پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری پزشکی است که پزشک به واسطه آن می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی از درون بدن بیمار به دست آورد. اما پیشرفته ترین دستگاه های سونوگرافی کدام‌ها هستند؟ آیا کیفیت تصویر این دستگاه‌ها با دستگاه‌های اولتراسوند دیگر متفاوت است؟ در ادامه قصد داریم درباره بهترین دستگاه‌های اولتراسوند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی چیست؟

دستگاه‌های سونوگرافی را به دو گروه دستگاه‌های مبله و هندهلد تقسیم می‌کنند. در واقع می‌توان گفت دستگاه‌های نوع دوم پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی محسوب می شوند. در ادامه چند مدل از بروزترین مدل‌های این دستگاه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی در حال حاضر دستگاه‌های اولتراسوند هندهلد هستند که دارای مزایای فراوانی بوده و انجام معاینات را برای پزشک راحت‌تر کرده‌اند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به راحتی می‌توان آن‌ها را حمل کرد.
  • کیفیت تصاویر آن‌ها به اندازه دستگاه‌های مبله سونوگرافی، بالا است.
  • فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.
  • نسبت به مزایای فراوانشان قیمت تمام شده مناسبی دارند.
  • بعضی از مدل‌های پیشرفته‌تر آن‌ها وایرلس بوده و به بیشتر گوشی‌ها، تبلت‌ها و ویندوزها متصل می‌شوند.

پیشرفته ترین مدل های دستگاه سونوگرافی

  • دستگاه سونوگرافی سونو استار (sonostar)

این دستگاه سونوگرافی، جزء سبک‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار است. زمانی که به یک مبدل خطی نیاز می باشد، این مدل جزء بهترین انتخاب‌ها است.

این دستگاه سونوگرافی، قابل حمل است و به انواع گوشی‌های موبایل، تبلت و رایانه به صورت وایرلس متصل شده تا اطلاعات مورد نظر پزشک را از بدن بیمار به این دستگاه‌ها مخابره کند. اپلیکیشن مورد نیاز دستگاه سونواستار رایگان بوده و به راحتی برروی هر سیستم عاملی نصب می‌شود.

  • دستگاه سونوگرافی  Clarius

اگرچه این دستگاه سونوگرافی هندهلد دارای قیمت نسبتاً بالایی است، اما مزایای آن، قیمت نسبتاً بالای آن را پوشش می‌دهد. این دستگاه به عنوان  پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی موجود در بازار، دارای کیفیت تصویر بسیار بالایی است که همین موضوع سبب محبوبیت آن شده است.

امواج این دستگاه دارای قدرت نفوذ 4 تا 40 سانتی‌متری هستند. البته لازم به ذکر است اپلیکیشن مورد استفادۀ این دستگاه رایگان نبوده و نیاز است که آن را خریداری کنید.

  • دستگاه سونوگرافی فیلیپس ( (Philips

این دستگاه سونوگرافی جیبی اولین بار در سال 2014 وارد بازار شد و از آن زمان تا به امروز، محبویبت خود را حفظ کرده است. از این دستگاه معمولاً برای تشخیص بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های زنان استفاده می‌شود. این دستگاه دارای 4 پروب فعال است و به راحتی می‌توان آن را حمل کرد. حداکثر نفوذ امواج این دستگاه چیزی بین 2 تا 30 سانتی‌متر است.

  • دستگاه سونوگرافی Butterfly

یک شرکت آمریکایی به تولید این دستگاه‌های اولتراسوند جیبی مشغول است. دستگاه‌های این برند همگی دارای سیم هستند و وزنی حدود 400 گرم دارند. عمر باتری این دستگاه بسیار بالا بوده و تصاویری که ارائه می‌دهد بسیار باکیفیت است.

اپلیکیشن این دستگاه نیز رایگان نبوده و باید خریداری شود. این مدل سونوگرافی به راحتی به گوشی موبایل پزشک متصل شده تا بتواند بیماران خود را معاینه کند.

  • دستگاه جی ای(GE)

این دستگاه ساخت یک کمپانی آمریکایی است که اولین بار در سال 1994 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 2009 دستگاه اولتراسوند جیبی خود را به بازار عرضه کرد.

دستگاه جی ای وایرلس نبوده و از طریق سیم مخصوص خود تنها به مانیتور مخصوص خود متصل می‌شود. بنابراین نمی‌توان برای استفاده آن از هر مانیتوری استفاده کرد. از این دستگاه بیشتر برای تشخیص بیمای‌های زنان و انجام سونوگرافی‌های بارداری استفاده می‌شود.

دستگاه های سونوگرافی مبله

این دستگاه‌ها معمولاً در بیمارستان‌ها و مراکز تصویربرداری پزشکی یافت می‌شوند. دستگاه‌های سونوگرافی مبله معمولاً فضای بزرگی را اشغال می‌کنند، اما کیفیت تصاویری که ارائه می‌دهند بالا است. اساس کار تمامی این دستگاه‌ها یکسان بوده و همه آن‌ها برای ایجاد تصاویر از امواج فراصوت استفاده می‌شوند.

