آشنایی با سوغاتی ها و خوراکی های معروف بیرجند

بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی بیرجند شامل باغ اکبریه، عمارت کلاه‌فرنگی، محله و مسجد چهار درخت، مدرسه شوکتیه، ارگ بهارستان، قلعه فورگ، پارک جنگلی، باغ شوکت‌آباد، آرامگاه حکیم نزاری، غار چهل چاه و غیره توجه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب کرده است؛ البته فقط جاهای دیدنی نیستند که باعث معروف شدن بیرجند شده‌اند، بلکه وجود تعداد زیادی سوغاتی و خوراکی نیز از دیگر دلایل به شهرت رسیدن این شهر به شمار می‌روند. در این مطلب قصد داریم معروف‌ترین سوغاتی‌ها و خوراکی‌های بیرجند را به شما معرفی کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی بیرجند کدام‌اند؟‌

صنایع دستی که به دست هنرمندان بیرجندی ساخته می‌شوند، به‌عنوان مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های این شهر شناخته می‌شود. در زمان سفر به خراسان جنوبی و شهر بیرجند می‌توانید یکی از صنایع دستی این شهر را به‌عنوان سوغاتی برای اقوام، دوستان و آشنایان خود خریداری کنید. معروف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی زیبا و جذاب بیرجند شامل موارد زیر است:

قالی‌

یکی از صنایع دستی و سوغاتی‌های زیبا و البته گران بیرجند، قالی است. این شهر یکی از مهم‌ترین قطب‌های قالی‌بافی ایران محسوب می‌شود. قالی‌های بیرجندی با استفاده از گره‌های فارسی و ترکی و در با نقشه‌هایی به سبک هندسی بافته می‌شوند.

گلیم

یکی از صنایع دستی پرطرفدار بیرجند گلیم است. گلیم‌بافی از سال‌ها پیش در بین مردم ایران به‌ویژه مردم این منطقه رواج دارد. هر جای ایران گلیم‌های مخصوص به خود را دارند. گلیم را هم می‌توان مانند فرش روی زمین پهن کرد و هم می‌توان به‌عنوان تابلو روی دیوار استفاده کرد. در هنگام سفر به خراسان جنوبی و بازدید از جاهای دیدنی بیرجند، برای خرید سوغاتی به سراغ گلیم‌‌ها بروید و با سلیقه خود گلیم‌‌های مورد نظر را خریداری کنید.

سفره آردی

یکی دیگر از صنایع دستی بیرجند سفره‌بافی یا سفره آردی نام دارد. زنان محلی از این سفره‌های محکم و زیبا برای آماده کردن خمیر نان استفاده می‌کنند؛ البته این محصول به‌عنوان پادری، رو کرسی و سجاده هم کاربرد دارد. سفره آردی‌های موجود در بازار بیرجند اغلب توسط دخترهای جوان بافته می‌شوند‌.

پارچه‌های بَرَک‌بافی

یکی از صنایع دستی که فقط به خراسان جنوبی تعلق دارد و برخلاف گلیم در سایر نقاط کشور تولید نمی‌شود، برک‌بافی است. برک نوعی پارچه ضخیم و نرم است که با استفاده از پشم بز یا پشم شتر تولید می‌شود. این پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های زمستانی کاربرد دارند.

پارچه‌های رودوزی شده

نوعی دیگر از صنایع دستی زیبا در بیرجند پارچه‌های رودوزی شده با نخ‌های ابریشمی و پشمی است‌. در این هنر قدیمی ایرانی که درحال‌حاضر در سراسر دنیا طرفدار دارد، پارچه‌ها را با رودوزی کردن تزئین کرده و به‌عنوان رومیزی، رومبلی و روکش کوسن استفاده می‌کنند.

سازهای سنتی یا محلی

در زمان سفر به بیرجند می‌توانید سازهای سنتی یا محلی مانند دایره یا دف، سرنا، نی، سنتور، سه‌تار و دهل را نیز خریداری کنید. این سازها دست‌ساز هستند، توسط نوازندگان خراسان جنوبی تولید می‌شوند و به‌عنوان سوغات در بازار بیرجند به فروش می‌رسند.

پلاس‌بافی

پلاس بافی نیز یکی از صنایع دستی رایج در خراسان جنوبی و شهر بیرجند است که کاربردهای زیادی دارد. اصلی‌ترین کاربرد پلاس این است که به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. این محصول در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع برای سفره ‌عقد و سجاده عروس هم کاربرد دارد.

