سقف انتقال وجه شبا ایران به نقل ایران تحلیل

سقف انتقال وجه (یا سقف انتقال پول) با استفاده از شماره شبا (International Bank Account Number) در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. شماره شبا یک شماره حساب بانکی بین‌المللی است که برای انتقال وجه بین بانک‌ها در کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها استفاده می‌شود.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

انتقال وجه با روش شبا چگونه است؟

شماره شبا مخفف “شماره حساب بانکی ایرانیان” است، یک استاندارد بین‌المللی است که برای انتقال وجه بین بانکی و بین‌المللی به‌کار می‌رود. این شناسه به‌منظور یکسان‌سازی شماره حساب‌های بانکی در سطح بین‌المللی و تسهیل در تبادلات بین بانکی طراحی شده است. با دریافت یک شماره حساب از بانک خود، این شناسه منحصر به‌فرد ۲۴ رقمی را در اختیار دارید. همچنین، برخی از بانک‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که شماره شبا را با استفاده از شماره کارت نیز دریافت کنید. به تازگی، برخی از بانک‌ها شماره شبا را روی کارت‌های بانکی چاپ می‌کنند.

بعد از دریافت شماره شبا، می‌توانید از آن برای انجام اقدامات مختلف استفاده کنید. به‌طور کلی، دو روش برای انتقال وجه با استفاده از شماره شبا وجود دارد:

انتقال وجه سامانه پایا:

سامانه پایاپای الکترونیک برای مبادلات خرد بین بانکی و با تعداد انبوه به‌کار می‌رود. در این سامانه، پول از یک حساب در یک بانک به حسابی در بانک دیگر به‌صورت الکترونیکی حواله می‌شود. این سامانه مناسب برای انتقال دسته‌ای پول، مانند پرداخت حقوق و مستمری، اقساط وام، پرداخت سود سهام و پرداخت‌های دوره‌ای است. اما انتقال با این سامانه ممکن است زمان‌بر باشد و تا ۱۲ ساعت طول بکشد.

ثبت حواله پایا به سه طریق انجام می‌شود:
– از طریق شعبه بانک با سقف انتقال وجه شبا حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان.
– از طریق اینترنت بانک با سقف حواله پایا حداکثر ۱۵ میلیون تومان، و مجموع مبالغ انتقال وجه در هر روز نباید بیش از ۶۰ میلیون تومان باشد.
– از طریق موبایل بانک با سقف انتقال وجه حداکثر ۱۵ میلیون تومان.

ساعات انتقال وجه سامانه پایا

ساعات انتقال وجه در سامانه پایا، نظیر انتقال وجه کارت به کارت، آنی و لحظه‌ای نیست و به ساعات خاصی محدود شده است که برای پرداخت و دریافت وجه در نظر گرفته می‌شود. به‌طور کلی باید توجه داشت که اگر حواله مورد نظر در این سیستم در طول روز و تا قبل از پایان ساعات کاری بانک‌ها صادر شود، همان روز به حساب مقصد واریز می‌شود. اما اگر حواله در روز تعطیل یا بعد از اتمام ساعات کاری صادر شود، اولین وقت اداری روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مقصد واریز خواهد شد.

ساعات انتقال وجه در سامانه پایا شامل چند چرخه است:

۱. چرخه اول: ساعت ۳:۴۵ جهت تسویه تراکنش‌های شاپرکی و غیرشاپرکی.
۲. چرخه دوم: حوالی ساعت ۱۰:۴۵.
۳. چرخه سوم: حوالی ساعت ۱۳:۴۵.
۴. چرخه چهارم: حوالی ساعت ۱۸:۴۵ (این چرخه از سال ۱۴۰۰ اضافه شده است).

نکته ۱: شروع چرخه انتقال وجه پایا (شاپرکی) در روزهای تعطیل رسمی حدود ساعت ۱۳:۴۵ است، اما وجه منتقل شده در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مورد نظر واریز می‌شود. همچنین، انتقال وجه پایا در روز پنج‌شنبه فقط تا ساعت ۱۳:۴۵ امکان‌پذیر است.

سقف انتقال وجه سامانه پایا

حداکثر سقف انتقال وجه در سامانه پایا در گذشته ۱۵ میلیون تومان بود، اما با ابلاغ بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰، این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. در حال حاضر، شما هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین می‌توانید تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از طریق سامانه پایا انتقال وجه داشته باشید.

استفاده از سامانه پایا وقتی که تعداد انتقال وجه‌های شما زیاد و مبلغ هرکدام کم است، بسیار مفید و کارآمد است؛ زیرا علاوه بر راحتی انتقال، کارمزد نسبتاً پایینی از حساب شما کسر خواهد شد. مانند بسیاری از خدمات بانکی دیگر، انتقال وجه در سامانه پایا نیز مشمول کارمزد است. در بخش بعدی، در مورد میزان این کارمزد توضیح داده خواهد شد.

انتقال وجه با روش ساتنا چگونه است؟

ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی) برای انجام پرداخت‌های حجیم و حواله‌های فوری از یک حساب به حساب دیگر استفاده می‌شود. این تراکنش به صورت فوری و انفرادی اجرا می‌شود و در واقع به عنوان جایگزین چک‌های مسافرتی و چک‌های رمزدار بین بانکی عمل می‌کند.

برخلاف سامانه پایا که حداقل مبلغ انتقالی محدودیتی ندارد، حواله‌های ساتنا باید حداقل ۵۰ میلیون تومان باشد. بنابراین، ساتنا تنها برای پرداخت‌های حجیم و تجاری مناسب است و تنها در ساعات کاری بانکی قابل انجام است.

ثبت حواله ساتنا از دو طریق انجام می‌شود:

– شعبه بانک: در این حالت، سقف انتقال وجه محدودیتی ندارد.
– اینترنت بانک: با استفاده از این روش، سقف انتقال وجه با رمز ثابت ۱۰۰ میلیون تومان و با استفاده از دستگاه رمزساز (توکن) ۲۰۰ میلیون تومان است.

با توجه به یکتایی شماره شبا، احتمال وجود اشتباه در آن کاهش یافته و خطای واریزی به حداقل ممکن می‌رسد.

شرایط انتقال پول در روش ساتنا

انتقال وجه از طریق سامانه ساتنا با استفاده از شماره شبا انجام می‌شود، بنابراین باید شماره شبا مربوط به حساب مقصد را دریافت کنید. این سامانه دارای شرایط و محدودیت‌هایی است که مشتریان بانک‌های ایرانی باید به آن توجه کنند. در این روش انتقال وجه، لازم است به موارد زیر توجه فرمایید:

۱. شماره حساب و شماره کارت:
سامانه ساتنا نیازی به شماره حساب با شماره کارت ندارد. تنها اطلاعات مورد نیاز، شماره شبا مربوط به حساب مقصد است.

۲. روش اجرای تراکنش:
برای استفاده از این سامانه، نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا استفاده از دستگاه عابر بانک نیست؛ چراکه تمامی مراحل انتقال به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

۳. سقف انتقال در روش ساتنا:
سقف انتقال وجه با استفاده از سامانه ساتنا در محدوده ۵۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان قرار دارد.

۴. محدودیت زمانی:
برای انتقال وجه از طریق این سامانه، از ساعت ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ دقیقه ظهر فرصت دارید. همچنین، از شنبه تا پنجشنبه هر هفته، امکان واریز آنی در طول نیم ساعت وجود دارد.

۵. کارمزد:
کارمزد انتقال وجه با سامانه ساتنا نسبت به روش کارت به کارت بسیار کمتر است. تنها دو صدم درصد از مبلغ هر تراکنش و تا میزان ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.