این امواج از طریق پروب معاینه وارد بدن بیمار شده و پس از برخورد به اندام مورد نظر، مجدد وارد پروب شده و توسط دستگاه پردازش می‌شود تا تصاویر برروی مانیتور دستگاه نمایان شود. در ادامه تعدادی از این دستگاه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

1. دستگاه سونوگرافی سامسونگ مدیسون  (Samsung Medison)

این دستگاه سونوگرافی یک انتخاب مناسب برای مراکز تصویربرداری و بیمارستان‌ها به حساب می‌آید، زیرا فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. علت این موضوع هم طراحی خاص آن است. در واقع این دستگاه طوری طراحی شده است که کم‌ترین فضا را اشغال کرده و بهترین تصاویر را ایجاد کند.

توانایی این دستگاه در پردازش اطلاعات و ارائه تصاویر باکیفیت بسیار بالا است؛ بنابراین برای تشخیص انواع بیماری‌ها یک انتخاب مطلوب به حساب می‌آید. اپلیکیشن مخصوص این دستگاه قادر است بعد از ارزیابی نیز تصاویر را اندازه‌گیری و پردازش کند و اطلاعت مورد نیاز سونوگرافیست را در اختیارش قرار دهد.

2. دستگاه سونوگرافی Acuson Redwood Machine

این دستگاه برای سونوگرافی‌های مرتبط با قلب و عروق بزرگسالان و کودکان یک انتخاب ایده‌آل به حساب می‌آید. سونوگرافیست می‌تواند بی‌درنگ وجود هر عارضه‌ای را به کمک این دستگاه تشخیص داده و در قالب یک گزارش در اختیار پزشک متخصص قرار دهد. زیرا کیفیت تصاویر این دستگاه به شدت بالا بوده و می‌تواند اطلاعات دقیقی را در اختیار سونوگرافیست قرار دهد.

آلودگی صوتی این دستگاه به شدت پایین است، تقریباً می‌توان گفت این دستگاه هنگام تصویربرداری هیچ صدایی از خود ایجاد نکرده و گوش سونوگرافیست و بیمار را آزرده نمی‌کند.

3. دستگاه سنوگرافی  GE Logiq E9 2.0 / GE Logiq E9 R6

دستگاه 0GE Logiq E9 2. که با نام  GE Logiq E9 R6نیز شناخته می‌شود، به طور چشم‌گیری فروش بازار را به خود اختصاص داده است. این دستگاه یک انتخاب بسیار مناسب و به صرفه برای مراکز تصویربرداری است.

این دستگاه به دلیل قیمت مناسب خود، در حال حاضر فروش فوق‌العاده‌ای بین دستگاه‌های سونوگرافی مختلف دارد. قیمت مناسب و کیفیت تصویر بالا باعث شده است محبوبیت این دستگاه بسیار بالا برود و به انتخاب اول بسیاری از بیمارستان‌ها تبدیل شود.

4. دستگاه سونوگرافی مایندری (Mindray)

یکی از بهترین برندهای دستگاه سونوگرافی، برند مایندری است که توانسته دستگاه اولتراسوندی با خاصیت داپلر رنگی تولید کند. طراحی خاص این دستگاه، امکان این را برای سونوگرافیست مهیا کرده است تا کوچک‌ترین عارضه موجود در بدن افراد را تشخیص دهد.

این دستگاه دارای 4 پروب بوده که به وسیله آن‌ها می‌توان بخش‌های مختلف بدن مانند شکم، عضلات، دستگاه تولید مثل زنان، اعضای داخلی بدن نوزادان و … را معاینه کرد. دستگاه مایندری دارای 64 کانال پردازنده قوی است که می‌توانند تصاویری باکیفیت بسیار بالا برروی مانیتور ایجاد کنند.

کلام پایانی

پیشرفته ترین دستگاه سونوگرافی را باید باتوجه به نوع آن مشخص کرد، اما در حال حاضر دستگاه‌های هندهلد به دلیل ابعاد کوچک و قابلیت وایرلس بودن، پیشرفته‌تر از دستگاه‌های مبله به حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها قابل حمل بوده و تصاویر باکیفیتی را ایجاد می‌کنند.

اغلب این دستگاه‌ها به انواع گوشی‌ها، تبلت و ویندوزها متصل می‌شوند و از آنها به عنوان مانیتور استفاده می‌کنند. شرکت ایده گستر قدرت یکی از واردکنندگان این دستگاه‌ها به ایران به حساب می‌آید که محصولات بسیار باکیفیتی را ارائه می‌کند و حتی آموزش های لازم برای کار با آن را هم به شما می دهد. اگر پزشکی هستید که به فکر رشد در روش های تشخیص و درمان بیماری ها هستید، می توانید با تهیه دستگاه های هندهلد به این هدف برسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.