علت کار نکردن بلندگو (اسپیکر) گوشی چیست؟

قطع شدن صدای اسپیکر گوشی سامسونگ یا هر گوشی دیگری نظیر گوشی‌های شیائومی و آیفون یکی از مشکلات رایج گوشی‌های هوشمند است. در این شرایط ممکن است به طور کلی هیچ صدایی از گوشی خارج نشود. برای مثال در بعضی موارد پس از پلی یا پخش کردن موزیک، هیچ صدایی خارج نمی‌شود. در بعضی موارد هم ممکن است کاربران در هنگام مکالمه و تماس تلفنی هیچ صدایی دریافت نکنند. هر دوی این مشکلات می‌توانند از خرابی اسپیکر گوشی نشأت بگیرند، در حالی که گاهی به کل مشکل از قسمت دیگری است. در نتیجه برای اطلاع از جزئیات علت کار نکردن بلندگوی گوشی با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

7 علت کار نکردن بلندگو گوشی

دلایل مختلفی موجب کار نکردن بلندگو گوشی می‌شوند و بالطبع کاربران را نگران کنند. مجموعاً در این شرایط نیازی به نگرانی نیست؛ چراکه در اغلب موارد مشکل توسط خود کاربر یا با کمک گرفتن از یک متخصص در زمینه تعمیرات موبایل برطرف می‌شود. اما پیش از هر چیزی باید دید که ایراد از چیست و به عبارتی علت کار نکردن بلندگو گوشی چیست؟ بر اساس نظر متخصصین تعمیر گوشی می‌توان ۷ مورد را دلیل این مشکل دانست.

تغییر تنظیمات صدا

همان‌طور که اشاره کردیم، همیشه هم عدم کار کردن اسپیکر گوشی به معنای خرابی آن نیست. در بعضی موارد یک دستکاری ساده تنظیمات گوشی می‌تواند بسیاری از چیزها را تغییر دهد و بلندگو یکی از آن‌ها است. در نتیجه ممکن است دلیل کار نکردن بلندگو گوشی به‌سادگی تغییر تنظیمات صدا باشد. در نتیجه باید صدای گوشی را توسط دکمه‌ها افزایش دهید.

همچنین بهتر است این کار را از طریق تنظیمات گوشی هم امتحان کنید؛ چراکه احتمال وجود مشکل در دکمه‌های صدا هم وجود دارد. برای انجام این کار باید به قسمت تنظیمات بروید و گزینه Sound & Vibration را انتخاب کنید. از این قسمت صدای تماس و رسانه را افزایش دهید. البته این تنظیمات وابسته به مدل گوشی متفاوت است.

کثیف شدن بلندگوی گوشی

اگر صدای بلندگوی گوشی شما گاهی کار می‌کند و گاهی قطع می‌شود، احتمال کثیف بودن اسپیکر وجود دارد. حتی اگر صدا و موزیک را تنها از طریق هندزفری می‌توانید بشنوید، احتمال کثیفی اسپیکر بیشتر است. البته نباید این کار را توسط روش‌هایی همچون فوت کردن در داخل اسپیکر انجام دهید. این کار تنها باعث بدتر شدن مشکل و نفوذ آلودگی به سایر قطعات داخلی می‌شود. در نتیجه بهتر است از یک مسواک نرم و تمیز کمک بگیرید.

ضربه خوردن گوشی

آیا به تازگی گوشی شما ضربه خورده یا از دستتان افتاده است؟ اگر پاسخ مثبت است، به احتمال زیاد علت کار نکردن بلندگو گوشی همین مسئله است. افتادن گوشی اتفاقی است که برای همه افراد می‌افتد و در بسیاری از مواقع به دلیل محافظت شدن توسط قاب آسیبی نمی‌بیند. اما همیشه این طور نیست و احتمال خراب شدن اسپیکر گوشی به دلیل آسیب دیدن آی سی صدا و سایر قطعات وجود دارد.

آب خوردن اسپیکر گوشی

خالی شدن لیوان یا پارچ آب دقیقاً در نقطه‌ای که گوشی را قرار داده‌ایم، اتفاق ناخوشایندی است که برای بسیاری از ما رخ داده است. در این وضعیت احتمال وارد شدن آب به اسپیکر و حتی سایر قطعات مربوط به بلندگو وجود دارد. به همین دلیل متخصصین تأکید دارند که در صورت آب خوردگی گوشی حتماً اقدامات لازم را برای جلوگیری از خراب شدن قطعات انجام دهید. متأسفانه در شرایط آب خوردن اسپیکر گوشی و آی سی صدای آن هیچ راهی جز تعمیر یا تعویض قطعه وجود ندارد.

بروز مشکلات نرم افزاری

در صورتی که چند روز اخیر اتفاقات مذکور برای گوشی شما رخ نداده است و به عبارتی احتمال کمی در خصوص سخت افزاری بودن مشکل وجود دارد، به احتمال زیاد علت کار نکردن اسپیکر گوشی شما مشکلات نرم افزاری است. در این شرایط باید اپلیکیشن‌ها و گوشی را به‌روزرسانی کنید تا مشکل رفع شود.

