راهنمای گام به گام ورود به بازار بورس فارکس از ایران

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی دنیاست که در 24 ساعت روز باز بوده و هر زمان که اراده کنید، می‌توانید یک نماد را خریداری کرده و یا بفروشید. در این بازار، خبری از صف‌های خرید و فروش نبوده و به دلیل وسعت آن (در سطح جهان)، هیچگونه امکانی برای دستکاری بازار در جهت صعود یا نزول وجود ندارد. به همین دلیل نیز این بازار، بازاری امن برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری است. در این بازار، شما می‌توانید به کمک استراتژی‌های معاملاتی مختلف، میزان ریسک/سود/زیان خود را کنترل کرده و با کمک ابزارهایی همانند حد ضرر و حد سود، نه بیشتر از اندازه ضرر کنید و نه بخاطر طمع کردن، سود خود را از دست دهید. دقیقا همانطور که برای ورود به بورس، نیاز به کمک گرفتن از یک کارگزاری بورس بود، برای ثبت نام در فارکس نیز باید از خدمات کارگزاری فارکس به آن بروکر گفته می‌شود، بهره بگیرید. در ادامه، مراحل ورود به این بازار مالی را به شما آموزش خواهیم داد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بروکر چیست؟

بروکر، یک نهاد مالی مستقل بوده که تحت نظر مراجع مالی جهانی فعالیت می‌کند. هر بروکر، برای کسب اعتبار (و جذب اعتماد سرمایه‌گذاران یا همان تریدرها)، باید مجوزهای لازمه یا همان رگولاتوری را دریافت نماید. هر رگولاتوری، به بروکر اجازه می‌دهد که تحت قوانین مشخص (در جهت سالم‌سازی و شفاف‌سازی معاملات)، فعالیت کرده و خدمات خود را ارائه دهد. پس از اینکه شما بروکر خود را انتخاب کردید، باید مراحل ثبت نام در بروکر را دنبال نمایید. ثبت نام در تمامی بروکرها، روال نسبتا مشخصی داشته که طی آن، باید ابتدا اطلاعات شخصی خود را وارد نموده، سپس تصویر مدرک هویتی معتبر (دارای تاریخ اعتبار) را بارگذاری نمایید. در نهایت نیز در بعضی از کارگزاری‌ها لازم است تا مدرکی مبنی بر محل سکونت نیز ارسال شود. این پروسه، عموما کمتر از دو دقیقه زمان خواهد برد.

پس از تایید حساب کاربری شما در بروکر، کارگزاری به شما این امکان را خواهد داد تا یک حساب معاملاتی باز کرده و پلتفرم معاملاتی را نیز دانلود نمایید. این پلتفرم معاملاتی، به سرورهای خود بروکر متصل بوده و به شما اجازه خواهد داد تا پس از واریز مبلغ مشخص (بیشتر از دیپازیت اولیه)، معاملات خود را از همان لحظه شروع کنید. بنابراین، در گام اول ثبت نام و ورود به بازار فارکس، نیاز است تا یک بروکر معتبر انتخاب نمایید. طبیعتا اگر بروکر معتبر نباشد، شما سرمایه‌ی خود را از دست خواهید داد و اگر بروکر، کیفیت لازم را نداشته باشد، معاملات شما سودآور نخواهد بود. به همین جهت نیز مهمترین بخش ورود به این بازار مالی، انتخاب بهترین بروکر فارکس است. در ادامه، ملاک‌های مهم انتخاب بروکر را به شما گفته و سپس دو کارگزاری که بیشترین اعتبار در ایران را دارند، به شما معرفی خواهیم کرد.

ملاک انتخاب بهترین بروکر فارکس

پس از اینکه مطمئن شدید بروکر اعتبار کافی را دارد (هم قدمت بالایی داشته و هم رگولاتوری مورد تاییدی دارد، باید به یک سری نکات کلیدی توجه نمایید. طبیعتا تمامی بروکرها، به ازای خدمات ارائه شده، مبلغی را به عنوان کارمزد اجرای معاملات از شما دریافت خواهند کرد. هرچقدر که این کارمزد کمتر باشد، سود شما از هر ترید بیشتر خواهد بود. بدین ترتیب، بهتر است مطمئن شوید که کارمزدهای تعیین شده توسط بروکر (در قالب اسپرد، کمیسیون و سوآپ)، در بازه‌ی منطقی و رقابتی تعیین شده باشد. توجه داشته باشید که میزان کارمزدها، در حساب‌های مختلف یک بروکر متفاوت بوده و همچنین برای هر نماد نیز متفاوت است. اما به صورت کلی، می‌توانید میانگین این کارمزدها را ملاکی برای ارزیابی کیفیت بروکر خود، در نظر بگیرید.

