چرا استفاده از استابلایزر ضروری است؟

استابلایزر به عنوان تثبیت کننده ولتاژ به تجهیزات برقی متصل می شود. این دستگاه دارای مدل های تکفاز و سه فاز است و کاربردهای خانگی، ادارای و صنعتی دارد. به همین دلیل آشنایی با ضرورت استفاده از استابلایزر و بررسی ویژگی ها و قابلیت های این دستگاه بسیار مهم است. استابلایزر باعث می شود تا ولتاژ در محدوده ای مشخص تثبیت شود و جریان برق با پایداری و کیفیت بالا در اختیار تجهیزات قرار بگیرد. بدین ترتیب از هدر رفت انرژی جلوگیری و عمر مفید قطعات حساس و گران قیمتی مثل موتور بیشتر می شود. پس اگر می خواهید بدانید که چرا استفاده از دستگاه استابلایزر ضرورت دارد، در این مطلب همراه ما باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

استابلایزر چیست؟

ضرورت استفاده از استابلایزر به نوسانات ولتاژ برق شهری مربوط می شود. دستگاه استابلایزر یا ترانس وسیله ای است که با قرار گرفتن در مسیر جریان برق، ولتاژ را در محدوده ای معین تثبیت می کند. این دستگاه برای محافظت از لوازم برقی و صنعتی مناسب است و در جلوگیری از بروز نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری و برق سه فاز نقش دارد. معمولا ولتاژ برق شهری ۲۲۰ ولت است اما در بعضی موارد احتمال دارد با افزایش یا کاهش شدیدی مواجه شود. به همین دلیل است که استفاده از استابلایزر ضرورت دارد.

ترانس یا تثبیت کننده ولتاژ به سیستم میکروپروسسور مجهز است و کاهش یا افزایش ولتاژ ورودی را با اندازه گیری آن را تشخیص می دهد. بدین ترتیب با تصحیح ولتاژ باعث می شود تا از آسیب های ناشی از نوسانات برق جلوگیری شود. از طرفی بازدهی و عمر مفید دستگاه مصرف کننده نیز بیشتر می شود.

نوسانات ولتاژ، نویزها و دیگر اختلالات موجود در جریان برق، مهم ترین عواملی هستند که باعث خرابی لوازم برقی می شوند. به همین دلیل ممکن است خسارات مالی زیادی را به شما تحمیل کنند. قسمت های حساس و گران قیمت هر دستگاه که شامل موتور، کمپرسور، پاور و… هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به همین دلیل آشنایی با ضرورت استفاده از استابلایزر اهمیت بالایی دارد و در جلوگیری از آسیب های ناشی از نوسانات برق موثر است.

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

استابلایزر با محافظ برق عادی تفاوت های بسیاری دارد. این دستگاه باعث قطع جریان نمی شود و به عنوان تثبیت کننده ولتاژ، نوسانات برق را کنترل می کند. به همین دلیل باعث اصلاح ولتاژ در محدوده ای مشخص می شود. بدین ترتیب علاوه بر حفظ ایمنی لوازم برقی، از آسیب های ناشی از اضافه بار، اتصال کوتاه و… نیز جلوگیری می کند.

استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ کاربردهای خانگی، اداری و صنعتی دارد و به لوازمی مثل کولر گازی، یخچال، لباسشویی، کامیپوتر و… متصل می شود. در صورت بروز اتصالی در خروجی یا مدارات داخلی استابلایزر، دستگاه به وسیله میکروکنترلر و به صورت هوشمندانه خروجی را قطع می کند. به همین دلیل هیچ مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی شود. در واقع ضرورت استفاده از استابلایزر به این خاطر است که این دستگاه علاوه بر اینکه آسیبی به لوازم الکتریکی نمی رساند، از بروز مشکلات ناشی از نوسانات برق شهری و منابع انرژی نیز جلوگیری می کند.

چرا به استابلایزر نیاز داریم؟

ضرورت استفاده از استابلایزر به تولید برقی با کیفیت و پایدار مربوط می شود. این دستگاه که به رفع انحراف مداوم ولتاژ کمک می کند، در بهینه سازی وسایل الکترونیکی موثر است. از طرفی با داشتن مدل های مختلف می تواند برای طیف گسترده ای از ولتاژ ورودی مناسب باشد. بنابراین با توجه به میزان حساسیت و محدوده کاری تجهیزات، ولتاژ برق را در محدوده ای مشخص ثابت نگه می دارد.

