابزاری در تولید محصولت خود استفاده کند که با حفظ خصوصیات خود و کاهش انواع ریسک ها، در عین حال هم بتواند کیفیت بالای محصولات را تضمین کند. یکی از ابزارهای مفید و کاربردی در صنعت که استفاده بسیار زیادی هم از آن می شود، “رولر سرامیکی” نام دارد. با ما همراه باشید تا در مورد انواع رولر سرامیکی، کاربردها و خصوصیات آنها اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

منظور از رولر سرامیکی چیست؟

رولر سرامیکی نام دیگر “غلتانک سرامیکی” است و یک نوع لوله گرمایشی به شمار می آید. رولر سرامیکی، همانطور که از نام آن پیداست، از جنس سرامیک هایی چون کاربید سیلیکون، آلومینا یا زیرکونیا است. در ساخت رولر سرامیکی از تلرانس هم استفاده می شود تا عملکرد بسیار خوبی در صنعت داشته باشد.

انواع رولر سرامیکی

. از نظر طراحی و مواد ساخت:

رولرهای سرامیکی بر اساس طراحی و موادی که در ساخت آنها استفاده می شود، به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. رولر سرامیکی کامل

منظور از رولر سرامیکی کامل این است که در ساخت آن فقط از سرامیک استفاده می شود.

  1. رولر سرامیکی ترکیبی

رولر سرامیک ترکیبی از ادغام سیامیک و قطعات فلزی ساخته می شود.

. از نظر کاربرد:

  1. رولر سرامیکی اکسید

رولر سرامیکی اکسید از مواد آلومینیوم سیلیکات ساخته می شود. از این رو، در تولید کاشی ها از آن استفاده می شود.

  1. رولر سرامیکی غیراکسید

رولر سرامیکی غیراکسید از هیدروکاریک اسید ساخته می شود. از این رو، در ساخت انواع لوازم بهداشتی و حتی ظروف کاربرد دارد

پرمصرف ترین رولرهای سرامیکی

با توجه به انواع مختلف رولرهای سرامیکی، 4 نوع از آنها در لیست پرمصرف ترین قرار دارند:

. رولر کوردیریا- مولایت:

رولر کوردیریا- مولایت از خصوصیاتی چون مقاومت بالا در برابر حرارت برخوردار است. از این رو، می تواند تا حداکثر دمای 1300 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

. رولر سیلیس ذوب شده:

رولر سیسلیس ذوب شده از مقاومت نسبتا خوبی برخوردار است و بیشتر از آن در صنعت تولید شیشه استفاده می شود.

. رولر کوراندوم- مولایت:

رولر کوراندوم- مولایت مقاومت عالی ای دربرابر حرارت دارد و در نتیجه، در صنعت تولید انواع سرامیک ها از آن استفاده می شود. این نوع رولر می تواند تا دمای 1400 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

. رولر کاربید سیلیکون:

رولر کاربید سیلیکون نسبت به رولر کوراندوم مولایت، از مقاومت بیشتری برخوردار است و تا دمای 2300 درجه سانتیگراد می توان از آن استفاده کرد.

در هنگام انتخاب رولر سرامیکی، حتما به مزایا و معایب آن توجه داشته باشید. عواملی چون هزینه، میزان خوردگی و نحوه هدایت حرارت از جمله مواردی هستند که باید حتما در هنگام انتخاب رولرهای سرامیکی به آنها توجه داشته باشید. مثلا رولر کاربید سیلیکون هزینه بالایی دارد، از هدایت حرارتی بالایی برخوردار است و از نظر خوردگی هم عملکرد ضعیفی دارد.

