حسابداری تعهدی چیست؟ راهنمای مبتدیان برای سال 2023

حسابداری تعهدی روش حسابداری است که درآمد را در دوره ای که در آن به دست آمده و قابل تحقق است، شناسایی می کند، اما نه لزوماً زمانی که وجه نقد واقعی دریافت می شود. به طور مشابه، هزینه‌ها در دوره‌ای شناسایی می‌شوند که درآمد مربوط به آن شناسایی می‌شود تا زمانی که وجه نقد مربوطه پرداخت می‌شود. برای انجام حسابداری تعهدی شما نیاز به نرم افزار حسابداری دارید که پیشنهاد ما به شما نرم افزار حسابداری هلو ، پارسیان و نرم افزار حسابداری سپیدار می باشد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

روش تعهدی حسابداری مبتنی بر اصل تطبیق است، که بیان می‌کند تمام درآمدها و هزینه‌ها باید در یک دوره گزارش شوند و برای تعیین سود و زیان دوره، “تطابق داده شد”. اغلب با حسابداری نقدی مقایسه می شود.

 حسابداری تعهدی در مقابل حسابداری نقدی

در حالی که حسابداری تعهدی پرکاربردترین روش حسابداری است، برخی از کسب و کارها ترجیح می دهند از حسابداری بر مبنای نقدی استفاده کنند. حسابداری نقدی یک روش حسابداری است که در آن درآمد فقط هنگام دریافت وجه نقد ثبت می شود و هزینه ها پس از پرداخت های نقدی ثبت می شود. با استفاده از نرم افزار سپیدار سیستم به راحتی مسائل حسابداری خود را ثبت و مدیریت کنید.

تفاوت اصلی بین حسابداری تعهدی و نقدی زمانی است که معاملات ثبت می شوند. حسابداری تعهدی درآمد و هزینه ها را به محض انجام معاملات شناسایی می کند، در حالی که حسابداری نقدی این معاملات را تا زمانی که پول تغییر نکند شناسایی نمی کند.

حسابداری نقدی ساده‌تر از این دو روش است، زیرا سازمان‌ها فقط باید معاملات را هنگام مبادله وجه نقد ثبت کنند. با این حال، برای اکثر شرکت ها، این روش دیدگاه دقیقی از سلامت مالی ارائه نمی دهد.

مزایای حسابداری تعهدی

اگرچه این پیچیده‌تر از دو روش اصلی حسابداری است، اما حسابداری تعهدی برای اکثر سازمان‌ها روش استاندارد حسابداری در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از حسابداری تعهدی، شرکت ها به جریان های نقدی جاری و مورد انتظار نگاه می کنند که تصویر دقیق تری از سلامت مالی آنها ارائه می دهد.

حسابداری تعهدی مفید است زیرا تراکنش های تجاری زیربنایی را نشان می دهد، نه فقط معاملاتی را که دارای پول نقد هستند. اکثر تراکنش‌های یک شرکت ساده هستند و پرداخت در زمان معامله انجام می‌شود. سایر تراکنش‌های پیچیده‌تر شامل خرید و فروش اعتباری است که شرکت را ملزم می‌کند پولی را که در تاریخ آینده باید بپردازد یا دریافت کند، حساب کند.

حتی پیچیده تر تراکنش هایی هستند که نیاز به پرداخت برای کالا یا خدمات یا دریافت پول از مشتریان از قبل دارند. زمان شناسایی درآمدها و هزینه های مربوط به این معاملات پیچیده تر می تواند تأثیر عمده ای بر عملکرد مالی درک شده یک شرکت داشته باشد.

معایب حسابداری تعهدی

در حالی که نقاط قوت حسابداری تعهدی در نشان دادن دقیق سودآوری کسب و کار و نشان دادن درآمدها و هزینه های بلندمدت نهفته است، دارای چند اشکال نیز می باشد.

