ساعت‌های سیکو ضد آب نیستند!

داشتن ویژگی ضد آب در ساعت‌های مچی، از مهم‌ترین مواردی است که قبل از خرید ساعت حتما باید به آن توجه کرد. اما در اینجا می‌خواهیم از ضدآب بودن یا نبودن ساعت‌های سیکو صحبت کنیم. چرا سیکو؟ بخاطر اینکه سیکو در تولید بسیاری از فناوری‌های جدید در ساعت مچی‌های پیشگام بوده و انتظارات زیادی را برآورده کرده. به علاوه اینکه ساعت‌های ضد آب پیشینه قدیمی در این برند دارند و به همین خاطر ساعت‌های غواصی سیکو این روزها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند…

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آشنایی با مفهوم ساعت ضد آب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند تنها دانستن این موضوع که ساعت ضد آب است یا نه، کافیست. این در حالیست که میزان ضد آب در ساعت‌ها متفاوت است و هر کدام برای مصرف خاصی مناسب می‌باشد. قبل از اینکه بخواهیم دسته بندی ساعت‌های ضد آب را به شما بگوییم اول باید با مکانیزم آن آشنا باشید. راه‌های زیادی برای ایجاد مقاومت یک ساعت در برابر آب وجود دارد:

همه‌ی این ساعت‌ها از یک حلقه ی “O” شکل یا واشر پلاستیکی برای مهر و موم کردن درب پشت، دسته کوک و پمپ‌های ساعت استفاده می‌کنند، بعضی از انواع این ساعت درب پشتی آن به بدنه پیچ می‌شود و سطح مقاوم‌تری را در برابر نفوذ آب ایجاد می‌کند. بعضی از دسته کوک‌ها نیز به داخل بدنه ساعت پیچ می‌شود که مقاومت بیشتری را ایجاد می‌کند.

با توجه به نوع واشر بندی برای ضد آب کردن ساعت‌ها، میزان مقاومت در برابر آب آنها نیز با هم متفاوت است. قبل از اینکه بخواهید انواع ضد اب را بدانید باید به این نکته توجه کنیم که هر 10 متر برابر با 1 اتمسفر فشار هواست. به همین خاطر اگر ساعتی اصطلاحا میزان مقاومتش 30 متر نامیده می‌شود، به معنای این نیست که تا 30 متر زیر آب می‌شود از آن استفاده کرد. بلکه این ساعت تا 30 اتمسفر فشار هوا را تحمل می‌کند. به بیان ساده‌تر، این میزان فشار است و نه عمق! برای اینکه بدانید هر میزان ضد آب در ساعت‌ها تا چه حد مقاومت دارند، لیست زیر را به خوبی به ذهنتان بسپارید:

  • مقاوم در برابر آب (Water Resistance ) : مقاوم در برابر مرطوب شدن ساعت به طور اتفاقی از قبیل؛ باران ، عرق کردن و دیگر موارد
  • مقاوم در برابر آب 30 متر: این ساعت در برابر مرطوب شدن مقاوم است اما برای شنا یا استحمام مناسب نیست.
  • مقاوم در برابر آب 50 متر : در برابر مرطوب شدن، استحمام و همچنین شنا کردن در آب‌های کم عمق مناسب است. توضیح: در بعضی از برند‌ها میزان ضد آب 50 متر فقط در حد مرطوب شدن ساعت مقاومت دارد اما در بعضی برند‌های دیگر امکان استفاده زمان شنا در عمق کم هم وجود دارد)
  • مقاوم در آب 100 متر: این ساعت برای شنا در عمق کم استخر مناسب است.
  • مقاوم در برابر آب 200 متر: از این ساعت می‌توان برای غواصی تا عمق کم و شیرجه استفاده کرد.
  • مقاوم در آب 200 متر به بالا: از این ساعت‌ها می‌توان برای غواصی در دریا با عمق زیاد استفاده کرد.

از کجا میزان ضد آب ساعتم را متوجه شوم؟

کافیه پشت قاب ساعت تان را نگاه کنید. معمولا میزان ضد آب ساعت در کنار حروف ATM (مخفف کلمه atmospheres) نوشته شده. برای مثل در اکثر مدل‌های ساعت ادیفایس کاسیو میزان مقاومت در برابر آب 100ATM نوشته شده. به این معنا که میتوانید از آن برای شنا در عمق کم آب مانند استخر استفاده کنید.

