چرا قیمت ارزهای دیجیتال نوسان‌های قیمتی بالایی دارند؟

بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، نوسانات آن است؛ اما این تغییرات قیمت در ارزهای دیجیتال به شکل باورنکردنی بسیار شدید است. به همین دلیل عده زیادی از سرمایه‌گذاران، علاقه‌ای برای ورود به این بازار ندارند. اگر هم بخشی از دارایی‌های خود را به خرید ارز دیجیتال اختصاص دهند، به سراغ استیبل‌کوین‌ها می‌روند. اهمیت این موضوع به حدی است که تصمیم گرفتیم دلایل این نوسانات شدید را بررسی کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ارز دیجیتال چیست؟

به نقل از والکس، ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای کریپتوکارنسی به کار می‌‌رود. برای فهم اینکه اصطلاح ارز دیجیتال چیست، باید اول از همه بدانیم  ارز دیجیتال یک نوع پول مجازی است که از طریق رمزنگاری حفاظت می‌شود و خرج کردن اشتباه یا تقلب در آن را تقریباً غیرممکن است. از رمزنگاری علاوه بر ایمن سازی و تأیید تراکنش‌ها، برای کنترل ایجاد واحدهای جدید انواع ارز دیجیتال نیز استفاده می‌شود. این ارزهای رمزنگاری شده خاص در واقع همان رمزارزها هستند که به طور کلی به ارز دیجیتال شهرت پیدا کرده‌اند. اما اساس ارز دیجیتال چیست؟ بسیاری از ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند، که یک دفتر کل توزیع شده از تراکنش‌هاست که توسط یک شبکه توزیع شده از کامپیوترها نگهداری و اجرا می‌شود.

نوسان قیمت چیست؟

قبل از بررسی دلیل نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، اجازه دهید در مورد این مفهوم در بازار مالی توضیحاتی را ارائه دهیم تا به طور کامل با آن آشنا شوید. نوسانات بازارهای مالی را می‌توان به‌نوعی تقابل سمت عرضه و تقاضا دانست که در طول زمان رخ می‌دهد و موجب کاهش یا افزایش قیمت یک دارایی می‌شود. عوامل متعددی مثل اخبار سیاسی، سیاست‌های پولی و مالی بانک‌های مرکزی بزرگ و … روی این دو عامل تأثیر می‌گذارد.

در بسیاری از بازارها این نوسانات اندک است؛ اما در ارز دیجیتال شدت این نوسان، بسیار بیشتر از تصور سرمایه‌گذاران است. به‌عنوان‌مثال برخی از دارایی‌های این بازار ممکن است در کم‌تر از یک روز کاهش یا افزایش ارزش بیش از 30 % را تجربه کنند. در ادامه قصد داریم عوامل تأثیرگذار روی این موضوع را بررسی کنیم.

نوظهور بودن بازار کریپتوکارنسی

از معرفی بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال تنها 14 سال می‌گذرد. پس می‌توان گفت این بازار هنوز در مراحل اولیه توسعه است. در چنین حالتی به دلیل روشن نبودن چشم‌انداز، عدم‌پذیرش در سطح جهانی، نبودن قوانین مدون و … ایجاد نوسانات شدید در این بازار امری کاملاً طبیعی است. هرچه افراد بیشتری در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و این دارایی‌ها جایگزین پول‌های فعلی شوند، دامنه این تغییرات محدودتر خواهد شد؛ اما تا آن زمان، وجود چنین نوساناتی کاملاً طبیعی است. به همین دلیل به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنیم دانش خود در مورد این بازار را افزایش دهند، سپس سرمایه خود را وارد آن کنند.

اندازه کوچک نسبت به سایر بازارها

یکی از دلایل پرریسک بودن خرید و فروش ارزهای دیجیتال، اندازه کوچک این بازار است. به این نکته توجه داشته باشید که حجم معاملات روزانه در بازاری مثل فارکس، نزدیک به 6 تریلیون دلار است. درحالی‌که کل بازار کریپتوکارنسی ارزشی معادل دو تریلیون دلار دارد. هرچه اندازه یک بازار کوچک‌تر باشد، سرمایه لازم برای ایجاد تغییر قیمت در دارایی‌های موجود در آن نیز کم‌تر است.

به طور مثال اگر در بازار ارز دیجیتال، عده‌ای قصد داشته باشند قیمت یک توکن را افزایش دهند، تنها با چند صد میلیون دلار قادر به انجام این کار هستند؛ اما در فارکس با این میزان سرمایه تنها می‌توان نوسانی کوچک در بازار ایجاد کرد.

