معرفی سنسورهای به کار رفته در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثرانگشتی

سنسور یا حسگر دستگاه حضور و غیاب یک قطعه الکترونیکی به‌کار رفته در این دستگاه است که نسبت به محرک از پیش تعریف شده در دستگاه، واکنش نشان می‌دهد. آیا می‌دانید در انواع دستگاه کنترل ورود و خروج از چه نوع سنسورهایی استفاده می‌شود؟ مکانیسم دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک مانند دستتگاه‌ تشخیص اثر انگشت و دستگاه ساعت زنی تشخیص چهره وابسته به سنسورهای این دستگاه‌هاست. به عبارتی اگر سنسور اثر انگشت به درستی به وظیفه خود عمل نکند، اتوماسیون حضور و غیاب کارایی لازم را برای شرکت و سازمان‌ها نخواهد داشت. به هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یا اثرانگشتی، یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید نوع سنسور و فناوری ساخت آن است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تمامی قطعات الکترونیکی از جمله سنسورهای دستگاه کنترل ورود و خروج، پس از مدتی استفاده ممکن است دچار استهلاک شوند. ضعیف شدن عملکرد این سنسورها در نهایت منجر به اختلال در عملکرد سیستم حضور و غیاب نیز خواهد شد. توجه به کیفیت ساخت سنسور دستگاه در دستگاه انگشتی حضور و غیاب از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است چراکه کارکرد دستگاه به صورت مستقیم با سنسورهای آن مرتبط است. هر فرد برای ثبت اطلاعات ورود و خروج خود باید اقدام به تماس انگشت با سنسور دستگاه کند؛ همین موضوع سنسورهای این دستگاه‌ها را زودتر از سایر سیستم‌های حضوروغیاب در معرض خرابی قرار می‌دهد. بنابراین مهم‌‎ترین اقدام پیش از خرید سیستم اثر انگشتی ورود و خروج، تحقیق راجع‌به انواع سنسورهای این دستگاه‌هاست. بطور کلی دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی دارای چندین نوع سنسور است که عبارتنداز:

  • سنسور نوری اثرانگشتی
  • سنسور خازنی اثرانگشتی
  • سنسور پلیمری اثرانگشتی

جهت معرفی سنسورهای به کار رفته در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثرانگشتی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. استفاده از فایل اکسل حضور و غیاب یا دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره و اثراتگشتی با یک سنسور باکیفیت بهتر است؟

انواع سنسور سیستم حضور و غیاب اثر انگشتی

همان‌طور که در مقدمه مطلب خواندید، انواع دستگاه ورود و خروج اثرانگشتی به کمک سه سنسور خازنی، پلیمری یا نوری طراحی می‌شوند. هر یک از این سنسورها ویژگی‌های خاص خود را دارند. سنسور خازنی بهتری است یا نوری؟ اگر تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر یک از انواع سنسورهای سیستم ساعت زنی اثرانگشتی را بدانید، می‌توانید بهترین سیستم ورود و خروج انگشت زنی را خریداری کنید.

سنسور خازنی در دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی

یکی از رایج‌ترین سنسورهایی که در ساخت دستگاه‌های ساعت زنی با اثرانگشت به کار می‌رود، سنسورهای خازنی هستند. این سنسور همان‌طور که از نامش پیداست، از مجموعه‌ای خازن تشکیل شده است که قادرند جریان الکتریکی را در خود ذخیره کنند و سپس با تغییراتی که در این جریان الکتریکی ایجاد می‌شود، الگوهای مختلف را بازسازی می‌کنند. آیا دستگاه اثرانگشتی با سنسور خازنی تهیه کنیم یا خیر؟ بی‌شک زمانی می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که مزایا و معایب این سنسنورها را بدانید.

مزایای سنسور خازنی دستگاه حضور و غیاب

  • در تشخیص الگوی اثرانگشت فرد بسیار دقیق عمل می‌کنند.
  • جزو اولین و مجبوب‌ترین سنسورهای تشخیص در دستگاه‌های اثرانگشتی هستند.
  • برخلاف سیستم‌های اپتیکال، امکان فریب دادن این سنسورها با تصاویر تقلبی از اثر انگشت افراد وجود ندارد.
  • پس از تماس انگشت فرد با سنسور، فرایند تشخیص الگوی اثرانگشت و ثبت اطلاعات ورود یا خروج در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
  • دقت و حساسیت بالایی دارند و نیازی نیست فرد با انگشت خود بر روی سنسور فشار زیادی وارد کند؛ یک تماس سطحی برای شناسایی کافیست.

معایب سنسور خازنی دستگاه ورود و خروج اثرانگشتی

  • برخی از این سنسورها بسیار حساس هستند و امکان آسیب دیدن آن‌ها زیاد است.
  • برخی عوامل محیطی چون تغییرات آب و هوایی، رطوبت، گردوخاک و… ممکن است بر روی عملکرد سنسور تاثیر بگذارد.
  • در صورت استفاده مکرر در طولانی مدت، ممکن است کارایی سنسور کاهش یافته و در تشخیص اثرانگشت پس از چندین سال عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دهد.

