اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات در ایران به صورت خوداظهاری محاسبه می‌شود. به این ترتیب که اشخاص حقوقی و حقیقی، بدون دخالت ممیزان و کارشناسان اداره مالیات، خودشان اعلام می‌کنند که چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر باید مالیات پرداخت کنند. این کار از طریق تکمیل اظهارنامه مالیاتی یا اصطلاحاً فرم خوداظهاری انجام می‌گیرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

خوداظهاری مالیاتی رااشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می‌کنند، کسانی که تابعیت ایران را دارند و در خارج از کشور ساکن هستند ولی در ایران درآمدزایی می‌کنند باید ارائه کنند. همه افرادی که تابعیت غیر ایرانی دارند اما در ایران کسب درآمد می‌کنند نیز باید فرم خوداظهاری مالیاتی را ارسال کنند.

می‌توان گفت پرداخت مالیات از جمله بایدهای مشمولین مالیات بوده و در صورت عدم پرداخت، با جریمه‌های سنگینی روبرو خواهند شد. پس از بررسی اظهارنامه مالیاتی مشمولین مالیات توسط سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات مشخص شده و باید نسبت به پرداخت آن، اقدام نمایند.

انواع اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل مشمول مالیات

از جمله اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، می‌توان به دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، صاحبان فروشگاه‌های کوچک یا بزرگ و مواردی از این دست اشاره کرد. اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند :

گروه اول :

گروه اول افرادی هستند که جمع حاصل از فروش کالا و خدمات سال گذشته آن‌ها یا مقدار ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آن‌ها، بر اساس آخرین برگ مالیات قطعی، بیشتر از سی میلیارد ریال باشد. همچنین، صاحبان بیمارستان‌ها، صاحبان مشاغل صرافی، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن، دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، فروشگاه‌های زنجیرهای، بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت‌شان، در دسته مودیان مالیاتی گروه اول می‌باشند .

گروه دوم :

کسانی می‌باشند که جمع حاصل از فروش کالا و خدمات سال گذشته آن‌ها یا مقدار ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده آن‌ها ( قبل از کسر معافیت )، طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم )، هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد. برگه مالیات قطعی، تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی به آن‌ها، ابلاغ می‌گردد .

گروه سوم :

چنانچه، فردی نه در گروه اول جای گیرد و نه دوم در دسته گروه سوم، قرار خواهد گرفت. این افراد، کسانی هستند که کسب و کارهای کوچک دارند. تفاوت اساسی این گروه‌ها در نگهداری دفاتر و ارائه صورت حساب‌هایشان می‌باشد. به ویژه، مودیان مالیاتی حقیقی گروه اول که در این خصوص، تعهدات بیشتری دارند .

همچنین، مودیان مالیاتی که در هر کدام از این گروه‌ها جای بگیرن، به مدت سه سال موظف به انجام تعهدات گروهی که در آن قرار گرفته‌اند می‌باشند. در طول این سه سال، نمی‌توانند در گروه پایین‌تری قرار گیرند.

ضرورت بررسی اظهارنامه مالیاتی چیست؟

در ایران شرکت‌ها و اشخاص حقیقی باید در زمان مشخص نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند. در صورتی که شخص یا شرکت مشمول مالیات از این کار سر باز بزند یا به هر دلیلی برای خوداظهاری مالیاتی پا پیش نگذارد، سازمان مالیات مبلغ مشخصی را به‌عنوان مالیات معین کرده و مودی موظف به پرداخت آن است. از همین رو توصیه می‌کنیم برای اطمینان از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان معین، بررسی وضعیت آن و جلوگیری از جریمه شدن برای بررسی اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید.

انواع اظهارنامه‌های مالیاتی

  • اظهارنامه اشخاص حقوقی (شرکت ها) و حقیقی (مشاغل)
  • اظهارنامه مالیات بر ارث
  • اطهارنامه مالیات بر املاک و مستغلات
  • اظهارنامه مشاغل خودرویی
  • اظهارنامه انحلال شرکت
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مدارک اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی سال ۱۴۰۲

