معرفی قطعات سرور hp

می‌خواهید سرور hp بخرید اما اطلاعات دقیقی در مورد قطعات آن ندارید؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را با مشخصات قطعات و اجزا تشکیل دهنده سرور hp آشنا کنیم تا هنگام انتخاب پیکربندی سیستم، بتوانید بهترین محصول را برای راه اندازی شبکه خود خریداری کنید. به یاد داشته باشید اگر قطعات سرور hp به درستی انتخاب نشوند، علاوه بر تحمیل هزینه‌های مالی بالا، هدررفتن زمان و عدم عملکرد صحیح کسب‌و‌کارتان را نیز  به همراه دارد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آشنایی با اجزا و قطعات تشکیل دهنده سرور hp

سرورها از قطعات مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام از این قطعات کار مشخصی انجام می‌دهند تا سرور بهترین عملکرد را ارائه کند. به طور معمول، سرورهای اچ‌ پی مبتنی بر قطعات و مولفه‌های سخت‌افزاری مشخصی به شرح زیر هستند:

پردازنده مرکزی

پردازنده مرکزی به عنوان قلب سرور شناخته می‌شود و از مهم‌ترین قطعات سرور است که مسئولیت پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. امروزه، پردازنده‌های سرور بر پایه معماری دو شرکت معروف اینتل و ای‌ام‌دی ساخته می‌شوند. شرکت اینتل پردازنده‌های متنوعی را برای استفاده در سرورها تولید می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اشاره کرد.

در نقطه مقابل، شرکت AMD نیز پردازنده‌هایی را برای سرورها تولید می‌کند که از آن جمله باید به پردازنده‌های رایزن و EPYC اشاره کرد. در انتخاب پردازنده مرکزی برای سرور، عوامل مختلفی مانند سرعت پردازش، تعداد هسته‌ها، حافظه‌ی کش، توان مصرفی، پشتیبانی از فناوری‌های جدید مجازی‌سازی و مجموعه دستورالعمل‌های پیشرفته وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. همچنین، باید توجه داشت که پردازنده‌های سرور در مقایسه با پردازنده‌های معمولی توان محاسباتی بالاتری ارائه می‌کنند و به همان نسبت قیمت بیشتری نیز دارند.

حافظه‌ی اصلی

حافظه‌ی اصلی یا RAM دومین قطعه مهم سرورهای اچ‌پی پس از پردازنده مرکزی است. رم را باید شبیه به واسطی در نظر بگیریم که اطلاعات را میان پردازنده مرکزی و دیگر بخش‌های سرور مبادله می‌کند و همچنین قادر به نگه‌داری موقت اطلاعات است. سرورها از رم‌های خاصی با سرعت و ظرفیت بالا پشتیبانی می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با سرعت بالایی داده‌ها را پردازش کنند.

سرورها دارای اسلات‌های بیشتری نسبت به کامپیوترهای معمولی برای نصب رم‌ها هستند. نکته مهمی که در ارتباط با رم‌های مخصوص سرور اچ‌پی وجود دارد پشتیبانی از فناوری ECC است که امکان تصحیح خطا را به وجود می‌آورند. علاوه بر این، سرورهای اچ‌پی توانایی پشتیبانی از حافظه پایدار HPE Persistent Memory را دارند که سرعت و ظرفیت بالاتری نسبت به مدل‌های استاندارد دارند.

هارد دیسک ‌ها

هارد دیسک‌ ها از دیگر قطعات مهم سرورها هستند که برای ذخیره‌سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هارد دیسک‌های سرور باید به گونه‌ای انتخاب شوند که سرعت، ظرفیت و قابلیت اطمینان بالایی ارائه دهند. به طور کلی، هنگامی که صحبت از فضای ذخیره‌سازی جانبی به میان می‌آید ما دو گزینه هارد دیسک‌ها (HDD) و حافظه‌های حالت جامد (SSD) را داریم. هر یک از این رسانه‌های ذخیره‌سازی مزایا و معایب خود را دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

هارد دیسک‌ها از یک دیسک چرخان برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند و در مقایسه با SSD‌ها قیمت کمتری دارند و برای ذخیره‌سازی حجم بالایی از داده‌ها مناسب هستند. حافظه‌های حالت جامد از فناوری فلش برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند. SSD‌ها نسبت به هارد دیسک‌ها سرعت بالاتری دارند و برای کاربردهایی که نیاز به دسترسی سریع به داده‌ها دارند مناسب هستند. همچنین، SSD‌ها نسبت به هارد دیسک‌ها مصرف انرژی کمتری داشته و گرمای کمتری تولید می‌کنند.