تاریخچه بوجود آمدن ساعت ضد آب

در سال 1950 اولین ساعت‌های ضد آب توسط رولکس به بازار معرفی شد، اما این ساعت‌ها اولین ساعت‌هایی نبودند که غواصان تا آن زمان استفاده می‌کردند.در زمان جنگ جهانی دوم، غواصان ارتش ایتالیا از نوعی وسیله برای نگهداری ساعت در زیر آب استفاده می‌کردند. که آن ساعت‌ها به یک تاج کلاه اضافی برای کاهش ورود آب به ساعت مجهز شدند، اما متاسفانه همیشه همه چیز خوب پیش نمی‌رفت! در سال 1820 چند تن از مردان شجاع قصد راه رفتن روی بستر دریا را داشتند و اندازه گیری زمان در زیر آب به احتمال زیاد اولین اولویت این مردان بود. راه حل بسیار ساده‌ای در نظر گرفتند، ساعت جیبی را در داخل کلاه غواصی نصب کردند، به گونه‌ای که همیشه زمان را مقابل دیدگان خود و درست کنار ارتفاع سنج داشتند. یکی از راه‌های انجام آن وصل کردن کِیس ساعت به کلاه غواصی بود، به طوری که هر زمان که نیاز بود ساعت از کلاه جدا می‌شد.

ساعت‌های سیکو ضد آب هستند؟

محال ممکن است ساعت‌های سیکو ضد اب نباشند. شاید اولین ساعت ضد آب را سیکو نساخته باشد، اما بدون شک جزو اولین برندهای سازنده ساعت غواصی است. سیکو ادعا می‌کند که تولید ساعت ضد آب به طور جدی را از سال 1965 با اولین ساعت ضد آب سیکو به نام 150M 62MAS آغاز کرد. اما در سال‌های قبل از 62MAS، سیکو آزمایش‌هایی را با مدل‌های دیگر ضد آب انجام داد. بسیاری از کلکسیونرها موافق هستند که اولین ساعت ضد آب سیکو، سیکو کرونوس «اسب دریایی» دستی از کارخانه Daini بود که در دسامبر سال 1959 عرضه شد، اما سیکو لاینر 1960 از کارخانه سووا فاصله زیادی نداشت. بنابراین اگر قصد خرید ساعت سیکو اصل با قابلیت ضد آب دارید، شک نکنید که این کمپانی بر اساس تجربه دست یافته اش، بهترین ساعت‌های ضد آب و غواصی را تولید و عرضه می‌کند.

ماجرای ساخت اولین ساعت غواصی سیکو:

همه چیز با نامه‌ای از یک غواص حرفه‌ای در هیروشیما ژاپن شروع شد. این غواص توضیح داد که در اعماق بیشتر از 300 متر، هنگام استفاده از کپسول غواصی و تکنیک‌های غواصی اشباع، بیشتر ساعت‌ها آسیب می‌بینند. برای پاسخ به این درخواست، سیکو یک تیم جدید تاسیس کرد. پس از سالها توسعه تحقیقاتی، اولین ساعت غواصی حرفه‌ای 600 متری جهان با جعبه تیتانیوم ساخته شد.

خرید ساعت سیکو اورجینال از نمایندگی

برای اینکه ساعتی که خریداری می‌کنید آن کارایی را داشته باشد که انتظار دارید، باید از اصالت آن مطمئن باشید. زمانیکه شما هزینه‌ای بابت خرید ساعت اصل پرداخت می‌کنید، قطعا انتظار دارید چند سالی بدون داشتن مشکلی از آن استفاده کنید. ساعت‌های سیکو از قدیم تا به حال خیال مصرف کنندگان این برند را از بابت دوام، استحکام و اصالت راحت کرده. برای خرید ساعت سیکو اورجینال، می‌توانید به یکی از اولین و بزرگترین نمایندگی‌های این برند یعنی ایران تایمر مراجعه کنید. سایت فروشگاهی ایران تایمر اولین و سایت مرجع ساعت مچی‌های برند اورجینال در ایران می‌باشد. متنوع‌ترین محصولات سیکو و دیگر برندهای مطرح جهان را می‌توانید در این سایت مشاهده وبا خیال راحت از بابت اصالت خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.