معرفی رشته شنوایی‌سنجی؛ بازار کار و میزان درآمد

شنوایی‌شناسی یا شنوایی‌سنجی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است. افرادی که این رشته را انتخاب کرده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، می‌توانند در راستای برطرف کردن اختلالات شنوایی مختلف به افراد جامعه کمک کنند. آن‌ها نقش مهمی در معاینه، تشخیص، درمان و مدیریت این اختلالات در افرادی با سنین مختلف ایفا می‌کنند. در ادامه به معرفی رشته شنوایی سنجی پرداخته و جزئیات آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

معرفی رشته شنوايی شناسی

افرادی که به رشته شنوایی‌شناسی (audiology) علاقه‌مند هستند و قصد دارند در زمینه اجرای تست‌های شنوایی‌سنجی (audiometry) و سایر خدمات مربوط با سلامت شنوایی فعالیت کنند، باید در کنکور تجربی رتبه لازم برای قبولی را کسب کنند. آن دسته از داوطلبان که رتبه قبولی را کسب کردند، می‌توانند در دانشگاه آزاد یا دولتی تحصیل خود را آغاز کنند. از آنجایی‌که شنوایی‌شناسی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است، امکان اینکه افراد بدون کنکور و صرفا با سوابق تحصیلی سراغ آن بروند، وجود ندارد.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام ادیومتری روی لینک کلیک کنید.

این رشته شامل ۱۳۰ واحد درسی است و دریافت مدرک کارشناسی آن ۴ سال طول می‌کشد. علاقه‌مندان برای ادامه تحصیل می‌توانند در کنکور ارشد وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد اقدام کنند. همچنین، امکان تحصیل در رشته دکتری تخصصی شنوایی‌شناسی نیز برای علاقه‌مندان این حوزه وجود دارد.

افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند، می‌توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی، ارشد یا دکتری، کار خود را به عنوان یک شنوایی شناس آغاز کنند.

نگاهی به شغل شنوایی‌شناسی

شنوایی‌شناسان افرادی هستند که مشکلات مرتبط با گوش، از جمله اختلالات شنوایی و تعادل را شناسایی و ارزیابی می‌کنند و روش‌هایی کاربردی برای بهبود این اختلالات پیشنهاد می‌دهند.

برخی از وظایف یک شنوایی‌شناس عبارتند از:

  • تفسیر نتایج تست شنوایی سنج
  • ارائه برنامه‌های درمانی
  • همکاری با سایر متخصصان حوزه بهداشت و درمان
  • ارائه آموزش و مشاوره به بیماران در استفاده از وسایل کمک‌شنوایی
  • مشاوره در انتخاب سمعک و کاشت حلزون شنوایی
  • انجام تحقیقات برای افزایش دانش عمومی در مورد شنوایی و تعادل

بازار کار شنوایی‌سنجی

شنوایی‌شناسی یکی از مشاغل پرتقاضا در بازار کار است. با افزایش جمعیت و بالا رفتن سن امید به زندگی، تعداد افرادی که به خدمات شنوایی‌سنجی نیاز دارند، روز به روز بیشتر می‌شود. افرادی که در رشته شنوایی‌شناسی تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در بیمارستان، کلینیک شنوایی و… مشغول به کار شوند.

انجام تست‌های شنوایی‌سنجی و ارائه سایر خدمات مربوطه، ممکن است در موارد زیر تقاضای بالایی داشته باشد.

  • خدمت‌رسانی به سالمندان: با افزایش سن افراد جامعه، نیاز آن‌ها به متخصصان شنوایی‌سنجی بیشتر می‌شود.
  • چکاپ‌های اولیه برای نوزادان: با افزایش آگاهی جامعه نسبت به اهمیت بالای تشخیص اختلالات شنوایی در سنین کم، به افراد بیشتری برای ارائه خدمات در این زمینه نیاز است.

میزان درآمد شنوایی‌سنجی

شنوایی‌شناسان بطور میانگین حقوقی بین ۸ الی ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. البته توجه داشته باشید که میزان حقوق افرادی که در زمینه شنوایی‌شناسی فعالیت می‌کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهر محل اشتغال، میزان تجربه و سازمانی که یک فرد در آن فعالیت می‌کند، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر این مبلغ داشته باشند.

مزایای شغل شنوایی‌شناسی

شنوایی‌شناسی یکی از رشته‌های محبوب پیراپزشکی است. در ادامه چهار دلیل علاقه‌مندی افراد به کار کردن در این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ایجاد تأثیر مثبت بر زندگی مردم

شنوایی‌شناسان این توانایی را دارند که با تشخیص و درمان اختلالات شنوایی، تغییرات مثبتی در زندگی مردم جامعه ایجاد کنند. فردی که به عنوان یک شنوایی‌شناس فعالیت می‌کند، با بیمارانی از گروه‌های سنی مختلف، از نوزاد گرفته تا سالمند، مواجه می‌شود. توانایی تشخیص مشکلات شنوایی و تعیین برنامه‌های درمانی موثر، روی زندگی مراجعین او تأثیر زیادی خواهد داشت.

