آموزش روش نصب چوب پرده ریلی به زبان ساده توسط پرده کاران

یکی از مهم‌ترین مراحلی که بعد از خرید پرده باید انجام دهید، نصب چوب پرده است. چوب پرده ها انواع مختلفی دارند، اعم از چوب پرده ساده، چوب پرده دیواری، چوب پرده پانچ و همچنین چوب پرده ریلی. اگر قصد نصب چوب پرده ریلی را دارید، حتماً با ما همراه باشید تا نکات آموزشی خوبی را در اختیار شما بگذاریم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در ابتدای امر ممکن است فکر کنید؛ نصب چوب کار سخت و پیچیده ای است، اما بهتر است بدانید که مراحل انجام کار چندان سخت نیست. شما می توانید با صرف زمان و دقت و توجه کافی از عهده ی این کار برآیید.

مشخص کردن مکان چوب پرده ریلی

اینکه چوب پرده ریلی در کجا باید نصب شود اولین قدم و مهم ترین تصمیم است. البته مشخص کردن مکان نصب ریل پرده به نوع و سبک پنجره، نوع پرده و ارتفاع پنجره تا سقف بستگی دارد؛ انتخاب مکان چوب پرده ریلی تصمیمی است که باید قبل از نصب انجام شود.

 محل استاندارد نصب چوب پرده ریلی

برای تعیین مکان استاندارد برای نصب چوب پرده ریلی، بهتر است جایی را انتخاب کنید که در بالاترین قسمت پنجره و سقف قرار گرفته است. این فضا بهترین جا برای نصب ریل پرده می باشد. البته نکته ی مهم آن است که  از لبه پنجره تا سقف بیشتر از سی سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد. معمولاً  کسانی که دوست دارند، ارتفاع سقف منزل شان توسط پرده‌ها بلندتر به نظر بیاید؛ تمایل دارند تا برای نصب ریل پرده آن را نزدیک به سقف نصب کنند و از میله پرده مخفی استفاده نمایند.

مشخص کردن عرض میله پرده

هر چقدر میله پرده عریض تر باشد، این تصور را القاء می کند که پنجره‌ها بزرگتر و وسیع‌تر هستند. اما استاندارد فاصله پرده تا انتهای چوب پرده در هر سمت تقریباً ۱۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می شود. انتخاب فاصله ی بیشتر به سلیقه ی افراد بستگی دارد.

وسیع تر جلوه دادن پنجره ها

 اگر می خواهید پنجره‌ تان بزرگتر و وسیع تر به نظر بیاید، می‌توانید چوب پرده ریلی را با فاصله بیشتر از ۱۰ سانتی‌متر از قاب پنجره در نظر بگیرید.

انتخاب اندازه پرده با توجه به سلیقه ی افراد

در زمان نصب چوب پرده ریلی تصمیم بگیرید که  تمایل دارید ارتفاع پرده چقدر باشد و چه مساحتی از پنجره را بپوشاند. این موضوع بستگی به سلیقه ی شما دارد. اینکه آیا شما پرده‌های پایین‌تر از پنجره را می پسندید یا اینکه ترجیح می‌دهید، ارتفاع پرده‌ها تا پایین و فقط فاصله ای چند سانتی‌متری بالاتر از سطح زمین داشته باشد.

اول انتخاب سبک پرده‌ها، دوم انتخاب چوب پرده ریلی

بهتر است از این نکته آگاه باشید که سبک و مدل پرده‌ها می‌تواند بر نصب چوب ریلی اثرگذار باشد. زیرا با توجه به تنوع ریل های موجود در بازار، نحوه نصب ریل اتومات با ریل ساده فرق دارد. پس بهتر است تا این موضوع را در ابتدای کار مشخص کنید که قصد دارید چه مدل ریلی داشته باشید؟ به این موضوع فکر کنید که آیا قصد دارید از پنل‌های تزئینی استفاده کنید یا خیر؟ آیا ترجیح می‌دهید میله پرده مخفی برای پرده‌های تان نصب شود یا خیر؟ دقت کنید که وضعیت پنجره چگونه است و قرار است پنجره چگونه باز شود؟ آیا پنجره به دو طرف باز می شود یا به یک طرف؟ آیا می خواهید از تمام ظرفیت بازشو پنجره استفاده کنید یا خیر؟

کل مطلب اینکه قبل از نصب چوب پرده ریلی همه این موارد را برای خود روشن و مشخص کنید.