فاقد ارزش ذاتی

در بسیاری از مواقع، قیمت ارزهای دیجیتال از سوی برخی از شرکت‌ها اعلام می‌شود؛ ولی ازآنجایی‌که این دارایی‌ها هیچ ارزش‌افزوده‌ای تولید نمی‌کنند و توانایی خلق سود برای سرمایه‌گذاران را ندارند، امکان تغییرات ناگهانی قیمت به دلیل اخبار و حوادث سیاسی در آن‌ها بسیار زیاد است. به این نکته توجه داشته باشید که تنها عرضه و تقاضا، قیمت ارز دیجیتال را مشخص می‌کند.

نبود نظارت بر این بازار

به این نکته توجه داشته باشید که بازار کریپتوکارنسی‌ها غیرمتمرکز است؛ به همین دلیل دولت‌ها و نهادها، صرفاً با وضع قوانین متعدد مانع از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به این بازارها می‌شوند؛ اما نمی‌توانند از سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این بازار جلوگیری کنند. به همین دلیل است که آن‌ها می‌توانند با سرمایه‌ای کم، نوسانات شدیدی در بازار ایجاد کرده و سودهای هنگفتی به دست آورند.

تفکر گله‌ای

تفکر یا رفتار گله‌ای زمانی در بازار رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران، دانش و تجربه کافی را نداشته باشند. بسیاری از افرادی که در بازار ارز دیجیتال وارد می‌شوند هیچ مطالعه‌ای در مورد روش‌های تحلیل ندارند و با دیدن کوچک‌ترین نوسانی در این مارکت، هیجان‌زده شده و اقدام به خریدوفروش می‌کنند. هر چه میزان هیجان بیشتر شود، مشاهده رفتار گله آسان‌تر است. به طور مثال فرض کنید قیمت بیت‌کوین در یک روز 5% افت کند؛ به‌محض وقوع این اتفاق تعداد افرادی که در سمت فروشنده حاضر می‌شوند تا دارایی‌های خود را نقد کرده و از کاهش ارزش آن جلوگیری کنند به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

به این نکته توجه داشته باشید که وقتی پنیک یا خوش‌بینی بیش از حد در بازار ایجاد می‌شود، به دلیل خرید ارز دیجیتال یا فروش آن توسط سرمایه‌گذاران، قیمت همه دارایی‌ها، رشدها و افت‌های ناگهانی را تجربه می‌کند.

متولد شدن ارزهای دیجیتال جدید

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال، متولد شدن ارزهای جدید است. اغلب این دارایی‌ها باهدف برطرف‌کردن نواقصی همچون مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه تراکنش‌ها توسعه پیدا می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها صرفاً در ابتدای راه جذاب هستند و پس از گذشت زمان به دلیل نبود جذابیت، قادر به حفظ سرمایه‌گذاران نیستند. این عامل باعث می‌شود که ارزش خود را به‌سرعت از دست بدهند.

تأثیر رسانه‌ها بر قیمت ارز دیجیتال

عاملی دیگر که به‌هیچ‌عنوان نباید از آن غافل شد، تأثیر رسانه‌ها بر روی قیمت ارزهای دیجیتال است. یکی از عوامل تأثیرگذار در تحلیل بنیادی، اخبار و حواشی مربوط به یک دارایی است. برخی مواقع در این رسانه‌ها اخبار مثبتی منتشر می‌شود که موجی از خرید ارز دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران را به همراه دارد. البته موارد عکس نیز وجود دارد که با انتشار یک خبر مثل ممنوعیت معاملات در کشوری خاص، قیمت این دارایی‌ها به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

سیاست‌های پولی و مالی کشورهای بزرگ

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار روی نوسانات شدید ارزهای دیجیتال، سیاست‌های پولی و مالی کشورهای بزرگی نظیر آمریکاست. به‌عنوان‌مثال اگر این کشور نرخ بهره پرداختی به سپرده‌های بانکی را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهد، قیمت ارز دیجیتال به شکل قابل‌توجهی افت می‌کند؛ زیرا زمانی که شما قادر به کسب سود بدون ریسک از بازاری هستید، سرمایه‌گذاری در رمزارزها منطقی نیست. در نتیجه، میزان عرضه افزایش پیدا کرده و پول از این بازار خارج می‌شود.

جمع‌بندی

 

به‌جرئت می‌توان گفت بازار ارز دیجیتال یکی از مارکت‌های پرنوسان است. اگر به روش‌های مختلف تحلیلی آشنا نباشید ممکن است با سرمایه‌گذاری در این بازار، کل دارایی خود را از دست بدهید. در این مقاله سعی کردیم دلایل نوسانات شدید رمزارزها را بررسی کنیم تا اگر قصد خرید این دارایی‌ها را دارید، با ریسک‌های مربوط به آن‌ها آشنا شده و آگاهانه تصمیم‌گیری کنید.

https://wallex.ir/blog/کریپتوکارنسی-cryptocurrencyیا-رمزارز-چیست؟/

https://www.forbes.com/advisor/investing/cryptocurrency/what-is-cryptocurrency/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.