سوختن آی سی صدا

برای بسیاری از کاربران دلیل کار نکردن بلندگو گوشی وجود مشکل در آی سی صدا و سوختن آن است. این قطعه مهمترین نقش را در عملکرد و کارایی اسپیکر دارد و در صورت معیوب شدن بلندگوی گوشی کار نخواهد کرد. دلایل مختلفی موجب سوختن آی سی صدا می‌شوند و وارد شدن آب، ضربه دیدن و نوسانات برق توسط شارژر از دلایل اصلی به حساب می‌آیند. در این شرایط راهی جز کمک گرفتن از افراد متخصص برای تعمیر وجود ندارد.

قرار گرفتن گوشی روی حالت بی‌صدا

ممکن است به صورت سهوی گوشی خود را بر روی حالت بی‌صدا قرار داده باشید و متوجه آن نشده باشید. برای بررسی این مسئله باید از طریق تنظیمات گوشی اقدام کنید و تمامی موارد مربوط به اسپیکر را مورد بررسی قرار دهید.

روش‌های رفع ایراد کار نکردن اسپیکر گوشی

علت کار نکردن بلندگو (اسپیکر) گوشی چیست؟

حال که با اصلی‌ترین دلایل کار نکردن بلندگو گوشی آشنا شدید و به روش‌های برطرف کردن بعضی از آن‌ها پی بردید، نوبت به بررسی دقیق روش‌های رفع ایراد کار نکردن اسپیکر گوشی می‌رسد. از این رو در این قسمت ۵ راه ساده اما کاربردی را بررسی می‌کنیم.

راه‌اندازی مجدد گوشی

به طور معمول در زمان مواجهه با هر مشکل گوشی نظیر مشکل کار نکردن بلندگو، اولین راه‌حل ری‌استارت یا راه‌اندازی مجدد گوشی هوشمند است. در نتیجه به‌عنوان اولین اقدام برای رفع این مشکل باید گوشی خود را مجدّداً راه‌اندازی کرده و سپس وضعیت صدای آن را بررسی کنید. در واقع این کار به معنای بستن کامل تمامی برنامه‌های فعال در پس‌زمینه گوشی و راه‌اندازی مجدد است. در صورت عدم رفع مشکل با این روش، مراحل بعدی را امتحان کنید.

خارج کردن قاب گوشی

شاید عجیب به نظر برسد اما گاهی مشکلات موبایل از وجود قاب غیراستاندارد و نامناسب نشأت می‌گیرد و کار نکردن بلندگو گوشی هم یکی از آن‌ها است. در این شرایط احتمال فشار وارد کردن قاب به دکمه‌های صدا وجود دارد و ممکن است با خارج کردن آن موجب رفع مشکل شوید. به‌ویژه اگر در بعضی شرایط بلندگو کار می‌کند و گاهی قطع می‌شود یا حتی متوجه کم و زیاد شدن ناگهانی صدای گوشی می‌شوید، باید از این طریق اقدام کنید.

غیرفعال کردن Do Not Disturb

بسیاری از افراد از وجود گزینه مزاحم نشوید یاDo not disturb  و مزایای آن در گوشی خود مطلع نیستند. این گزینه برای قطع کردن صدای گوشی و بستن تمامی نوتیفیکیشن‌ها در زمانی است که قصد خوابیدن یا تمرکز کردن دارید. در صورتی که اتفاقی آن را فعال کرده باشید، با غیرفعال‌سازی می‌توانید مشکل بلندگو را به‌سادگی برطرف کنید.

بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه

اگر تمامی روش‌های مذکور را در خصوص روش‌های رفع ایراد کار نکردن اسپیکر گوشی امتحان کردید و نتیجه‌ای نگرفتید، می‌توانید ریست کردن یا همان بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه را امتحان کنید. انجام این کار به معنای پاک کردن تمامی اطلاعات، تنظیمات، اپلیکشن‌ها و فایل‌های موجود در گوشی است. به همین دلیل اگر علاقه‌ای به پاک کردن اطلاعات گوشی خود ندارید یا امکان تهیه کردن نسخه پشتیبان از آن‌ها برای شما وجود ندارد، بهتر است این روش را امتحان نکنید.

کمک گرفتن از متخصصین

در نهایت توجه داشته باشید که کمک گرفتن از تعمیرکاران و متخصصین رفع مشکلات گوشی بهترین اقدام در هنگام مواجهه با هر ایراد تلفن همراه است. گاهی اقدامات غیرتخصصی می‌توانند موجب بدتر شدن مشکل شوند، در حالی که متخصص با بررسی کامل و عیب‌یابی دقیق می‌تواند ایراد را در زمان کمتر و به‌شکل بهتری برطرف کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای رفع کار نکردن بلندگو گوشی هم از این طریق اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.