اندیکاتور کندل تایم چیست؟ کار با اندیکاتور کندل تایم در متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵

دانستن زمان باقی‌مانده برای بسته‌شدن هر نوار منفرد یا همان کندل در نمودارهای شمعی می‌تواند راهگشای بسیاری از معامله‌گران نوپا باشد. در پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر، گرچه زمان حال به تریدر نشان داده می‌شود؛ اما به‌طور پیش‌فرض، زمان سپری‌شده از نقطه شروع هر کندل به نمایش درنمی‌آید. به کمک اندیکاتوری موسوم به «کندل تایم» (Candle Time) می‌توان زمان باقی‌مانده تا بسته‌شدن هر کندل را در نمودارهای قیمت به نمایش درآورد تا تریدر بتواند با خاطری آسوده‌تر دست به اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی بزند. در این مقاله، نگاهی به تعریف اندیکاتور کندل تایم می‌اندازیم و از چرایی استفاده از آن در نسخه‌های مختلف متاتریدر می‌گوییم و دست آخر چگونگی تنظیمات آن را بازگو می‌کنیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اندیکاتور کندل تایم چیست؟

اندیکاتور کندل تایم، شاخص یا نشانگری است که زمان باقی‌مانده برای بسته‌شدن هر کندل را روی نمودار به کاربر نشان می‌دهد. این شاخص، ابزاری بسیار ساده اما درعین‌حال مفید و راهگشا برای معامله‌گران است.

اندیکاتور کندل تایم به شکل یک شمارشگر معکوس، روی نمودار ظاهر می‌شود و زمان باقی‌مانده تا بسته‌شدن کندل و شروع کندل بعدی را نشان می‌دهد. گفتنی است که این اندیکاتور با تمامی تایم‌فریم‌ها یا دوره‌های زمانی سازگار است.

اندیکاتور کندل تایم، با اسامی دیگری نیز در میان فعالان بازارهای مالی شناخته می‌شود؛ ازجمله:

  • کندل تایمر یا تایمر شمعی
  • بار تایمر یا تایمر میله‌ای
  • ساعت کندل‌استیک
  • ساعت میله‌ای
  • اندیکاتور تایم یا نشانگر زمان
  • شمارش‌گر معکوس کندل

گفتنی است که در تمامی جفت‌ارزها و همه تایم‌فریم‌ها می‌توان از اندیکاتور کندل تایم استفاده کرد.

چرایی استفاده از اندیکاتور کندل تایم

استفاده از اندیکاتور کندل تایم در پلتفرم‌های معاملاتی متاتریدر ۴ و ۵ می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها برای معامله‌گران مفید واقع شود؛ از جمله:

موقعیت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت

معاملات را بسته به بازه زمانی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • ۱- معاملات کوتاه‌مدت: معاملاتی که کمتر از یک روز به طول می‌انجامند.
  • ۲- معاملات میان‌مدت: معاملاتی که چندین روز طول می‌کشند.
  • ۳- معاملات بلندمدت: معاملاتی که ممکن است از چند روز تا چندین هفته به طول بینجامند.

در معاملات میان‌مدت و بلندمدت، زمان ورود و خروج از موقعیت‌های معاملاتی، از چندین ساعت تا چند روز متغیر است و بنابراین دانستن زمان بسته‌شدن هر کندل، شاید چندان مفید نباشد. اما در معاملات کوتاه‌مدت، دقایق و ثانیه‌ها می‌توانند سرنوشت‌ساز باشند. ازاین‌رو، دانستن زمان بسته‌شدن هر کندل در این گونه از معاملات می‌تواند برای معامله‌گران بسیار راهگشا باشد.

استراتژی‌های معاملاتی مبتنی‌بر کندل‌استیک

آن دسته از معامله‌گرانی که از الگوهای کندل‌استیک برای ترید استفاده می‌کنند، دانستن زمان بسته‌شدن هر کندل، می‌تواند برایشان بسیار حائز اهمیت باشد.

این معامله‌گران با در اختیار داشتن اندیکاتور کندل تایم، می‌توانند بررسی کنند که آیا یک الگوی شناخته‌شده درحال شکل‌گیری روی نمودار است یا نه و از این رهگذر بتوانند فرصت‌های مناسب برای ورود به موقعیت‌های معاملاتی را شناسایی کنند.

اندیکاتور کندل تایم، می‌تواند پیش از بسته‌شدن هر کندل، هشداری به معامله‌گر ارسال کند تا او بتواند برای تجزیه‌وتحلیل نمودار آماده شود.

آمادگی برای بازگشایی یا اتمام بازارهای اصلی

همان‌طور که می‌دانید، فارکس، بازاری ۲۴ساعته‌ است و به‌جز روزهای پایانی هفته (شنبه و یکشنبه) در تمامی ایام دایر و پذیرای معامله‌گران است.

