با این ترفندها با اثرات کم خوابی در محیط کار مقابله کنید

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که اغلب کارمندان و کسانی که بخش زیادی از روز را کار می‌کنند دارند، کم‌خوابی و خستگی در محیط کار است. حال این کم‌خوابی می‌تواند ناشی از نخوابیدن در شب قبل یا پایین بودن کیفیت خواب و… باشد. در هر صورت وقتی بدنمان نیاز به خواب دارد، کار کردن می‌تواند به سخت‌ترین کار جهان تبدیل شود!

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را به شما یاد بدهیم تا بتوانید با کم‌خوابی در محیط کار مقابله کنید. پس با ما همراه باشید.

عوارض کم خوابی در محیط کار

کم خوابی می‌تواند باعث اختلال در تمرکز، توجه و هوشیاری شما بشود؛ زیرا وقتی شب قبل کم خوابیده‌اید، بدن شما در تلاش است تا خود را بیدار نگه دارد و همین امر انرژی زیادی را از شما می‌گیرد و تمرکز روی کارهای طولانی و کارهایی که نیاز به تمرکز دارند دشوارتر می‌شود.

افرادی که در محل کار دچار مشکل کم خوابی هستند، احتمال زیادی وجود دارد تا مرتکب خطا و اشتباه شوند. به همین دلیل کارمندانی که در محل کار خسته هستند، زمان بیشتری را برای واکنش به موقعیت‌های بحرانی صرف می‌کنند که می‌تواند شامل از دست دادن یک تماس مهم یا پاسخ سریع به مشتری باشد. همچنین در مشاغلی مانند راننده یا پزشک این کم‌خوابی می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری داشته باشد.

اگر مشکل خستگی و خواب ادامه پیدا کند، با گذشت زمان، خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد که می تواند روی میزان بازدهی شما در محل کار تاثیر منفی بگذارد.

(سایت برای پیدا کردن شغل و استخدام)

اهمیت خواب روی عملکرد در محیط کار

خواب تقریباً از تمام سیستم‌های بدن پشتیبانی می‌کند. در حقیقت زمانی که به خواب می‌رویم، تنفسمان کند شده و ماهیچه‌هایمان به تدریج شل می‌شوند. نورون‌های مغز به حالت خواب می‌روند و فرایندهای بیولوژیکی مختلف در بدنمان شروع می‌شوند. این فرایندها که فقط در خواب رخ می‌دهند، برای سلامت سیستم قلبی عروقی و ایمنی بدن و همچنین توانایی ما برای تمرکز، یادگیری اطلاعات جدید و مدیریت احساسات حیاتی هستند.

تلاش برای بیدار ماندن در طول روز وقتی از مشکل کم خوابی رنج می‌بریم، می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد شغلی‌مان تأثیر بگذارد. بدون خواب کافی، فرآیندهای حیاتی در سراسر بدن به طور غیربهینه کار می‌کنند و نورون‌های مغز بیش از حد فعالیت می‌کنند که باعث اختلال در تمرکز و واکنش‌های فیزیکی می‌شود.‌ این عوارض جانبی کوتاه مدت، انجام وظایف روزانه ما را دچار اختلال کرده و اگر ادامه پیدا کنند می‌توانند عواقب شدیدتری از جمله افزایش خطر چاقی، بیماری قلبی و زوال عقل داشته باشند.

مقابله با کم‌خوابی در محیط کار

راهکارهای زیادی برای مقابله با کم‌خوابی در محیط کار وجود دارند که در ادامه آن‌ها را نام برده و هرکدام را توضیح می‌دهیم.

وظایف اضافه‌تر از شغلتان قبول نکنید

وقتی در محل کار با مشکل کم‌خوابی مواجه هستید، قطعا احساس خستگی زیادی می‌کنید. حال اگر این خستگی با قبول وظایف بیشتر از حد توانتان همراه شود، شما را از پا خواهد انداخت. به همین دلیل وقتی در این مواقع از اضافه کاری و قبول مسئولیت‌های بیشتر خودداری کنید. برای این کار می‌توانید برای مدیرتان شرایط خود را توضیح دهید و از او بخواهید در آن روز، وظایف بیشتری از آنچه دارید، به شما محول نکند. این کار استرس شما را نیز کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

بیشتر کسانی که از کم‌خوابی رنج می‌برند علاقه دارند غذاهایی را بخورند که سریع آماده می‌شوند یا حتی دارای شکر زیادی هستند تا به آن‌ها احساس سرزندگی بدهد. با این حال، خوردن این غذاها برای سیستم گوارش شما خوب نیست و اگرچه غذاهای شیرین و فرآوری شده ممکن است سریع باشند و انرژی سریعی ایجاد کنند، می‌توانند منجر به افت قند خون شما شوند و احساس کم‌خوابی شما را شدیدتر کنند.

آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب چه برای کم‌خوابی و چه در روزهای عادی زندگی‌تان امری ضروری است. مخصوصا زیاد آب نوشیدن در مواقعی که احساس خستگی می‌کنید، برای رفع خستگی می‌تواند به شما کمک کند. در حقیقت وقتی بدن شما کم آب می‌شود، فشار خون و جریان خون به مغز آهسته می‌شود که همین امر روی خستگی بیشتر و عدم تمرکز شما تاثیر زیادی می‌گذارد. همچنین وقتی احساس خواب آلودگی دارید ممکن است به این نیاز پیدا کنید که چای یا قهوه زیادی بنوشید، اما توجه داشته باشید که کافئین می‌تواند آب بدن شما را کمتر کند و به مدت 8 ساعت یا بیشتر در بدن شما باقی بماند و نتوانید شب به راحتی بخوابید. به همین دلیل مصرف کافئین را موقع کم‌خوابی زیاد نکنید.

بسیاری از افراد در طول روز مقدار زیادی کافئین مصرف می‌کنند و شب قبل از رفتن به رختخواب، قرص خواب آور یا آرامش بخش مصرف می‌کنند. توجه داشته باشید که شاید این کار برای یک بار ضرری نداشته باشد، اما در طولانی مدت می‌تواند آسیب‌های جدی به عملکرد طبیعی بدن شما وارد کند.

خودتان را در معرض هوای آزاد قرار دهید

اکسیژن و نور خورشید می‌توانند کم‌خوابی شما را تا حد خوبی کمتر کنند. همچنین با دریافت نور خورشید می‌توانید ویتامین دی که یک الکترولیت ضروری است، دریافت کنید که کمبود آن موجب پایین آمدن مواد ضروری بدن خواهد شد و شما را خسته‌تر می‌کند. همچنین ورزش کردن یا پیاده روی در هوای آزاد می‌تواند باعث احساس سرزندگی بشود و به تناسب اندام شما نیز کمک کند.

چرت کوتاهی بزنید

یک چرت کوتاه در مواقعی که احساس خواب آلودگی زیادی دارید، می‌تواند به شما کمک کند تا احساس خستگی کمتری داشته باشید. البته زدن چرت کوتاه هم یک هنر است و اگر بیشتر از 10 یا 20 دقیقه شود، می‌تواند احساس خستگی شما را بیشتر از قبل کند. همچنین محیطی که در آن چرت می‌زنید، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا معمولا سخت است که پشت میز و در مکانی شلوغ بتوانید به مدت 10 دقیقه خواب خوبی داشته باشید. برخی از شرکت‌ها دارای اتاق استراحت هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کرده و مدت کوتاهی چرت بزنید.

نفس عمیق بکشید

کم خوابی می‌تواند منجر به عدم تمرکز و افزایش استرس شما بشود. به همین دلیل بهتر است لحظه‌ای سکون پیدا کنید و یک نفس عمیق بکشید. همچنین تکنیک‌های تنفسی که اغلب برای مدیتیشن و تمرکز حواس ضروری هستند، می‌تواند به کاهش سطح استرس، افزایش تمرکز و بیدار نگه داشتن شما کمک کند.

جمع‌بندی

خواب کافی از مهم‌ترین عواملی است که باید در زندگی خود به آن توجه داشته باشیم؛ زیرا انجام درست تمامی وظایف ما در محیط کار وابسته به خواب کافی است. همچنین خواب کافی باعث می‌شود سبک زندگی سالم‌تر و انرژی بیشتری برای انجام کارها داشته باشیم.

راهکارهای مختلفی برای مقابله با کم‌خوابی و بیدار ماندن در محیط کار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. این راهکارها شامل نوشیدن آب زیاد، خوردن غذای مناسب، قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، چرت زدن کوتاه و عدم قبول وظایف اضافه در محیط کار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.