پشتیبانی فارسی: بسیاری از تریدرها، به وجود تیم پشتیبانی و یا کیفیت این تیم، توجهی نکرده و در زمانی که مشکلی پیش آید، به هیچ عنوان نمی‌توانند مشکل خود را برطرف نمایند. منظور از تیم پشتیبانی فارسی، لزوما فارسی صحبت کردن نبوده، چرا که امروزه تمامی تیم‌های پشتیبانی، از مترجم آنلاین برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. تیم پشتیبانی باید به شرایط ایران و مشکلات حاکم بر جریان‌های مالی واقف بوده و همچنین اطلاع خوبی از شرایط اینترنت ایران داشته باشد. حضور چنین تیم پشتیبانی، قطعا می‌تواند به بهبود شرایط معاملاتی و آرامش ذهنی تریدر، کمک نماید.

واریز و برداشت ریالی: تریدرهای ایرانی به روش‌های پرداخت بین‌الملل همانند پی پل یا ویزا کارت دسترسی نداشته و استفاده از رمزارزها نیز عموما زمان‌بر و یا همراه با کارمزد قابل توجه است. بروکرهای معتبر برای ایرانیان، عموما با یک صرافی فارکس محلی همکاری کرده تا فرآیند واریز و برداشت به ساده‌ترین و سریع‌ترین و کم کارمزدترین روش ممکن، انجام شود.

تنوع حساب‌ها و نمادها: متاسفانه بسیاری از بروکرهایی که در ایران سرشناس هستند، سبد معاملاتی محدودی داشته که کمتر از 150 نماد معاملاتی است. برای مثال، بروکر سرشناسی همانند آلپاری که اتفاقا یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین بروکرهای فعال در بازار ایران است، ضعف عجیبی در تنوع نمادهای معاملاتی داشته و حتی به تریدر اجازه نمی‌دهد که سهام شرکت‌ها را به صورت مجزا معامله نماید. آلپاری سبدی از چند نماد بخش سهام را در قالب یک صندوق سهام ارائه کرده که تریدر فقط مجاز به معامله کردن این صندوق خواهد بود. در نقطه مقابل، بروکری که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد، بیش از 650 نماد معاملاتی را در اختیار تریدرهای خود قرار داده است.

بروکر ifc

بروکر ifc

کارگزاری آی اف سی مارکتز که در ایران به نام بروکر ifc شناخته می‌شود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تریدرهای حرفه‌ای بازار فارکس است. این کارگزاری، روند ثبت نام بسیار آسانی داشته و حتی نیازی به احراز محل سکونت نیز ندارد. در این بروکر، کارمزدها کاملا رقابتی و کم تعیین شده، بیش از 650 نماد معاملاتی در اختیار شما قرار گرفته، واریز و برداشت به کمک صرافی محلی به نام صرافی گندم و به صورت آنی انجام شده و در نهایت، تیم پشتیبانی محترم و با دانشی را به کار گرفته است. علاوه بر این موارد، تریدرهای فعال در این بروکر، بدون هرگونه پیش شرط یا شرایط سخت و نشدنی، در قرعه کشی‌های متعددی حضور خواهند یافت که جایزه‌ی اصلی آن، یک دستگاه خودروی تسلا (یا معادل دلاری آن)، خواهد بود. به صورت کلی، شرایط معاملاتی در این بروکر، بسیار عالی بوده و امکان پیاده کردن تمامی استراتژی‌های معاملاتی به تریدرها داده شده است. بهتر است بدانید که این کارگزاری، انتخاب اول برای اسکالپ تریدینگ است.

بروکر ارانته

بروکر ارانته

در جایگاه دوم بهترین بروکر فارکس برای ایرانیان، نام بروکر ارانته به چشم می‌خورد که اگرچه تنها 6 سال است که به عنوان بروکر فارکس مشغول به کار است، اما در همین مدت زمان کم، توانسته نام خود را در سطح جهانی بر سر زبان همه‌ی تریدرها بیندازد. این بروکر با خدمات استثنایی و منحصر به فرد خود، به سرعت توانسته در رده‌ی برترین بروکرهای جهانی قرار بگیرد. از جمله مزایای این کارگزاری می‌توان به تیم پشتیبانی فارسی زبان قدرتمند، کاهش میزان کارمزدهای معاملاتی، سرعت بالای اجرای معاملات و … اشاره کرد. همین نکات طلایی، باعث شد تا ارانته فارسی نیز تنها پس از یکسال حضور در بازار ایران، به‌سرعت به‌یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ایرانیان تبدیل شود. این کارگزاری بیش از 100 نماد اختصاصی از بخش سهام مارکت را در اختیار تریدرهای خود قرارداده و پتانسیل مطلوبی را برای تریدرهایی که به دنبال معاملات کم‌ریسک و پربازده در درازمدت هستند، ایجاد نماید.

ثبت نام در فارکس

پس از ثبت‌نام در هریک ازاین دو بروکر، تیم پشتیبانی مراحل ورود به فارکس را آموزش خواهد داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.