بهترین دیکشنری زبان ترکی استانبولی

آشنایی با دیکشنری زبان ترکی استانبولی برای آن دسته از افرادی که قصد دارند به هر دلیلی به کشور ترکیه یا سایر کشورهای ترکی زبان مهاجرت کنند، بسیار مهم است. تفاوتی ندارد که برای تحصیل، کار یا هر دلیل دیگری بخواهید در کشورهای ترک زبان زندگی کنید، در هر صورت باید با زبان ترکی استانبولی آشنا شوید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

استفاده از دیکشنری راهی است برای این که اگر پس از یادگیری یا هنگام طی این فرایند، لغت یا اصطلاحی را فراموش کردید، بتوانید با چک کردن، به معنی آن دست پیدا کنید. آموزشگاه زبان ملل می تواند جایگاه بسیار درستی برای یادگیری این زبان باشد و زبان آموزان پس از گذراندن دوره های آموزش زبان استانبولی می توانند به موفقیت های زیادی برسند. در این مطلب از سایت چیکاو می توانید با بهترین دیکشنری ها آشنا شوید.

لزوم استفاده از دیکشنری زبان ترکی استانبولی

شایان به ذکر است که برای مهاجرت به برخی از کشورها تسلط بر زبان انگلیسی نمی تواند مشکل شخص را حل کند. یکی از این کشورها، ترکیه می باشد چون به صورت عوام نمی توانند زیاد از زبان انگلیسی استفاده نمایند. افرادی که برای مهاجرت و‌ زندگی، کشور ترکیه را انتخاب می نمایند باید به این زبان مسلط شوند.

دلیل مهاجرت فرقی ندارد، در هر صورت برای برقراری ارتباط روزانه باید بتوانند به زبان ترکی استانبولی صحبت کنند. یکی از ابزار مهم برای ارتقا دادن دانش زبانی در زمینه دامنه لغات و اصطلاحات، استفاده از دیکشنری زبان ترکی استانبولی است.

مطمئنا اگر بتوانید این زبان را به خوبی صحبت کنید، ارتباط و مراودات شما با کیفیت بسیار بهتری برقرار خواهد شد. با مطالعه این مطالب می توانید با دیکشنری های خوبی آشنا شوید.

دیکشنری ترکی استانبولی

هنگامی که آموزش زبان ترکی را شروع کرده و به مراحلی می رسید که پیشرفت خوبی در پی داشته اید، وقت آن رسیده است که دایره لغات شما گسترش پیدا کند. در این مراحل باید از دیکشنری زبان ترکی استانبولی استفاده نموده و دامنه لغات و اصطلاحات خود را افزایش دهید. با معرفی تعدادی از دیکشنری های کتابی شما را با این دریای عظیم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

دیکشنری مهمت کانار ” Mehmet Kanar “

اگر قصد دارید اژ دیکشنری زبان ترکی استانبولی به فارسی استفاده نمایید، ما دیکشنری مهمت کانار را به شما معرفی خواهیم کرد. این دیکشنری در کشور ترکیه نیز تیراژ بالایی دارد و زیاد از آن استفاده می شود. پس می توانید با تهیه این دیکشنری یک راهنمای عالی برای خود داشته باشید.

این کتاب یک مجموعه سه جلدی است که برای فارسی زبانان بسیار ضروری و کاربردی است. جلد اول این دیکشنری به صورت فارسی به ترکی است. این جلد مطمئنا براس فارسی زبانان بسیار کاربردی می باشد و در صورتی که به دنبال معادل ترکی لغتی باشند، می توانند به راحتی به آن دست پیدا کنند.

برای فعالیت های ترجمه و نگارش متون ترکی استانبولی می توانید از این فرهنگ لغت بسیار بهره ببرید. جلد دوم این دیکشنری به صورت ترکی استانبولی به فارسی نوشته شده است. مطمئنا پیش می آید که در هنگام مطالعه متون مختلف، مجله ها و رمان ها یا مشاهده فیلم و سریال و گوش دادن به آهنگ های ترکی، با لغتی مواجه شوید که معنای آن را نمی دانید.

در چنین شرایطی می توانید از این جلد دوم استفاده نمایید. در جلد سوم شما می توانید هر دو حالت را داشته باشید یعنی می توان گفت که یک دیکشنری دو سویه را در اختیار دارید. با داشتن جلد سوم این دیکشنری زبان ترکی استانبولی، در واقع می توانید کار هر دو جلد اول و دوم را انجام دهید. در صورتی که قصد دارید متن های طولانی را از زبان ترکی استانبولی به فارسی ترجمه کنید، این کتاب بهترین ابزار برای شما محسوب می شود.