در بیشتر موارد سیم کشی معیوب، خاموش کردن دوره ای دستگاه و روشنایی گسل های الکتریکی باعث ایجاد نوسانات ولتاژ می شوند. استابلایزر واکنش سریعی داشته و به کاربر اجازه می دهد نیازهای ولتاژ را تنظیم کند. بدین ترتیب امکان کنترل دیجیتال جریان برق با کارایی بالا فراهم می شود.

آشنایی با ضرورت استفاده از استابلایزر باعث می شود با جلوگیری از آسیب های ناشی از قطع ناخواسته بار، از تجهیزات مصرف کننده محافظت شود. این دستگاه باعث فراهم کردن سرعت بهینه موتور و افزایش بازدهی سیستم می شود. از طرفی خطاهای محاسباتی را کاهش داده و تلفات کابل ها و تجهیزات مرتبط را کمتر می کند. بدین ترتیب عمر مفید دستگاه و قطعات مهم آن را افزایش داده و در بهینه سازی مصرف انرژی موثر است.

استفاده از استابلایزر باعث اطمینان از عملکرد صحیح وسیله برقی می شود. بر این اساس باید تلورانس یا نوسان در محدوده مشخصی تثبیت شود تا وسیله برقی متناسب با نیازی که دارد، جریان برق یا الکتریسیته را دریافت کند. بهتر است بدانید که تکرار نوسانات ولتاژ حتی در محدوده مجاز، باعث کاهش عمر مفید دستگاه می شود. به همین دلیل از استابلایزر استفاده می شود تا از کاهش یا افزایش بیش از حد ولتاژ ورودی جلوگیری شود.

چگونه یک استابلایزر خوب را انتخاب کنیم؟

چگونه یک استابلایزر خوب را انتخاب کنیم؟

اکنون که با ضرورت استفاده از استابلایزر آشنا شدید، با بررسی نکات خرید این دستگاه به شما کمک می کنیم بهترین انتخاب را داشته باشید. در ابتدا تعیین کنید که ترانس را برای چه قسمت هایی لازم دارید. برای مثال ممکن است آن را برای موتور یا  کاربردهای روشنایی در بخش های خانگی و صنعتی لازم داشته باشید.

استابلایزر های حلقوی یا سرو موتوری برای کاربردهای خانگی پیشنهاد بسیار خوبی هستند و می توانند از تلویزیون، یخچال فریزر، لباسشویی و… محافظت کنند. بدین ترتیب با تثبیت نوسان ولتاژ، از صدمه زدن به دستگاه جلوگیری می کنند و در کاهش هزینه ها نقش دارند. نوع دیگری از این دستگاه، استابلایزر رله ای نام دارد که با داشتن عملکرد دقیق در مکان هایی که نوسانات ولتاژ زیادی دارند به کار می رود.

برای خرید هر کدام از این مدل ها، توجه به نوع لوازم برقی، تعداد آن ها و مقدار جریان مصرفی لازم و ضروری است. در کنار همه این ها پیشنهاد ما این است از وسایل پرمصرف به صورت همزمان و در ساعات اوج مصرف برق استفاده نشود. البته نکات خرید استابلایزر در این جا تمام نمی شود و توجه به موارد زیر لازم و ضروری است:

  • تنظیم درصد خطای دستگاه
  • قابلیت حمل و جا به جایی در توان های بالا
  • توانایی تنظیم ولتاژ خروجی به صورت دلخواه
  • توجه به استانداردهای جهانی ISO,CE,UL
  • مشاهده ولتاژ ورودی/خروجی و آمپر مصرف در صفحه نمایشگر
  • توجه به محدوده ولتاژ ورودی که استابلایزر توانایی تحمل آن را دارد
  • توجه به سیستم های حفاظتی در زمان نوسان ولتاژ و بررسی هسته داخلی دستگاه

در آخر

اکنون که با ضرورت استفاده از استابلایزر آشنا شدید، با انتخاب یک فروشگاه معتبر از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شوید. فروشگاه آی تی اهورا یکی از بهترین نمایندگی های فروش انواع استابلایزر است که از محصولات برند های معروف پشتیبانی می کند‌. از طرفی با داشتن یک تیم با تجربه، حرفه ای و متخصص آماده است تا به مشتریان خدمات مشاوره محصول ارائه دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.