حضور و غیاب به روش اثر انگشتی

سنسور نوری در دستگاه ساعت زنی با اثرانگشت

از دیگر سنسورهایی که برای ساخت دستگاه‌های ساعت زنی اثرانگشتی از آن‌ها استفاده می‌شود، سنسورهای نوری هستند. پس از سنسورهای خازنی، استفاده از این نوع سنسور در ساخت انواع دستگاه کنترل تردد اثرانگشتی رایج است. مکانیسم سنسور نوری به این صورت است که با قرار گرفتن انگشت بر روی آن، سنسور اقدام به بازتاباندن نور LED بر روی اثرانگشت کرده و تصویر آن را داخل دیتابیس ثبت می‌کند. به عبارتی  فرایند تشخیص الگوی اثرانگشت در این دستگاه به کمک نور صورت می‌گیرد. این سنسور نیز معایب و مزایایی دارد که بهتر است از آن‌ها مطلع باشید.

مزایای سنسورهای نوری دستگاه اثرانگشتی

  • حساسیت سطح آن‌ها نسبت به سنسورهای خازنی کمتر است. برای مثال سنسور خازنی نسبت به خراش با یک جسم نیز بسیار حساس است و به راحتی می‌توان به آن آسیب زد اما سنسورهای نوری تا این اندازه آسیب‌پذیر نیستند.
  • سرعت عمل و دقت بالایی دارند.
  • قیمت این سنسورها مناسب است به همین خاطر قیمت خرید دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی نیز اقتصادی‌تر خواهد بود.
  • امکان طراحی صفحه اسکنر در اندازه‌های مختلف در صورت استفاده از این نوع سنسور وجود دارد.

معایب سنسورهای نوری دستگاه ورود و خروج اثرانگشتی

  • فریب دادن این سنسورها به نسبت سنسورهای خازنی، ساده‌تر است. برای مثال با ساخت یک مدل از اثرانگشت فرد شاید بتوان سنسور را دور زد و اطلاعات ورود و خروج فرد متقلب را ثبت کرد!
  • به دلیل امنیت کمتر، برای سازمان‌های بزرگ که مسائل امنیتی در آن‌ها اولویت دارد مناسب نیستند.
  • اگرچه این نوع سنسور در نوع خود سرعت بالایی دارد، اما در مقایسه با سنسورهای خازنی سرعت عمل پایین‌تری دارد.

سنسور پلیمری در ستگاه ورود و خروج اثرانگشتی

در این سنسورها از یک لایه مواد پلیمری برای ساخت سسنور استفاده می‌شود. سنسورهای پلیمری را می‌توان جدیدترین فناوری ساخت دستگاه‌های حضور و غیاب اثرانگشتی دانست. برای ساخت این سنسورها از نانوسیم‌های اکسید زینک استفاده می‌شود. فرد برای شناسایی توسط دستگاه باید با انگشت خود فشار کمی بر روی سطح سنسور ایجاد کند. با این اقدام نانوسیم‌های اکسید زینک با ایجاد اختلاف پتانسیل الگوی اثرانگشت فرد را ثبت می‌کنند.

دستگاه حضور و غیاب مدل اثر انگشتی

مزایای سنسور پلیمری

  • دقت بالا
  • سرعت عمل بالا
  • عملکرد بهتر در تشخیص اثرانگشت‌های ساییده شده یا کثیف
  • دوام و ماندگاری بیشتر
  • مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی

معایب سنسور پلیمری

سنسورهای پلیمری جزو جدیدترین سنسورهای تشخیص اثرانگشت هستند که کارایی بسیار بالایی دارند. به همین خاطر نمی‌توان ایرادی به آن‌ها گرفت. شاید تنها موردی که می‌توان به عنوان یک عیب برای این سنسورها در نظر گرفت، قیمت بالاتر آن‌ها نسبت به سنسورهای نوری و خازنی باشد.

معرفی سنسورهای به کار رفته در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

از انواع سنسورهای دستگاه اثرانگشتی که بگذریم، انواع دستگاه حضور و غیاب تصویری نیز از سنسور برای شناسایی الگوی چهره افراد استفاده می‌کنند. این سنسورها قادرند چهره افراد را براساس ویژگی‌های قابل اندازه گیری چهره تشخیص دهند. دستگاه حضور و غیاب چشمی دارای یک دیتابیس است که از پیش اطلاعات مربوط به چهره افراد در آن ذخیره می‌شود. سپس سنسور دستگاه اقدام به مطابقت چهره فرد مقابل سیستم با اطللاعات ذخیره شده در دیتابیس می‌کند. بعضی از این سنسورها عملکرد ضعیف‌تری دارند به‌طوری که ممکن است قادر به شناسایی چهره افراد با ماسک یا عینک نباشند. بنابراین به هنگام خرید مهم است که انتظارات خود را به فروشنده منتقل کنید تا بهترین نوع سنسور تشخیص چهره ایرانی را به شما معرفی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.