معرفی لغت نامه ینس هیتیت ” Yeni Hitit “

این دیکشنری زبان ترکی استانبولی نیز مجموعه ای سه جلدی و بسیار کاربردی است. مولف این لغت نامه استاد میر جمال جلالی است. از این واژه نامه‌ می توانید به عنوان یک کتاب کمک آموزشی نیز استفاده نمایید. از همین مولف یک‌ کتاب سه جلدی دیگر نیز چاپ شده است که در زمینه آموزش زبان ترکی استانبولی است. پس با این کتاب ها می توانید با تکرار و تمرین لغت ها آموزش این زبان را برای خود راحت تر و لذت بخش تر کنید. در این دیکشنری زبان ترکی استانبولی کتاب درس، کتاب کار و سی دی آموزشی گنجانده شده است و هنگام سفر و برای برقراری ارتباط با افراد ترک زبان گزینه ای بسیار مناسب به شمار می رود.

آشنایی با کتاب فرهنگ ترکی استانبولی به انگلیسی و فارسی

دکتر قدیر گلکاریان که عضو هیات علمی دانشگاه و انجمن زبان شناسان ترکیه  هستند، اسن کتاب را تالیف نموده اند و نشر آن را انتشارات راهنما انجام داده است. شما با خرید این دیکشنری زبان ترکی استانبولی می توانید به بیش از ۲۵۰۰۰ لغت و اصطلاح ترکی دسترسی داشته باشید. همچنین لغات تخصصی در هر رشته جلوی آن مشخص شده و کمک زیادی به یادگیری شما خواهد کرد. در این واژه نامه برای هر لغت ترکی دو معنای انگلیسی و فارسی نوشته شده است و در واقع با یک تیر می توانید دو نشان را هم زمان بزنید. نکته دیگر این کتاب که بسیار ارزشمند و کاربردی است، وجود ریشه هر کلمه است. با این روش می توانسد بدانید که کلمه مورد نظر شما ریشه ترکی دارد یا از زبان های دیگر وارد زبان ترکی استانبولی شده است.

دیکشنری زبان ترکی استانبولی به فارسی ابراهیم اولغون

این دیکشنری زبان ترکی استانبولی توسط ابراهیم اولغون و جمشید درخشان تالیف شده و بسیار پر کاربردی است. البته باید گفت که پس از دیکشنری مهمت کانار در رتبه دوم قرار دارد. این کتاب اولین بار در سال ۱۳۶۹ منتشر شده است و تقریبا می توان گفت که یک دیکشنری قدیمی و بسیار پر کاربرد می باشد.

دیکشنری های ترکی به ترکی

در قسمت قبل با انواع دیکشنری زبان ترکی استانبولی به فارسی آشنا شدید. اما برخی از دیکشنری های دیگر به صورت ترکی به ترکی هستند. زبان آموزانی که در فرایند آموزش زبان ترکی استانبولی به سطح B و بالاتر رسیده اند بهتر است از دیکشنری های ترکی به ترکی استفاده نمایند. در واقع دیکشنری های ترکی استانبولی به فارسی برای زبان آموزان در سطوح مبتدی مناسب می باشد. برای آشنایی بیشتر شما با این واژه نامه ها، تعدادی را به شما معرفی می کنیم.

دیکشنری زبان ترکی استانبولی Türkçe sözlük

اگر به دنبال یک دیکشنری زبان ترکی استانبولی بسیار جامع و کامل هستید، می توانید این دیکشنری را تهیه و استفاده نمایید. بهترین گزینه برای زیان آموزان در رشته زبان ترکی استانبولی همین دیکشنری ترکی ترکی می باشد. فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی استانبولی این کتاب را نالیف کرده است و در جایگاهی قرار دارد که می توان به جرات گفت که کامل ترین، جامع ترین و بی نقص ترین دیکشنری در دنیا محسوب می شود. این کتاب یا کیفیت حدود ۴۰۴۱ صفحه دارد. طراحی و نگارش این کتاب به گونه ای است که هم می توانید معنی لغت مورد نظر خود را پیدا کنید و هم در کنار آن کلمه های جدید دیگری نیاز یاد بگیرید.

دیکشنری های آنلاین

از آن جایی که امروزه اکثر مردم به دنیای اینترنت دسترسی دارند و برای تمام کارهای خود از این فضا استفاده می نمایند، بهتر است برای یادگیری زبان نیز این روش را در پیش گرفت. استفاده از دیکشنری زبان ترکی استانبولی آنلاین نیز از این جمله کارها به شمار می رود. در مورد زبان های دیگر از جمله انگلیسی فرهنگ لغت های زیادی وجود دارد.