  • ارائه اطلاعات تشکیل پرونده مالیاتی که شامل مواردی اعم از شناسه ملی شخص حقوقی ،کد رهگیری پیش ثبت نام، کد اقتصادی و مشخصات اداره کل مالیاتی، شماره واحد مالیاتی، کلاسه پرونده مالیاتی می‌باشد.
  • ارائه اطلاعات هویتی شرکت و دیگر محل‌های فعالیت شرکت
  • ارائه تراز آزمایشی کل و معین به تاریخ پایان دوره مالی (قبل و بعداز بستن حساب‌های موقت)
  • صورت گردش مواد اولیه، گردش کالای ساخته شده و سایر موجودی‌ها.
  • اطلاعات ثبتی دفاتر قانونی (کل و روزنامه) و مشاغل شامل شماره و تاریخ ثبت دفاتر.
  • اطلاعات ملک مورد اجاره اقامتگاه قانونی.
  • اطلاعات مربوط به صادرات و دریافتی‌های ارزی.
  • صورت گردش عملکرد و سود و زیان.
  • ارائه اطلاعات مربوط به قراردادهای پیمانکاری (در مورد شرکت‌های پیمانکاری)
  • ارائه اطلاعات صورت ریز فروش محصولات و کالای فروش رفته و صورت وضعیت‌های گواهی شده.
  • ارائه صورت ریز تعدیلات سنواتی.
  • ارائه صورت مالیات‌های پرداخت شده از قبیل شماره فیش و تاریخ پرداخت.
  • ارائه اطلاعات مربوط به حسابدار رسمی شرکت (شماره قرارداد، نام و شماره عضویت حسابدار رسمی)
  • ارائه اطلاعات مربوط به پرونده مالیاتی (اداره کل، شماره واحد مالیاتی و شماره کلاسه پرونده)
  • مشخص نمودن گروه فعالیت و زیر گروه فعالیت شرکت.
  • مشخص نمودن میزان کارکنان شرکت در پایان دوره مالی.
  • ارائه شماره فیش پرداخت حق تمبر افزایش سرمایه در صورتی که مودی افزایش سرمایه طی دوره مالی داشته باشد.
  • ارائه لیست سهامداران به انضمام میزان سهام و مبلغ سهام هریک از سهامداران عمده.
  • ارائه شماره حساب بانکی جهت درج در اظهارنامه مالیاتی.

اظهارنامه مالیاتی را چگونه باید تنظیم کرد؟

1.ابتدا، وارد سامانه اظهارنامه مالیاتی وارد شوید. سپس، از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، گزینه ثبت نام و پیش ثبت نام الکترونیک را انتخاب کنید. و گزینه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.

2.سپس شماره ملی خود را وارد کرده، نوع مودی را مشخص نمایید و پس از وارد کردن کد امنیتی، ثبت نام را انتخاب نمایید. شخص حقیقی، کسی است که به واسطه قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات می‌گردد. مودی حقوقی، شامل تمامی اشخاص حقوقی نظیر شرکت‌ها و موسسات می‌باشند.

3.سپس گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید تا به صفحه بعد، هدایت شوید.

4.در این قسمت، نوع ثبت نام، کد پستی اقامتگاه قانونی که همان محل فعالیت شما می‌باشد و شماره همراه خود را وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، گزینه پیش ثبت نام جدید را تایید کنید.

5.پس از طی مراحل بالا در سامانه اظهارنامه مالیاتی می‌توانید اقدام به پر کردن اظهار نامه مالیاتی مورد نظر خود نمایید.

ثبت اظهارنامه در سامانه اظهارنامه مالیاتی

پس از انجام مراحل پیش ثبت نام، از قسمت خدمات اصلی مالیاتی، نوع اظهارنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب اظهارنامه مورد نظر خود، باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نموده و پس از ورود، گزینه ثبت اظهارنامه جدید را انتخاب کنید و با طی کردن نحوه و مراحل آن، اقدام به ثبت اظهارنامه خود نمایید.

به دلیل اهمیت بالای انجام کارهای مالیاتی و ارائه اظهارنامه مالیاتی و همچنین اهمیت وقت و هزینه‌ای که صرف تهیه مدارک و هزینه‌های ابتدایی کرده‌اید باید دقت کافی را در این روند داشته باشید. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند. سامانه‌های آنلاین متعددی به منظور تسهیل فعالیت‌های ثبتی شرکت‌ها مانند ثبت نام مالیاتی و استعلام بدهی‌‌‌های مالیاتی ایجاد شده‌اند.

آخرین مهلت تنظیم اظهارنامه مالیاتی:

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲اشخاص حقیقی، ۳۱ تیر ماه می‌باشد. مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۲اشخاص حقوقی نیز، حداکثر ۴ ماه پس از سال مالیاتی یا پایان تیر ماه می‌باشد. مهلت ارسال خوداظهاری مالیاتی هر فصل نیز ، ۱۵ روز پس از پایان آن فصل می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.