ترکه‌بافی و حصیربافی

دو مورد صنایع دستی شناخته‌شده در بسیاری از مناطق کشور از جمله بیرجند، هنرهای ترکه‌بافی و حصیربافی هستند. از ساقه‌های جوان بید برای ترکه‌بافی و از لیف درخت خرما برای حصیربافی استفاده می‌شود. با این دو هنر انواع مختلف زیرانداز، سبد و ظروف مخصوص نگهداری غذا تولید می‌شود.

معرفی خوراکی‌های خوشمزه و معروف بیرجند

علاوه بر صنایع دستی، خوراکی‌های خوشمزه بیرجند نیز سوغاتی‌های پرطرفداری هستند. مسافرانی که برای گشت‌وگذار درجاهای دیدنی بیرجند به این شهر سفر می‌کنند، برای خود و آشنایان خود خوراکی‌های این شهر را خریداری می‌کنند. معروف‌ترین خوراکی‌های این شهر عبارت‌اند از:

میوه عناب

میوه عناب که به آن خرمای چینی و خرمای قرمز هم گفته می‌شود، یکی از سوغاتی‌های مهم شهر بیرجند محسوب می‌شود. این میوه هم در داخل آجیل کاربرد دارد و هم به‌عنوان دم‌نوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. موادمعدنی و ویتامین c در داخل میوه عناب به سلامتی بدن کمک زیادی می‌کند. بهترین زمان سفر به بیرجند و خرید عناب اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

میوه زرشک

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه بیرجند، میوه زرشک است‌. زرشک تولیدشده در خراسان جنوبی به خارج از کشور هم صادر می‌شود. اگر به بیرجند سفر کردید، خرید زرشک مرغوب این منطقه را از دست ندهید.

آلوبخارا

در روستاهای بیرجند تعداد زیادی درختچه کوچک آلوبخارا وجود دارد. این میوه خوشمزه به‌صورت خشک‌شده در داخل غذاهایی مانند خورشت آلو اسفناج، کوفته‌تبریزی، مرغ و غیره کاربرد زیادی دارد. بهترین شهر برای خرید باکیفیت‌ترین آلوبخارا بیرجند است.

زعفران

زعفران یک خوراکی خوش‌عطر و خوش طعم است که جزء سوغاتی‌های گران‌قیمت بیرجند محسوب می‌شود. زعفران‌های این شهر بسیار مرغوب هستند و در ماه آبان برداشت می‌شوند. برای خرید زعفران تازه و درجه یک بیرجند در فصل پاییز به این شهر سفر کنید.

سنجد

سنجد یکی از سوغاتی‌های خوب بیرجند است؛ اما به اندازه عناب طرفدار ندارد. بیشترین کاربردی که سنجد دارد این است که در سفر هفت‌سین مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد نمی‌دانند که استفاده از مخلوط پودر سنجد با شیرنارگیل یا شید معمولی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

از دیگر خوراکی‌های خوشمزه بیرجند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • میوه انجیر

  • توت خشک

  • انار

  • بادام کوهی

  • گردو

  • برگه هلو

  • نان سمنو

  • کشک بیرجندی

  • قره‌ قوروت

  • کشک زرد

  • نان زردی

جالب است بدانید که کشک بیرجندی طی یک مراسم در تالار آبگینه تهران، در بین آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده است.

خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های بیرجند در سایت فلای تودی

در این مطلب شما را با سوغاتی‌ها و خوراکی‌های معروف بیرجند آشنا کردیم. بعد از این که به استان خراسان جنوبی سفر کردید و در جاهای دیدنی بیرجند به گشت‌وگذار پرداختید، برای خرید سوغاتی و خوراکی‌های مورد نظر خود به بازار این شهر بروید.

برای سفر به شهر بیرجند مراحل خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل بیرجند را به‌صورت آنلاین در سایت فلادی تودی انجام دهید. این سایت برای کاربران خود شرایطی فراهم کرده است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند با انجام چند کلیک ساده بلیط قطار یا هواپیما مورد نظر خود را خریداری کنند و از بین هتل‌‌های موجود در شهر مقصد مناسب‌ترین هتل را برای رزرو انتخاب کنند‌. تیم پشتیبانی سایت فلای تودی نیز به‌صورت شبانه‌روزی در تمام روزهای هفته آماده است تا به سوالات کاربران خود پاسخ داده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.