با 10 مورد از فاکتورهای مهم هنگام خرید مانیتور آشنا شوید!

یکی‌از عوامل مهمی که سبب می‌شود در هنگام انجام کارهای گرافیکی سنگینی چون ویرایش عکس، تدوین فیلم و از همه مهم‌تر بازی کردن، به یک تجربه بصری عالی و بی‌نقصی برسید انتخاب مانیتور قدرتمند و مناسب است چراکه داشتن یک نمایشگر خوب به شما کمک می‌کند تا تمام زیر و بم کارهایی که انجام می‌دهید را کنترل کرده و هیچ جزئیاتی را از قلم نندازید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به‌طورکلی در هنگام انتخاب و خرید مانیتور مناسب با اصطلاحات، ویژگی‌ها، مشخصات و قیمت‌های گوناگونی مواجه می‌شوید که بدون اطلاع دقیق از آن‌ها نمی‌توانید به‌خوبی تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت بهترین مورد را انتخاب کنید؛ اما جای هیچ نگرانی نیست چراکه به دلیل اهمیتی که این موضوع برای کاربران داشته، تصمیم گرفتیم تا 10 مورد از فاکتورهای مهم هنگام خرید مانیتور ارزان قیمت و مناسب را برای شما عزیزان شرح دهیم.

مانیتور چیست؟

پیش‌از آن‌که بخواهیم فاکتورهای مهم هنگام خرید مانیتور را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا کمی بیشتر با ماهیت و چیستی آن آشنا شویم و سپس به موضوع اصلی مطلب امروز بپردازیم.

مانیتور در واقع یک صفحه نمایش شبیه به تلویزیون است که اطلاعات کارت گرافیک سیستم را تفسیر و آن‌ها را برروی صفحه به نمایش درمی‌آورد؛ به‌عبارتی دیگر مانیتور یک عامل خروجی است که اطلاعات دریافتی از سیستم را به تصویر تبدیل کرده و از بخش‌های نمایشگر بصری، مدار، پوشش و منبع تغذیه تشکیل شده است.

نکات مورد توجه در هنگام خرید مانیتور

مانیتور بخش حیاتی یک سیستم قدرتمند است و در هنگام خرید آن باید به فاکتورهایی توجه کنید که بتواند شما را در فرآیند انتخاب بهترین نوع آن کمک کند؛ ازاین‌رو دراین بخش به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای مهم در خرید مانیتور می‌پردازیم.

  1.  اندازه صفحه نمایش

اولین فاکتوری که در زمان خرید مانیتور باید به آن دقت کنید، اندازه صفحه نمایش است چراکه هرچقدر اندازه آن بیشتر باشد کارکردن با آن راحت‌تر است اما باید هزینه و فضای موردنیاز آن را هم درنظر بگیرید؛ از موارد مهم دیگری که در بحث اندازه باید به آن توجه کنید، نسبت تصویر است و منظور ما دقیقا نسبت عرض صفحه نمایش به ارتفاع آن است که اکثر مانیتورهای موجود در بازار با دو نسبت تصویر 4:3 و 16:9 عرضه می‌شوند که در مورد اول مانیتورها مربع شکل و در مورد دوم مانیتورها مستطیل شکل هستند.

  1.  وضوح تصویر

یکی‌دیگر از فاکتورهای مهم در زمان خرید مانیتور ، رزولوشن یا همان وضوح تصویر است چراکه مقدار این فاکتور رابطه مستقیمی با کیفیت تصویر نهایی در مانیتور شما دارد و معمولاً هرچقدر وضوح صفحه نمایش بیشتر باید، محتوا نیز با کیفیت بهتری پخش خواهد شد؛ نکته بعدی کیفیت‌های موجود در بازار هستند که به چهار رزولوشن HD، Full HD، 1440P و 4K تقسیم می‌شوند و در نتیجه هرچقدر از کیفیت HD به سمت 4K بروید، وضوح تصویر نیز بالاتر رفته و به تبع آن قیمت مانیتور نیز بیشتر می‌شود.

  1. نور پس‌زمینه

از دیگر فاکتورهای مهم در خرید مانیتور ، نور پس‌زمینه آن است که در نمایشگرهای امروزی نور پس‌زمینه LED بسیار رایج بوده و برخلاف لامپ‌های فلورسنت یا همان CCFL، صفحه‌های LED بسیار نازک‌تر و در نتیجه گرمای کمتری تولید کرده و دیرتر داغ می‌شوند؛ همچنین صفحه‌های LED برخلاف لامپ‌های DDFL از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و برای نور پس‌زمینه خود نیازی به جیوه ندارند.

  1. نوع پنل

به‌طورکلی مانیتورها در سه نوع پنل Twisted Nematic یا TN، Vertical Alignment یا VA و پنل In-Plane Switching یا IPS عرضه می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند اما پرکاربردترین آن‌ها پنل IPS است که دقت رنگ و کیفیت مناسبی دارد و همچنین زاویه دید بهتری را به کاربران ارائه می‌دهد.