شنوایی‌شناسان از طریق افزایش توانایی‌های شنوایی و ارتباطی بیماران، به بهبود کیفیت زندگی و افزایش استقلال آن‌ها کمک می‌کنند. تأثیر شنوایی‌شناسان بر زندگی افراد غیرقابل اندازه‌گیری است. آن‌ها با انجام اقدامات لازم باعث می‌شوند یک کودک برای اولین بار صدای والدین خود را بشنود یا یک فرد سالمند بتواند به راحتی با عزیزانش ارتباط برقرار کند. احساس رضایت حاصل از نقش داشتن در چنین اتفاقاتی، یکی از مزایای اصلی شغل شنوایی‌شناسی است.

فرصت‌های شغلی متنوع

فرصت‌های شغلی متعددی پیش روی افرادی که در رشته شنوایی‌شناسی تحصیل کرده‌اند وجود دارد. شنوایی‌شناسان انعطاف‌پذیری لازم برای فعالیت در محیط‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌های خصوصی و مراکز تحقیقاتی را دارند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند روی جنبه‌های مختلف شنوایی‌شناسی، مانند سمعک و ابزارهای کمک شنوایی، اختلالات تعادل یا کاشت حلزون تمرکز کنند.

علاوه بر این، شنوایی‌شناسان می‌توانند با گروه‌های سنی مختلف، نوزاد، کودک یا حتی سالمند، کار کنند. آن‌ها همچنین ممکن است به افرادی که با مشکلات شنوایی و تعادل ناشی از عوامل مختلف مانند ژنتیک، ضربه یا قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مواجه شده‌اند، کمک کنند.

رشد حرفه‌ای و شخصی

شنوایی‌شناسان به عنوان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی موظف به یادگیری مستمر هستند. آن‌ها باید همواره از آخرین تحقیقات و پیشرفت‌ها در زمینه تخصص خود مطلع باشند. یادگیری و افزایش اطلاعات می‌تواند از طریق شرکت در کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آنلاین صورت بگیرد.

علاوه بر این، شنوایی‌شناسان این فرصت را دارند که روی حوزه‌های تخصصی مختلف مانند کاشت حلزون تمرکز کرده و دوره‌ها و کنفرانس‌های مرتبط با این حوزه‌ها را دنبال کنند. داشتن تخصص در حوزه‌های مرتبط با شنوایی‌شناسی، راه پیشرفت شغلی را برای آن‌ها هموار می‌کند.

فراتر از توسعه حرفه‌ای، شنوایی‌شناسی راه‌هایی برای رشد شخصی، به ویژه در تقویت مهارت‌های ارتباطی و همدلی، ارائه می‌دهد. کار با بیماران و خانواده‌های آن‌ها مستلزم داشتن توانایی‌های ارتباطی قوی و ظرفیت همدلی و مهربانی است. مهارت‌های بین فردی پرورش یافته در شنوایی‌شناسی می‌توانند پیامدهای مثبتی برای سایر جنبه‌های زندگی از جمله روابط شخصی و مشارکت اجتماعی داشته باشند.

امنیت و ثبات شغلی

افراد فعال در زمینه شنوایی‌شناسی از امنیت و ثبات شغلی خوبی برخوردار هستند. این شغل را می‌توان یکی از مشاغل رو به رشد دانست که با گذشت زمان، افزایش جمعیت و بالاتر رفتن آگاهی عمومی نسبت به سلامت شنوایی، تقاضای بازار کار نسبت به آن بیشتر می‌شود. همچنین، شنوایی‌شناس‌ها فرصت خوبی برای رشد حرفه‌ای دارند و با افزایش تجربه و سابقه کار خود، می‌توانند در موقعیت‌های مدیریتی مختلف مانند مدیریت کلینیک شنوایی‌شناسی فعالیت کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله با شغل و رشته شنوایی‌شناسی آشنا شدیم و بازار کار و میزان درآمد آن را مورد بررسی قرار دادیم. شنوایی‌شناسی یکی از مشاغل مرتبط با حوزه پیراپزشکی است که به اختلالات شنوایی و مشکلات مربوط به گوش می‌پردازد. افراد برای تحصیل در این رشته باید در کنکور شرکت کنند و پس از پشت سر گذاشتن دوره تحصیل، در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز مشغول به کار شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.