حجم و ارزش معاملات در بازار فارکس در ساعات مختلف شبانه‌روز، متفاوت است و با ورود به هر منطقه زمانی، چند بازار بسته و چند بازار محلی دیگر بازگشایی می‌شوند.

بنابراین دانستن زمان آغاز یا خاتمه معاملات در بازارهای مستقر در نواحی جغرافیایی مختلف می‌تواند برای معامله‌گران بسیار راهگشا باشد. اندیکاتور کندل تایم در این میان قادر است معامله‌گر را از زمان آغاز یا اتمام معاملات آگاه کند.

پایش دقیق‌تر تأثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی بر بازار

بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس، بر پایه اخبار و رویدادهای کلان اقتصادی استوار هستند. معامله‌گرانی که از این استراتژی‌ها استفاده می‌کنند، علاقه‌مندند بدانند که واکنش بازار به یک رویداد یا خبر اقتصادی چگونه است.

این دسته از فعالان بازار می‌توانند با تنظیم یک تایمر کندل‌استیک روی پلتفرم متاتریدر، پیش از انتشار هر خبر، هشدار دریافت کنند تا بتوانند پای نمودار بنشینند و واکنش بازار به آن خبر را بررسی کنند.

نحوه ترید با اندیکاتور کندل تایم

اندیکاتور کندل تایم، قرار نیست سیگنالی برای اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی تولید کند و تنها زمان باقی‌مانده برای بسته‌شدن هر کندل را در مجاورت آن نشان می‌دهد. این اندیکاتور می‌تواند برای معامله‌گران تازه‌کار، بسیار مفید واقع شود و معامله‌گران کارکشته را نیز در سازمان‌دهی بهتر برنامه‌های معاملاتی خود یاری دهد.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از اندیکاتور کندل تایم را در چارت ۱۵ دقیقه‌ای جفت‌ارز EURUSD مشاهده کنید.

تصویر بالا نشان می‌دهد که تا بسته‌شدن آخرین کندل نمودار، ۶ دقیقه و ۴۹ ثانیه، زمان باقی مانده است.

نگاهی به تنظیمات اندیکاتور کندل تایم

پارامترهای مختلف اندیکاتور کندل را می‌توان بسته به ترجیحات خود تنظیم کرد. این پارامترها از این قرارند:

  • TextColor: این پارامتر، رنگ اعداد نمایش‌داده شده در اندیکاتور را تنظیم می‌کند.
  • FontSize: از این پارامتر می‌توان برای تنظیم اندازه فونت استفاده کرد.
  • FontName: با این پارامتر می‌توان نام فونت را انتخاب و تنظیم کرد.
  • DisplayTimeByTheBar: با تنظیم این پارامتر روی زمان واقعی می‌توان زمان را در کنار کندل فعال نمایش داد.
  • DisplayTimeComment: اگر این پارامتر روی «true» تنظیم شود، عبارتی در قسمت بالا و سمت چپ نمودار به نمایش درمی‌آید (مانند: ۹ دقیقه و ۱۶ ثانیه تا بسته‌شدن کندل).
  • TextUsuallyAbovePriceLine: با تنظیم این پارامتر روی «true»، زمان باقی‌مانده تا بسته‌شدن کندل، در بالای خط قیمت به نمایش درمی‌آید. اگر هم این پارامتر روی «false» تنظیم شود، زمان یادشده، زیر خط قیمت نشان داده می‌شود.
  • SpreadFactor: این پارامتر نشان می‌دهد که اعداد مربوط به کندل تایم، در چه فاصله‌ای از خط قیمت به نمایش دربیایند. هرچه عدد این پارامتر بزرگ‌تر باشد، کندل تایم در فاصله بیشتری از خط قیمت، نشان داده می‌شود.

نحوه تنظیم اندیکاتور کندل تایم در متاتریدر ۴ و ۵

ابتدا دو فایل اندیکاتور کندل تایم با نام‌های P4L CandleTime.ex4 یا P4L CandleTime.mq4 را دانلود و در پوشه MQL4 متاتریدر ۴ کپی و جاگذاری (پیست)‌ کنید.

برای دسترسی به پوشه MQL4 کافی است مسیر زیر را دنبال کنید:

File > Open Data Folder > MQL4 > Indicators

حالا به قسمت چپ ترمینال متاتریدر بروید و در بخش Navigator، نام gauge را پیدا و روی آن راست‌کلیک کنید و در انتها با انتخاب گزینه Attach to the chart می‌توانید اندیکاتور کندل تایم را روی نمودار بیاورید.

در متاتریدر ۵ هم به‌سادگی و مشابه با متاتریدر ۴ می‌توانید اندیکاتور کندل تایم را به نمودار اضافه کنید. کافی است فایل‌های اندیکاتور را برای نسخه ۵ متاتریدر دانلود و در پوشه MQL5 جاگذاری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.