بررسی علت خط افقی در تلویزیون سامسونگ، سونی و ال جی

اگر سری به فروشگاه‌های لوازم خانگی سطح شهر بزنید، چشم‌هایتان از دیدن قیمت برندهای مختلف تلویزیون گرد خواهد شد! پس در این آشفته بازار اقتصادی، خیلی دور از ذهن نیست که با مشاهده کمترین اختلال در کارکرد تلویزیون منزل یا محل کار‌تان، حسابی نگران و کلافه شوید. پیدا شدن خطوط افقی یا عمودی روی صفحه تلویزیون، یکی از شایع‌ترین مشکلات و اختلال‌ها در تلویزیون‌های سامسونگ، سونی و ال‌جی است. بدیهی است با دیدن این مشکل، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد مراجعه به تعمیرکار تلویزیون است. ما در این مطلب قصد داریم تا هنگام رسیدن یک تکنسین ماهر، شما را با علت ایجاد خط افقی در تلویزیون سامسونگ، سونی و ال جی آشنا کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

شل بودن اتصالات و کابل‌ها

فارغ از اینکه تلویزیون خانگی شما تولید کدام یک از برندهای موجود در بازار است، با مشاهده اولین خطوط افقی روی صفحه نمایش تلویزیون، قبل از اینکه به سراغ اشکالات سخت افزاری دستگاه بروید، بهتر است ابتدا کابل‌ها و اتصالات آن را چک کنید، چرا که؛ هرگونه پارگی، خرابی و اتصال نادرست کابل و سیم‌ها به تلویزیون، در روند دریافت سیگنال‌ها اختلال ایجاد کرده و باعث ایجاد خطوط افقی پراکنده روی صفحه نمایش می‌شود.

تجمع گردوغبار

بسیاری از افراد، با این تصور که تلویزیون‌های جدید امروزی از حساسیت بالایی برخوردار هستند، از تمیز کردن و غبارروبی آن‌ها خودداری می‌کنند! غافل از اینکه، با پاک نکردن درست و اصولی تلویزیون، به مرور، ذرات گردوغبار در محل ورودی کابل‌های LVDS  تجمع کرده و مسیر آن را مسدود می‌کنند. انسداد این ورودی‌ها، دریافت سیگنال را با اختلال روبه‌رو کرده و باعث ایجاد خطوط افقی روی صفحه نمایشگر می‌شود. اگر خطوط افقی تلویزیون سامسونگ، ال‌جی یا سونی شما ناشی از این مشکل باشد، نیازی به تعمیر تلویزیون ندارید، بلکه تنها کافی است دستگاه را از برق کشیده و به‌وسیله الکل ایزوپروپیل محل اتصالات و کابل‌ها را به خوبی تمیز کنید، سپس با پارچه پاکیزه و نرم، روی صفحه نمایش و زیر پنل تلویزیون را نیز گردگیری نمائید.

آب خوردگی یا وارد شدن ضربه به صفحه تلویزیون

آب خوردگی و ضرب دیدگی، یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی پنل و قطعات داخلی تلویزیون است. این نوع آسیب‌ها، قطعات و پیکسل‌های درون دستگاه را خراب کرده و باعث ایجاد خطوط افقی پراکنده در صفحه نمایش تلویزیون می‌شود، اینجاست که حتی ممکن است تعمیر تلویزیون در محل و تعویض صفحه اسکرین آن نیز کارساز نبوده و مجبور به خرید یک تلویزیون نو شوید!

خرابی یا شکستگی پنل تلویزیون

پنل تلویزیون، اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه داخلی این دستگاه است که بدون آن، تلویزیون عملا  قادر به نمایش هیچ تصویری نیست، در واقع این قطعه تخت، شامل مجموعه‌ای از کریستال‌های مایع است که به‌واسطه آن‌ها، صفحه نمایش تلویزیون تشکیل می‌شود. کمپاانی‌های بزرگ تولید کننده انواع تلویزیون‌های ال‌ای‌دی، اولد و … برای ساخت این دستگاه‌ها، از پنل‌های مختلف استفاده می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها دو پنل VA و IPS است، به‌طور مثال؛ کمپانی ال‌جی از پنل IPS و شرکت سامسونگ از پنل VA استفاده می‌کند.