بعد از مشخص شدن تمامی این موارد اکنون وقت آن است که اندازه گیری را انجام دهید و سفارش درستی از پرده خود داشته باشید.

حتماً اندازه‌گیری‌ها پرده را با دقت انجام دهید

برای این کار، شما احتیاج به یک متر دارید. پس با یک متر ارتفاع محل قرارگیری چوب پرده ریلی را تا زمین و از کناره‌ها به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید، سپس با مداد یا خودکار علامت بزنید. دقت کنید فاصله چوب پرده ریلی از قاب پنجره در دو طرف کاملاً با هم مساوی و در یک راستا باشد.

سوراخ کردن محل علامت زده

حالا به کمک دریل و انتخاب مته متناسب با رول پلاک ، محل مشخص شده را با دقت سوراخ کنید. فراموش نکنید، این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل نصب چوب پرده ریلی است.

قرار دادن پایه های چوب پرده ریلی

اکنون وقت آن است که پیچ را از داخل پایه رد کنید و با پیچ و رول‌ پلاک محکم نمایید. این کار را باید برای هر دو طرف انجام دهید. توجه داشته باشید که سایز مته را به درستی انتخاب کنید چراکه اگر مته شما باریک باشد، به احتمال زیاد نمی توانید به راحتی رول‌ پلاک را درون سوراخ قرار دهید. اگر مته بزرگتر ندارید بهتر است با چرخاندن مته سوراخ آن را کمی بازتر کنید تا رول‌ پلاک در جای درست قرار گیرد. حالا می توانید پایه را به کمک پیچ و رول‌ پلاک و پیچ گوشتی محکم کنید.

از محکم بودن چوب پرده ریلی بر سر جایش اطمینان حاصل کنید.

بعد از نصب چوب پرده ریلی بهتر است کمی عقب تر بروید و سعی کنید تا از فاصله دورتر وضعیت چوب پرده ریلی را بررسی کنید و از محکم بودن و مساعد بودن نصب خود، مطمئن شوید.

آخرین اقدام نصب پرده‌ها است

شما با نصب چوب پرده ریلی، وارد مرحله آخر می شوید. اکنون زمان نصب پرده‌ها فرا رسیده است. در صورتی که دو ردیف پرده دارید، اول پرده پشتی را نصب کنید و بعد به سراغ پرده رویی بروید. بعد از آویزان کردن پرده‌ها حتماً درپوش ریل‌ها را محکم کنید تا از خروج پرده از ریل جلوگیری کرده باشید. با توجه به اینکه پرده‌های شما باز و بسته می‌شوند یا خیر، یک طرف یا دو طرف چوب پرده را با درپوش محکم کنید. این پایان کار است و در نهایت پرده شما نصب  شده است.

نصب چوب پرده ریلی به کمک نصاب پرده

اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که حوصله یا توانایی یا زمان و ابزار لازم برای نصب چوب پرده ریلی را ندارید ؛ قطعأ برای انجام این کار نیاز دارید تا از توانایی و تجربه فرد دیگری استفاده کنید. قطعا در این وضعیت شما ترجیح می دهید تا هزینه جداگانه ای صرف کنید و درگیر مشکلات و دغدغه های نصب چوب پرده نباشید. شخصی دیگری این کار را برای شما انجام دهد. بنابراین بهتر است از نصاب قابل اطمینان و استادکار استفاده کنید تا کار شما بدون مشکل انجام شود.

کلام آخر

 خوب است به این موضوع دقت داشته باشید که مراحل نصب چوب پرده ریلی علی‌رغم سادگی، به دقت و محکم‌کاری بسیاری نیاز دارد. زیرا اگر چوب پرده به شکل درستی نصب نشده باشد، می‌تواند موجب شود تا با کوچک‌ترین کششی به پرده، چوب پرده از جا کنده شود. اگر چوب پرده ریلی با پرده سقوط کند ممکن است حادثه ی ناگواری پیش آید. به همین دلیل ضروری است که مراحل نصب چوب پرده را دقیق و اصولی انجام دهید و اگر نمی‌توانید از پس انجام آن برآیید، بهتر است آن را به نصاب پرده شرکت پرده کاران بسپارید و خیالتان از پیش آمدن اتفاقات ناگوار و درگیری های نصب پرده راحت باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.