رایزر سرور

رایزر سرور که اغلب با نام کارت رایزر سرور شناخته می‌شود. یکی دیگر از مؤلفه‌های سخت‌افزاری است که برای افزایش عملکرد سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه برای گسترش عملکرد مادربرد روی اسلات سرور نصب می‌شود و اسلات‌های گسترش اضافی را برای مولفه‌های دیگری مثل کارت‌های رابط شبکه، کارت‌های گرافیکی و غیره فراهم می‌کند. کارت رایزر سرور به ویژه در سرورهایی که ویژگی‌های سخت‌افزاری محدودی دارند، مفید است و اجازه می‌دهد بتوانید قابلیت‌های سرور را افزایش داد.

کارت شبکه

کارت شبکه (NIC) سرنام Network Interface Card برای تبادل ارتباط بین سرور‌ها و کلاینت‌ها در یک شبکه محلی  مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرورها برای برقراری ارتباط با شبکه حداقل به یک کارت شبکه نیازمند است. این کارت به کاربران اجازه می‌دهد چند سرور را به هم متصل کنند. از فناوری‌های مهم و کلیدی مورد استفاده در کارت‌های شبکه اچ‌پی باید به Flex10/Flex20 (قابلیت استفاده تا هشت کارت شبکه مجازی را دارند و برای مدیریت انواع خاصی از ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند)، Flex Fabric (از پروتکل‌های رایج پشتیبانی کرده و امکان اتصال سرورها به شبکه منطقه ذخیره‌سازی (SAN) را امکان‌پذیر می‌کنند)، HPE Flexible LOM technology (قابلیت نصب در مادربورد را دارند و شبیه به LOM سرنام Laminated Object Manufacturing رفتار می‌کنند) و در نهایت NIC Partitioning (اجازه می‌دهد هر پورت کارت شبکه 10 گیگابیتی برای سیستم عامل به ‌عنوان 4 پارتیشن شبکه معرفی شود) اشاره کرد.

منبع تغذیه

منبع تغذیه سرور (Server Power Supply) یکی از مولفه‌های مهم در ساختار سرور است که برق موردنیاز قطعات سرور را تامین می‌کند. منبع تغذیه مسئول تامین برق در ولتاژ‌های مختلف است و نقش مهمی در تامین پایدار برق دارد. به طور کلی، منابع تغذیه سرورهای اچ‌پی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

 منبع تغذیه تک‌ریل (Single Rail Power Supply): این منبع تغذیه فقط یک خط تغذیه با ولتاژ ثابت را فراهم می‌کند. این خط تغذیه اغلب برای تامین برق تمامی قطعات سرور به کار می‌رود.

منبع تغذیه چندریل (Multi Rail Power Supply): در این منبع تغذیه، خط‌های تغذیه مختلفی با ولتاژ و جریان متفاوت وجود دارند. این منبع تغذیه برای تامین برق قطعات خاصی از سرور مانند کارت گرافیک، دیسک‌های با توان بالا و غیره استفاده می‌شوند.

در انتخاب منبع تغذیه سرور، باید به مصرف برق سرور، توان و جریان موردنیاز قطعات سرور و همچنین کیفیت منبع تغذیه توجه کرد. همچنین، از آن‌جایی که منبع تغذیه سرور یکی از قطعات حیاتی سیستم است، باید از یک منبع تغذیه با کیفیت بالا و دارای گواهینامه‌های مربوطه استفاده کرد.

بیشتر سرورهای اچ‌پی به سازمان‌ها اجازه می‌دهند از دو منبع تغذیه استفاده کنند و به این شکل اصل افزونگی را در ارتباط با منبع تغذیه پیاده‌سازی کنند. نکته مهمی که در این زمینه باید به آن دقت کنید، انتخاب منبع تغذیه‌ای هماهنگ با سروری است که دارید.

به طور مثال، اگر از سرورهای نسل ProLiant DL Series G6 یا ProLiant DL Series G7  استفاده می‌کنید، بهتر است پاورهای با توان 460، 750 یا 1200 وات را انتخاب کنید که در مدل‌های Gold و Platinum به بازار عرضه شده‌اند. همچنین به این نکته دقت کنید که راندمان مصرفی پاورهای Platinum بالاتر از Gold است.  در ارتباط با سرورهای نسل دهم مثل HP DL380 G10 پیشنهاد می‌شود از پاورهای 500، 800 و 1600 وات استفاده کنید تا مشکلات برقی نداشته باشید.

علاوه بر قطعاتی که به آن‌ها اشاره کردیم از دیگر اجزا سرور hp باید به باتری رید کنترلر، کارت‌های HBA و فن‌های اصلی سرور اشاره کنیم که اجازه می‌دهند سرور در بهترین وضعیت کار کند.

در این مقاله تلاش کردیم معرفی قطعات سرور hp را به صورت مختصر ارائه دهیم تا ضمن اطلاع از ویژگی و کاربرد هر قطعه سرور بتوانید بهترین اجزا را برای پیکربندی دستگاه خود انتخاب کنید. با این حال انتخاب قطعات سرور hp برای افرادی که در این حوزه فعالیت ندارند ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. در این موارد بهتر است از کارشناسان و متخصصان با تجربه کمک بگیرید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.