  1. مدت پاسخ‌گویی

یکی‌دیگر از فاکتورهای مهمی که در زمان خرید مانیتور باید به آن دقت کنید، مدت زمان پاسخ‌گویی (Response Time) است و منظور مدت زمانی است که پیکسل‌های نمایشگر از یک رنگ به رنگ دیگری منتقل می‌شوند و هرچه این عمل سریع‌تر انجام شود تصویر واضح‌تری تولید می‌شود؛ واحد اندازه‌گیری این فاکتور نیز میلی‌ثانیه (ms) است و در نتیجه هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد مدت پاسخ‎گویی نیز بهتر است.

  1. نرخ تازه‌سازی

یکی‌از مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید مانیتور با کاربری گیمینگ باید به آن دقت کنید، نرخ تازه‌سازی یا همان سرعت تعویض فریم‌های نمایشگر در ثانیه است؛ حال هرچقدر که این نرخ بالاتر باشد، تعداد فریم‌هایی که در یک ثانیه به‌روز می‌شوند بیشتر شده و در نتیجه تصویری روان‌تر تولید می‌شود.

اکثر مانیتورهای موجود در بازار با نرخ بروزرسانی 60 هرتز عرضه می‌شوند که اگر جزو کسانی هستید که کارهای گرافیکی سنگین یا بازی می‌کنید، می‌توانید نسخه 144 هرتزی آن را در بین مدل‌های مانیتور سامسونگ تهیه کنید.

  1.   اتصالات

یکی‌دیگر از فاکتورهای مهمی که می‌بایست هنگام خرید مانیتور به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، تعداد پورت‌ها و اتصالات آن است چراکه هرچقدر تعداد پورت‌های ورودی و خروجی یک مانتیور بیشتر باشد قابلیت اتصال آن به سیستم‌های گوناگون نیز بیشتر می‌شود؛ از متداول‌ترین پورت‌های موجود در مانیتورها می‌توانیم به HDMI، VGA و Display اشاره کنیم.

  1. قابلیت نصب دیواری

یک مانیتور خوب دارای لوازم جانبی مناسبی است که با استفاده‌از آن‌ها، کاربران بتوانند نمایشگر خود را راحت‌تر نصب کنند و در نتیجه یکی‌از فاکتورهای مهم در خرید مانیتور پایه با ارتفاع، شیب و درجه چرخشی قابل تنظیم است که با نصب آن بتوانید بهترین وضعیت بدنی را در زمان کار یا بازی کردن داشته باشید.

  1. روشنایی صفحه

یکی‌دیگر از فاکتورهای مهمی که در زمان خرید مانیتور باید به آن دقت کنید، میزان روشنایی صفحه نمایش است که منظور ما روشن‌ترین رنگ سفیدی است که نمایشگر می‌تواند تولید کند و در نتیجه هرچقدر شدت روشنایی تولیدشده بیشتر باشد در فضاهای روشن‌تر و سایر زوایا عملکرد بهتری خواهد داشت؛ معمولاً مانیتورها در محیط اتاق روشنایی بین 120 تا 150 نیت تولید می‌کنند که این مقدار در مانیتور ایسوس گران‌قیمت به 300 الی 350 نیت می‌رسد.

  1. کنتراست

آخرین فاکتوری که در زمان خرید مانیتور باید به آن توجه کنید، ضریب کنتراست یا نسبت روشن‌ترین رنگ قابل نمایش به تیره‌ترین رنگ قابل نمایش است و هرچقدر این ضریب بالاتر باشد، عمق رنگ تیره و میزان رنگ روشن بهتر نمایش داده می‌شود؛ به‌عبارتی دیگر در یک نمایشگر با ضریب کنتراست بالا، تصاویر زنده‌تر و با دقت رنگ بیشتری تولید می‌شوند.

چگونه می‌توانم مانیتور موردنظر خود را تهیه کنم؟

یکی‌از متداول‌ترین سوالاتی که کاربران از ما می‌پرسند این است که معتبرترین و بهترین راه برای خرید مانیتور مناسب و ارزان‌قیمت چیست و تنها پاسخی که می‌توانیم به این سوال دهیم، خرید مانتیور از فروشگاه‌های معتبر و نام آشنایی چون اگزو گیم است که علاوه بر ارائه محصولات اصل، به شما عزیزان در زمینه انتخاب مناسب‌ترین مدل مانیتور نیز کمک خواهند کرد.

مزایای خرید مانیتور از فروشگاه اگزو گیم چیست؟

فروشگاه اگزو گیم فعالیت خود را از سال 95 به‌صورت تخصصی، در زمینه لوازم جانبی کامپیوتر، لپتاپ، کنسول بازی و مشاوره قبل از خرید آغاز کرد و تاکنون هم توانسته رضایت بسیاری‌از کاربران و عاشقان بازی و سرگرمی را به خود جلب کند اما موضوع اصلی آن‌جا است که این فروشگاه به‌عنوان یکی‌از نمایندگان فروش محصولات برندهای معتبری چون ریزر، ایسوس، سامسونگ، ای ام دی و غیره این تضمین را می‌دهد که بهترین محصولات را با مناسب‎ترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.