در اینجا برخی از مشکلات حسابداری تعهدی آورده شده است:

  • در ردیابی جریان های نقدی ضعیف عمل می کند: از آنجایی که حساب بانکی شما ممکن است موجودی کمتری نشان دهد اگر مشتریان آنچه را که به شما بدهی دارند، پرداخت نکرده باشند.
  • به منابع حسابداری و کارکنان بیشتری نیاز دارد: از آنجایی که برای پوشش صورتحساب‌های خود باید گردش پول نقد را به طور جداگانه پیگیری کنید که اجرای آن پیچیده‌تر و گران‌تر است.

با توجه به پیچیدگی بیشتر و کاغذبازی مورد نیاز تحت روش تعهدی حسابداری، صاحبان مشاغل کوچک – به ویژه در هنگام شروع کسب و کار- تمایل دارند به آن به عنوان یک گزینه کمتر ایده آل نسبت به روش حسابداری نقدی نگاه کنید.

این نوشته ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • اقلام تعهدی: درآمد و هزینه‌هایی که هنوز دریافت نکرده‌اید یا پرداخت نکرده‌اید، اما قبلاً کالا یا خدماتی را ارائه کرده‌اید.
  • تعویق ها: درآمد و هزینه هایی که قبل از ارائه یا دریافت کالاها و خدمات دریافت کرده یا پرداخت کرده اید.

بیایید نگاهی به این نوع ورودی های تعدیل و نحوه استفاده از آنها در حسابداری تعهدی بیندازیم.

انواع اقلام تعهدی

درآمدهایی که شرکت هنوز برای آن پرداختی دریافت نکرده و هزینه هایی که شرکت ها هنوز پرداخت نکرده اند، اقلام تعهدی نامیده می شوند. در اینجا چهار نوع اقلام تعهدی که معمولاً هنگام پیروی از روش حسابداری تعهدی در ترازنامه ثبت می‌شوند، آورده شده است.

1. درآمد معوق

وقتی شرکتی قبل از تحویل کالا یا ارائه خدمات وجه نقد دریافت می کند، حسابی به نام معوق درآمد، که به عنوان درآمد غیرقابل کسب نیز شناخته می شود. این حساب یک بدهی است زیرا شرکت موظف به تحویل کالا یا ارائه خدمات در آینده است.

2. درآمد تعهدی

درآمد انباشته زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت کالایی را تحویل داده یا خدماتی ارائه کرده است اما هنوز مبلغی را دریافت نکرده است. این حساب‌ها اغلب در موارد پروژه‌های بلندمدت، نقاط عطف و وام‌ها دیده می‌شوند.

شرکت آریا تراز فرداد با انجام کلیه خدمات حسابداری شما و فروش نرم افزار سپیدار در اصفهان به شما بهترین دوره های آموزشی را ارائه میکند.

3. هزینه های پیش پرداخت

زمانی که شرکتی برای کالایی قبل از دریافت آن یا برای خدماتی قبل از ارائه آن پول نقد پرداخت می کند، حسابی به نام هزینه پیش پرداخت.

4. هزینه های تعهدی

هزینه های تعهدی، که به عنوان بدهی های تعهدی نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که شرکت هزینه ای را متحمل شود که هنوز برای آن صورتحساب دریافت نشده است. در اصل، شرکت کالا یا خدماتی را دریافت کرده است که در آینده هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. در ضمن، هزینه یک بدهی تعهدی است.

فرض کنید یک شرکت برای انجام تجارت در طول ماه ژانویه به یک ابزار مانند اتصال به اینترنت متکی است. این در حالی است که هزینه این تسهیلات را به صورت سه ماهه پرداخت می کند و تا پایان اسفند ماه قبض آن را دریافت نمی کند. حتی اگر تا ماه مارس نمی تواند هزینه آن را بپردازد، این شرکت هنوز هم هزینه تمام ماه ژانویه را متحمل می شود. هزینه مورد انتظار اینترنت برای ماه باید به عنوان هزینه تعهدی در پایان ژانویه ثبت شود.

نحوه عملکرد حسابداری تعهدی برای ورودی های تعدیلی مختلف

هنگام استفاده از حسابداری تعهدی، ورودی های تعدیلی مختلفی برای اضافه کردن به ترازنامه وصورت درآمد خواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.