اما در مورد زبان ترکی استانبولی محدودیت زیادی در زمینه دیکشنری مشاهده می شود. اما نیازی نیست در این زمینه نگران باشید چرا که نرم افزارهای زیادی طراحی شده اند. شما می توانید از وب سایت های مختلف این برنامه ها را دانلود و استفاده نمایید. این نرم افزار ها برای سیستم های اندروید و iOS طراحی شده اند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

دیکشنری زبان ترکی استانبولی ” Turkish to Persian Dictionary”

در این نرم افزار می توانید بهترین دیکشنری زبان ترکی استانبولی را در اختیار داشته باشید. کاربران می توانند در هر دو سیستم گوشی این برنامه را نصب نمایند. این برنامه را می توان به صورت آنلاین و آفلاین مورد استفاده قرار داد. اما اگر بخواهید تلفظ کلمات را گوش دهید باید از اینترنت استفاده نمایید. همچنین این فرصت را دارید که برخی از کلمه ها را در لیست کلمات مورد علاقه قرار داده و سریع تر و راحت تر به آن ها دسترسی پیدا کنید. همچنین می توانید اندازه فونت، رنگ و کارهای دیگر را در این برنامه انجام دهید.

معرفی نرم افزاردیکشنری زبان ترکی استانبولی به فارسی

این نرم افزار دیکشنری زبان ترکی استانبولی به فارسی بسیار کم حجم است و کاربران می توانند بر هر دو سیستم گوشی آن را نصب و استفاده نمایند. آیکون این نرم افزار به شکل پرچم ایران و ترکیه طراحی شده است. حدود ۱۸۰۰۰ لغت ترکی استانبولی در این دیکشنری بارگذاری شده که می توانید به راحتی به معنی فارسی آن ها دسترسی پیدا کنید. نکته دیگر این است که حدود ۸۰۰۰ لغت فارسی نیز در این برنامه آموزشی به ترکی ترجمه شده است. همچنین بخشی بسیار کاربردی در این برنامه طراحی شده است که ترکی استانبولی در سفر نامیده شده است و لغات مورد نیاز برای سفر به کشور ترکیه در آن گنجانده شده است. شایان به ذکر است که ضرب المثل هتی ترکی نیز در این نرم افزار وجود دارد. شما این فرصت را دارید که لغات را جستجو کرده ، لغت های جدید را اضافه و اشکال آن ها را گزارش دهید و در اختیار کاربران قرار دهید‌.

گوگل ترنسلیت

این دیکشنری در گوگل وجود دارد و بیشتر از صد زبان زنده و رایج دنیا را در خود جای داده است. تلفظ صحیح کلمه ها در این دیکشنری طراحی شده است. از برنامه های دیگر این دیکشنری آنلاین، امکان ترجمه متون طولانی است. این ترجمه به صورت تحت الفظی می باشد. از این برنامه نمی توانید برای ترجمه متون تخصصی استفاده نمایید.

آشنایی با سایت دیکشنری ” Bing Microsoft Translator”

این سایت نیز بعد از گوگل ترنسلیت براس ترجمه زبان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دیکشنری نیز چند زبانه می باشد. این سایت بسیار ساده است و یک پنل خلوت و بدون تبلیغ دارد. ترجمه این برنامه با کیفیت بوده و برای ترجمه زبان ترکی استانبولی نیز کاربرد دارد. این دیکشنری زبان ترکی استانبولی می تواند بیشتر از ۶۰ زبان زنده دنیا را پشتیبانی کند. این سایت یک عملکرد ساده و ر‌وان دارد و کاربران به راحتی می توانند از آن استفاده نمایند‌.

معرفی دیکشنری زبان ترکی استانبولی آنلاین ” Tureng”

این دیکشنری زبان ترکی استانبولی آنلاین در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را شروع نموده است. بیشتر از دو میلیون لغت ترکی استانبولی و انگلیسی در این دیکشنری وجود دارد که به صورت طبقه بندی طراحی شده است.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت چیکاو شما را با انواع دیکشنری زبان ترکی استانبولی آشنا کردیم. دیکشنری از مهم ترین ابزارها برای یادگیری زبان و افزایش دامنه لغات می باشد. برای افرادی که تازه یادگیری زبان ترکی استانبولی را آغاز نموده اند، یا در این زبان به تسلط کافی رسیده اند، استفاده از دیکشنری امری بسیار ضروری و کاربردی است‌. با سایت آموزشگاه زبان ملل می توانید با بهترین دیکشنری ها آشنا شوید. همچنین در زمینه آموزش زبان ترکی استانبولی و سایر زبان های زنده دنیا می توانید روی این موسسه حساب ویژه باز کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.