پنل‌ها از هر نوعی که باشند در برابر رطوبت، ضربه، جابه‌جایی نادرست و … ممکن است دچار آسیب شوند. خرابی پنل با یکی از علائم؛ ایجاد خطوط افقی و عمودی، داشتن صدا بدون نمایش تصویر، به‌هم ریختگی رنگ‌ها، وجود نقطه‌های نورانی در جای جای صفحه نمایش، سیاه شدن بخشی از تصویر، تار شدن صفحه و … همراه خواهد بود.

معمولا پنل اکثر تلویزیون‌ها قابلیت تعمیر دارد، بنابراین با دیدن هر یک از علائم ذکرشده، در صورتیکه مطمئن شدید مشکل از سیم‌ها و اتصالات نیست، بهتر است در اسرع وقت به یک تعمیرکار تلویزیون ماهر مراجعه کنید، چرا که غفلت شما، ممکن است باعث تشدید این علامت‌ها شده و در نهایت منجر به سوختگی پنل شود که در این حالت، باید هزینه‌ای سنگین بابت تعویض این قطعه پرداخت کنید.

بدین ترتیب؛ پیشنهاد می‌کنیم برای رفع مشکلات تلویزیون خود، با تکنسین و یا مراکز معتبر مانند کاردون تماس بگیرید.

خرابی برد تیکان

برد تیکان، یکی از بخش‌های حساس و مهم در انواع تلویزیون‌های سونی، سامسونگ، ال‌جی و … است. تمامی کارهای مربوط به پردازش تصویر در تلویزیون، توسط این قطعه انجام‌ می‌شود. کیفیت تصویر در تلویزیون، ارتباط مستقیم با عملکرد درست این برد الکتریکی دارد. نوسانات برق، رطوبت یا آب خوردگی، استفاده نادرست یا طولانی مدت از تلویزیون و … موجب آسیب به این قطعه خواهد شد. هرگونه خرابی یا اختلال در پیکسل‌های این برد، باعث ایجاد خطوط افقی، لکه‌دار شدن بخش‌هایی از تصویر، کاهش کنتراست صفحه نمایش، ایجاد لکه‌های سیاه روی صفحه و در موارد حاد موجب سوختگی تلویزیون می‌شود.

خرابی خازن و مقاومت دستگاه

خازن و مقاومت، دو قطعه کوچک اما ضروری در برد و پنل اکثر تلویزیون‌ها هستند. این قطعه‌ها، میزان ولتاژ جریان ورودی به مدارها را کنترل می‌کنند تا از عبور جریان برقی بیش از ظرفیت دستگاه، جلوگیری کنند. استهلاک یا خرابی خازن و مقاومت، سبب می‌شود تا برق با جریانی آزاد و بدون محدودیت وارد تلویزیون شده و به سایر قطعات آن آسیب وارد کند. نوسان برق نیز دیگر عاملی است که موجب سوختن خازن و مقاومت تلویزیون می‌شود که نتیجه این امر ایجاد خطوط افقی، لکه و … روی صفحه نمایش دستگاه است. بدین منظور؛ توصیه می‌کنیم با خرید محافظ برق مخصوص، دستگاه خود را در برابر هرگونه خرابی یا نیاز به تعمیر تلویزیون ایمن کنید.

استفاده نادرست از تلویزیون و داغ شدن بیش از حد قطعات داخلی آن

تلویزیون نیز مانند هر لوازم خانگی برقی و مصرفی دیگر، دارای محدودیت زمان استفاده است. بسیاری از افراد عادت دارند که به محض باز کردن چشم‌هایشان تلویزیون را روشن کرده و تا قبل از خواب شب، آن را خاموش نکنند! این در حالی است که  حداکثر زمان استفاده مداوم از این وسیله  ۱۲ ساعت است.

کارکرد زیاد تلویزیون نه‌تنها موجب کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود، بلکه منجر به داغ شدن قطعات داخلی،  آسیب به آی‌سی‌ها و حتی پیکسل سوختگی صفحه نمایش می‌شود که این اختلال‌ها خود را به‌صورت؛ ایجاد خطوط افقی، تاریک شدن صفحه و … نشان می‌دهد. بدین ترتیب؛ اگر دوست ندارید که هر چند وقت یکبار، مجبور به تعمیر تلویزیون خود شوید، بهتر است از آن، به شکلی بهینه و درست استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.