کاربرد رولر سرامیکی

. صنعت: نقش اصلی رولرهای سرامیکی در صنعت این است که از آن به عنوان یک تکیه گاه استفاده می شود. از این رو، در صنعت تولید کاشی انواع محصولات سرامیکی یا شیشه ای چون ظروف غذا، ظروف بهداشتی، سرامیک های ساختمانی، سرامیک های بهداشتی، سرامیک های الکترونیکی، مواد مغناطیسی و حتی تولید نسوزها استفاده می شوند. در واقع، رولرهای سرامیکی با سطح صافی که دارند، امکان اولید محصولات شکننده ای چون انواع سرامیک و شیشه را فراهم می کنند.

رولرهای سرامیکی، زمان پخت انواع محصولات صنعتی را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند و در نتیجه، عملکرد و کیفیت هم افزایش می یابد. از طرفی، با کمک رولرهای سرامیکی، فرآیندهای تولید به نحو خودکار انجام می شود.

خصوصیات رولرهای سرامیکی

رولرهای سرامیکی از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار هستند که در ادامه، به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

. مقاومت بالا: رولرهای سرامیکی با از مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار هستند. علاوه بر سایش، رولرهای سرامیکی در برابر حرارت بالا و انواع مواد شیمیایی هم دوام بالایی دارند. همه این خصوصیات در کنار هم باعث شده است استفاده از رولرهای سرامیکی در کوره های پخت انواع کاشی و سایر محصولات بسیار مفید و کاربردی باشد و از همه مهم تر اینکه، با وجود رولرهای سرامیکی، محصولات در حال پخت بتوانند گرما را به شکل یکنواختی از کوره دریافت کنند.

. عدم تغییر شکل: رولرهای سرامیکی با توجه به طراحی خاص خود و ضریب انبساط حرارتی پایینی که دارند، هیچ تغییر شکلی نمی دهند و ترک هم نمی خورند. همه این خصوصیات، نقش مهمی در ارتقای کیفیت نهایی محصول دارد.

. برخورداری از اصطلاک بسیار پایین: رولرهای سرامیکی با برخورداری از اصطکاک بسیار پایین، ریسک سایش را کاهش می دهند. این عامل، نقش مهمی در کاهش انواع آسیب دیدگی محصول ایفا می کند.

. استحکام خمشی بالا: رولرهای سرامیکی بخاطر تحمل وزن محصولات، از استحکام خمشی بالایی برخوردار هستند.

. جذب کم آب: جذب کم آب در رولرهای سرامیکی باعث بهبود عملکرد آنها می شود.

در کنار این خصوصیات، رولرهای سرامیک از شوک پذیری عالی و مقاومت بالای شیمیایی نسبت به بخارات قلیایی هم برخوردار هستند. همه این خصوصیات در کنار هم باعث عملکرد عالی رولرهای سرامیکی در انواع کوره های صنعتی می شود.

نحوه نصب رولر سرامیکی

برای اینکه رولر سرامیکی حداکثر کارایی را داشته باشد و تمام خصوصیات خود را حفظ کند، باید به نحوه نصب آن بسیار توجه کرد. نکته بسیار مهم قبل از نصب رولر سرامیکی این است که حتما باید خشک باشد. برای خشک شدن رولر می توان از کوره استفاده کرد. در هنگام نصب باید هر دو سر رولر سرامیکی را با استفاده از شاخه های الیاف پلاستیکی، در داخل کوره بست.

نتیجه

رولر سرامیکی از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت به شمار می ایند. رولر سرامیکی انواع مختلفی دارد و با توجه به مواد اولیه ساخت آن، در صنایع مختلفی قابل استفاده است. رولر کوردیریا- مولایت، رولر سیلیس ذوب شده و رولر کوراندوم- مولایت، از جمله رولرهای سرامیکی پرمصرف در صنعت هستند. از رولر سرامیکی در صنعت تولید محصولات شیشه ای و سرامیکی و حتی کاشی استفاده می شود. مقاومت بالا، اصطلاک پایین و استحکام خمشی بالا، از جمله خصوصیات رولرهای سرامیکی هستند. نظر شما در مورد رولرهای سرامیکی چپیست؟ آیا نکته دیگری وجود دارد که بخواهید به مقاله اضافه کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.